Wallace Keefe - Scoot McNairy Senator Finch - Holly Hunter
Martha Wayne - Lauren Cohan Anatoli Knyazev - Callan Mulvey
Mercy Graves - Tao Okamoto Lana Lang - Emily Peterson
Sage - Ripley Sobo Jimmy Olsen - Michael Cassidy
Jenny - Rebecca Buller Swanwick - Harry Lennix
Jonathan Kent - Kevin Costner Bruce Wayne som barn - Brandon Spink

Serietidningsjätten DC Comics ligger bl.a. bakom succéserietidningar som Läderlappen, Stålmannen, Gröna lykten, Justice League och Wonder Woman. Deras två största succér lär oavsett hur man räknar vara Läderlappen (numera kallad Batman även i Sverige) och Stålmannen, som båda två gjorts ett flertal filmer och TV-serier med. I Man of Steel startade konceptet med Stålmannen om från början igen, och nu är det dags för en sammanslagning mellan båda dessa karaktärer som dessutom delvis fungerar som en fortsättning på Man of Steel. Precis som den gången har Batman v Superman: Dawn of Justice regisserats av Zack Snyder (som även legat bakom bl.a. Sucker Punch, Watchmen och 300) samt producerats av Christopher Nolan.

I slutet av Man of Steel lyckades Stålmannen (alias Clark Kent) besegra general Zod och rädda planeten. Det är förvisso bra, men mindre bra är att nästan hela staden Metropolis fick stryka på foten under striden. Allt fler börjar därför bli bekymrade över Stålmannens krafter, och myndigheterna vill också ställa honom till svars för sina ageranden i domstol. Någon som känner precis likadant är miljardären Bruce Wayne, mer känd som Batman, som bevittnade händelserna och anser att Stålmannen är ett hot mot mänskligheten då han inte kan kontrollera sina krafter tillräckligt. Clark Kent är inte överförtjust i Batman heller, och snart uppstår strider mellan dessa två. Någon som inte är sen att utnyttja det faktumet är Stålmannens ärkefiende Lex Luthor, som dessutom tar hjälp av ett ondskefullt utomjordiskt monster...

Att blanda ihop Batman/Läderlappen med Stålmannen i samma film är ett udda koncept, men samtidigt kan man fråga sig varför så inte skett tidigare. Det är i alla fall ett fräscht och annorlunda grepp, och storyn är intressant. Här får vi se både Batman och Stålmannen i inte fullt lika sympatiska versioner, och de har fått fler nyanser än tidigare där det inte är givet vad som är rätt eller fel. Jag uppskattar att det här liksom i Christopher Nolans Batman-filmatiseringar är en mörk och dyster historia, med svärta och nästan helt utan humor. Därmed skiljer det sig en del från Marvels filmer, som vanligtvis är mer gjord med glimten i ögat.

Stilmässigt, visuellt och tematiskt är Batman v Superman: Dawn of Justice en riktigt lyckad film, som erbjuder någonting nytt och gör det på ett snyggt sätt. Men innehållsmässigt är det tyvärr inte lika imponerande, och helhetsintrycket blir därför "bara" helt okej. Både Batman/Bruce Wayne och Stålmannen/Clark Kent har blivit mångbottnade och intressanta rollfigurer, som vi får lära känna på ett övertygande sätt. Även Diana/Wonder Woman är en intressant karaktär, som tyvärr får för lite utrymme men som bådar gott inför kommande filmer. Jag uppskattar den här mörkare stilen, och likaså att varken Batman eller Stålmannen är någon regelrätt hjälte längre utan lite mer svårdefinierat. Här finns ett visst djup, en del nyanser och frågor tas upp som inte har givna svar. Periodvis är det också riktigt spännande och engagerande, då filmen håller intresset vid liv på ett elegant sätt.

Men som ni säkert redan anat finns det ett "men". Av någon outgrundlig anledning har filmen dragits ut till smått absurda två och en halv timme, trots att handlingen inte räcker till ens i närheten av det. Det gör att det lite för ofta upplevs segt och ibland även oengagerande. Att se Batman och Stålmannen slå varandra är visserligen kul till en början, men vid den femtioelfte liknande scenen är det inte alls lika intressant längre. Det blir utdraget och handlingen blir lidande.

Det fungerar ändå någorlunda i två tredjedelar, men under de sista 45 minuterna blir det en enda lång kampscen mot övernaturliga väsen som känns evighetslång. Att se actionsekvenser tillför sällan så mycket, och att se en enda lång actionscen i över 45 minuter utan avbrott blir alldeles för mycket av det goda. Det blir bitvis svårt att hålla sig vaken även för de piggaste individer, och jag kände mig nöjd över att jag faktiskt inte somnade under filmen; och det är liksom inget gott tecken.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk. Specialeffekterna varierar en hel del, allt från riktigt bra till mediokert där det blir smärtsamt uppenbart att det rör sig om datoranimation. Skådespelarinsatserna är ganska bra, men det är beklagligt och känns lite märkligt att vi får helt nya skådespelare till de flesta rollfigurer - jag önskar att åtminstone några kunde reprisera sina roller från tidigare Batman och Stålmannen-filmer. Henry Cavill är riktigt bra som Stålmannen, och han spelade ju åtminstone samma roll i Man of Steel. Amy Adams är som vanligt också utmärkt som Lois Lane, och gör allt som går av den tyvärr något underutvecklade rollfiguren. Gal Gadot är riktigt bra som Diana/Wonder Woman, och det är kul att Gal äntligen får lite mer att arbeta med efter att hon främst fått vara med i mängder av Fast and the Furious-filmer. Tyvärr känns hon också lite underutvecklad här, men gör ändå en bra rollprestation och bådar gott inför framtiden.

Batman/Bruce Wayne spelas numera av Ben Affleck, och jag kan tyvärr inte påstå att det var ett alltför lyckat drag av rollbesättaren. Affleck är i sina bästa stunder en bra skådespelare, men här känns han ganska stel och tråkig; och det mesta han lyckas åstadkomma är att vara bakom en mask och väsa fram arga kommentarer med mörk stämma. Jag önskar att Christian Bale kunnat spela Batman igen, då det ju är honom man vant sig att förknippa Läderlappen med på senare år. Jeremy Irons är ganska bra som Alfred, även om det även i hans fall är lite svårt att vänja sig vid honom i rollen. Lex Luthor spelas här av Jesse Eisenberg, och maken till större överspel har jag sällan varit med om. Jesse är en utmärkt skådespelare som jag i vanliga fall älskar, men här spelar han över å det grövsta och Lex Luthor framstår som spritt språngande galen. Det är kanske avsiktligt, men Lex brukar tidigare mer ha framstått som ond än som sinnessjuk. Så antingen är det kraftigt överspel eller också ett märkligt beslut från regissörens sida.

Batman v Superman: Dawn of Justice är en helt okej film, men som tyvärr inte imponerar så mycket som jag hade önskat eller väntat mig. Jag uppskattar det udda greppet och dessutom den mörka stilen med mycket svärta och nästan ingen humor. Det är underhållande och spännande, men tyvärr är filmen alldeles för lång för sitt eget bästa och upplevs alltför ofta seg. Man får heller ingen riktigt bra förklaring till Batmans och Stålmannens animositet gentemot varandra. Det märks också att Batman och Stålmannen trots allt tillhör olika universum och är inte gjorda för att samverka tillsammans, för då och då upplevs det lite rörigt då filmen försöker att sammanfoga element från båda serietidningarna som nog egentligen inte borde ha sammanfogats. Det är ändå en hyfsad film som är fullt sevärd, och tycker man om DC Comics är det säkert också värt att gå och se filmen på bio. För oss andra är det lite mer tveksamt, och trots att den har en del poänger kan man nog gott vänta tills filmen släpps på Blu-Ray. Det är absolut ingen dålig film, men heller inte alltför bra och jag blir lite besviken. Christopher Nolan har varit producent för filmen, men trots det är det en stor kvalitetsskillnad jämfört med hans Batman-trilogi (i synnerhet den mest lyckade av de tre; The Dark Knight).

Den svenska textningen är relativt bra, och jag kunde vid en första genomtitt inte upptäcka några rena översättningsfel. Däremot har både Batman och Superman fått behålla sina originalnamn i den svenska textningen - det förstnämnda kan jag acceptera, trots allt är det ju numera vedertaget att Batman heter så även i Sverige (trots att jag fortfarande föredrar namnet Läderlappen). Men Superman är svårare att köpa, för trots allt är det ju fortfarande vedertaget att figuren i Sverige heter Stålmannen. När rollfigurer har vedertagna svenska namn ser jag ingen som helst anledning att gå ifrån det och använda sig av det engelska originalnamnet; detta oavsett vad man själv tycker om det svenska namnet. Visserligen användes namnet Superman även vid textningen av Man of Steel, men i mina ögon kan man inte överge ett etablerat namn så snabbt och enkelt.

Jag såg Batman v Superman: Dawn of Justice i 3D-version, men jag kan tyvärr inte påstå att jag blev särskilt imponerad över 3D-effekterna. Många scener har förvisso en övertygande djupkänsla, och vid enstaka tillfällen förekommer också ganska häftiga effekter i 3D. Men längre än så går det inte, och att få uppleva ett fåtal häftiga effekter väger inte upp att behöva ha på sig tunga 3D-glasögon under två och en halv timme. Eftertexterna avslöjar att filmen, i likhet med många andra filmer, inte är inspelad i 3D utan efterkonverterad; och då blir också resultatet därefter. Även fast det är mer regel än undantag känns det lite svagt att en sådan här påkostad film faktiskt inte har spelats in i 3D. Hade jag vetat om det är jag mer tveksam om jag faktiskt hade valt att se filmen i 3D, då jag hade möjlighet att välja vid pressvisningen jag närvarade på.

Recensionen skriven: 24 mars 2016
Senast uppdaterad: 24 mars 2016

Recensionen har lästs 3069 gånger av 1793 personer, sedan den 24 mars 2016