Manusförfattare: Ronald Harwood, baserad på en kortroman av William Somerset Maugham
Julia - Annette Bening Michael - Jeremy Irons
Lord Charles - Bruce Greenwood Dolly - Miriam Margolyes
Evie - Juliet Stevenson Tom - Shaun Evans
Avice - Lucy Punch Walter - Maury Chaykin
Jimmie - Michael Gambon

På sistone har det blivit mycket vanligt med mer eller mindre historiska filmer, något undertecknad inte är helt förtjust i. Men här är i alla fall ännu en sådan - Being Julia är en kanadensisk-brittisk-ungersk samproduktion (!), som hade biopremiär i USA i oktober 2005, i Sverige ganska precis ett år senare och släpptes slutligen på DVD i februari 2006. Filmen är baserad på en kortroman (exakt vad det nu innebär) vid namn "Theatre", skriven av den brittiska författaren W. Somerset Maugham 1937. Och titeln förklarar ganska väl vad det handlar om, för här är det just Julia Lambert som står i centrum. Handlingen utspelas i London 1938, där 45-åriga Julia varit en framgångsrik teaterskådespelerska under många år; och gift med teaterns regissör och producent Michael. Deras äktenskap har länge knakat i fogarna, och handlar nu mer om vänskap än kärlek. Samtidigt börjar Julia vara orolig för sin framtid, då det inte görs särskilt många teaterpjäser med huvudrollsinnehavare i hennes ålder. I samband med det träffar hon den unga amerikanska killen Tom, som är en stor beundrare av Julia; och trots att hon är minst dubbelt så gammal som honom, så inleder de ett förhållande. Men lyckan varar inte särskilt länge, för Tom visar sig vara mer intresserad av den unga skådespelerskan Avice. Det tycker Julia inte om, och beslutar sig för att hämnas...

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska tycka om den här filmen. Den börjar ganska seg och tråkig, och den första halvtimmen händer inte mycket alls. Precis när jag nästan gett upp hoppet om filmen, så får den nytt liv och blir intressant och stundtals ganska rolig. Det är en välgjord och vacker film, och den speglar 1930-talets England på ett imponerande och trovärdigt sätt. Skådespelarna är bra, och särskilt Annette Bening (mycket välförtjänst nominerad till en oscar för den här rollen, och borde ärligt talat ha vunnit) är lysande i rollen som Julia. Det höjer betyget på den här dramakomedin, som annars har en ganska slätstruken story som periodvis mest känns som en såpopera. Ett problem är att filmen uteslutande speglas ur Julias perspektiv, vilket gör att de flesta andra karaktärer känns lite outvecklade och endimensionella. Men det största problemet är egentligen slutet, där Julia går alldeles för långt i sina hämndförsök och det känns som att regissören och manusförfattaren slår under bältet. Där försvinner också all trovärdighet, vilket heller inte är särskilt lyckat. Skadeglädje - något som tar upp största delen av fokuset under filmens sista 20 minuter - är aldrig särskilt roligt, och det här är inget undantag. Dessutom blir det irriterande, då Julias hämnd egentligen riktar sig mot helt fel person. Det huvudsakliga problemet är att det känns som att regissören velat få Julia att framstå som den sympatiska "hjälten" i sammanhanget, trots att hon beter sig minst sagt moraliskt tvivelaktigt. Kanske är jag lite överkänslig, men för mig kändes det i alla fall inte rätt. Förutom slutet är det dock en välgjord film, som tar upp en del intressanta ämnen; och som periodvis är ganska rolig. Därför är filmen utan tvekan sevärd, även om jag verkligen önskat att det stora övertrampet i slutet kunnat tonas ner kraftigt. Tyvärr sänker slutet helhetsintrycket, och gör att jag inte med gott samvete kan ge filmen mer än en stark femma - utan den sista kvarten hade den förtjänat en sexa.

DVD-utgåvan kommer från SF, och har bra bild- och ljudkvalitet; om än utan att utmärka sig nämnvärt. Bilden är i anamorfisk Widescreen i proportionerna 1,85:1, och det finns ljudspår i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Exakt varför vet jag dock inte, då båda ljudspåren låter mycket snarlika nedmixade till stereo. Filmen är textad på svenska, norska, danska, finska och isländska; men tyvärr finns ingen engelsk text, och heller ingen textning för hörselskadade. När man stoppar i skivan möts man av SF-vinjett i 10 sekunder, följt av meny med språkval och varningstexter. Sedan kommer vi direkt till huvudmenyn (inga påtvingade trailers den här gången), som är uteslutande på engelska.

Som extramaterial återfinns först och främst ett kommentatorspår med flera personer. Exakt vilka dessa är vet jag inte, då personerna ifråga av någon outgrundlig anledning inte presenterar sig vid något tillfälle och det heller inte framgår från menyerna. Såvitt jag kunnat avgöra rör det sig dock med allra största sannolikhet av regissören István Szabó (som talar med en kraftig ungersk brytning) samt skådespelarna Annette Bening and Jeremy Irons. Dessutom medverkar, såvitt jag kunde avgöra, ytterligare en person som jag inte vet vem det är. Kommentatorspåret är periodvis ganska intressant, och vi får veta en del intressant; men tyvärr har ingen av de inblandade tillräckligt intressant att säga för att fylla upp hela filmen. Därefter återfinns ett 6 minuter långt inslag vid namn "Behind The Lens: The Making of Being Julia"; som inte är en traditionell bakom kulisserna-dokumentär, utan snarare näst intill oredigerade bilder från inspelningarna av filmen, där vi får se hur några av scenerna gjorts. Det är visserligen halvintressant att se ett tag, men man tröttnar snabbt. Därefter återfinns en mer traditionell nio minuter lång bakom kulisserna-featurette, som huvudsakligen består av intervjuer med skådespelarna. Det är visserligen periodvis hyfsat intressant, men tyvärr läggs alltför stor vikt åt att presentera karaktärerna (ganska onödigt, när man redan har sett filmen) och lite allmänt skryt över alla inblandade. Alltför mycket konkret om själva filmen, dess produktion eller dess skriftliga förlaga får vi tyvärr inte. Slutligen finns också fyra olika bortklippta scener, som visserligen är sevärda men inte tillför särskilt mycket. Egentligen är extramaterialet alltså inte särskilt mycket att hurra för, även om allting är värt att se en gång. Såvitt jag förstår är DVD-utgåvan dock snarlik de utländska utgåvorna av filmen, så vi verkar åtminstone inte gå miste om något extramaterial från de brittiska eller amerikanska DVD-utgåvorna. Extramaterialet (förutom kommentatorspåret) är textat på danska och finska; men av någon outgrundlig anledning inte svenska, norska eller isländska. Varför vet jag inte, men den här formen av språkdiskriminering är tyvärr alltför vanlig bland SF:s DVD-utgåvor. Kommentatorspåret har ingen text alls, vilket är beklagligt då särskilt István Szabó har så kraftig brytning att det inte är helt lätt att höra vad han säger.

Recensionen skriven: 5 april 2007
Senast uppdaterad: 5 april 2007

Recensionen har lästs 3632 gånger av 2019 personer, sedan den 5 december 2007