Jonas - Cesar De Sutter Sabine - Tania Van der Sanden
Desmedt - Maarten Claeyssens Bogaert - Titus De Voogdt
Coppola - Gilles De Schrijver Religionsläraren - Johan Heldenbergh

Greg Timmermans & Laura Verlinden
© MMG Film & TV Production
Bildkälla: Noble Entertainment

Att mobbing bland i synnerhet skolungdomar är ett allvarligt och växande problem kan ingen förneka, och trots mer eller mindre allvarliga försök bland skolpersonal att minska mobbning, så kommer det tyvärr troligen aldrig att försvinna. Att döma av Belgiens bidrag till bästa utländska film vid Oscarsgalan 2008, Ben X, så verkar mobbing vara ett lite stort problem i Belgien som här i Sverige. Ben X är regissören Nic Balthazars debutfilm, och bygger på hans egen roman som är verklighetsbaserad. Som titeln antyder är det en kille som heter Ben som står i centrum; en tonåring på en skola någonstans i Belgien. Han är besatt av datorspel, och tillbringar mycket tid framför datorn och fantasyrollspelet ArchLord. Där är han framgångsrik och populär, har kommit till nivå 80 och har regelbunden (men anonym) kontakt med en tjej som kallar sig Scarlite. I verkligheten är Ben det dock inte alls lika gott ställt - han lider av Aspergers syndrom (en form a högfungerande autism), och har därför svårt att fungera socialt eller uttrycka sig. Därför blir han också mobbad dagligen av sina allt annat än trevliga klasskamrater, och mobbingen får allt allvarligare effekter. Samtidigt bryr sig inte personalen på skolan, som hellre tycker att man bör ignorera problem tills de försvinner. En dag får Ben ett meddelande från Scarlite, som säger att hon tänker resa till samhället för att träffa honom personligen.

Det här är sannerligen ingen rolig och upplyftande film, och Nic Balthazar ger heller inget stort hopp inför framtiden för mänskligheten. Men samtidigt råder det förstås ingen tvekan om att mobbning är ett allvarligt och viktigt ämne, och därför kan det aldrig bli för många filmer som produceras om det. Ben X är utan tvekan ett exempel på en riktigt lyckad film, och en av de bättre jag sett om mobbing. De flesta filmer om detta ämne ter sig mer eller mindre snarlika på ytan, och några stora överraskningar väntar sällan. Men det här är en ovanligt originell film, som sticker ut från mängden. Det görs bl.a. genom växlingar mellan datorgrafik och verkligheten, där vi får se hur Ben själv ser på tillvaron. Datorspelet ArchLord finns för övrigt på riktigt, och alla skärmbilder vi får se från spelet är autentiska sådana. Filmen varierar även objektiva bilder med subjektiv kamera där vi får se på samma sätt som Ben upplever tillvaron, vilket växelvis innebär ett antal extrema närbilder, snabba klipp samt förvrängda och höga ljud. Det kombineras med berättarröst där vi får höra Bens tankar, vilket överlag fungerar bra i det här fallet. I många fall känns berättarröster som ett billigt och irriterande berättarknep, men i fallet med en autistisk person så blir det riktigt effektivt, och gör att man åtminstone får en inblick i hur Ben upplever vardagen. Bildspråket är häftigt och annorlunda, med snyggt foto och imponerande sömlösa övergångar mellan verkligheten och datorbilderna. Det är också en fascinerande handling, som är både oförutsägbar och gripande. Men någon underhållande film är det absolut inte - den är snarare plågsam att titta på, och innehåller i synnerhet ett par vidriga mobbningsscener som är bland det mest motbjudande och plågsamma jag upplevt på länge. Vid ett tillfälle var jag nära att kräkas framför TV:n. Filmen erbjuder bra skådespelare, och alla spelar övertygande och trovärdigt. Greg Timmermans är även riktigt lyckad i titelrollen, även om man kan tycka att han ser lite för gammal ut för att trovärdigt kunna porträttera en tonåring.

Jag blev definitivt positivt överraskad och imponerad av Ben X, men samtidigt är det ingen perfekt film och den borde ha gått att få ännu bättre. I synnerhet störde jag mig över de ständiga inflikta skärmbilderna från datorspelet, som ibland tar överhanden och blir mer irriterande än effektfullt. Tanken är absolut god, och i mindre mängder fungerar det bra för att visa hur Ben tänker och känner. Men ibland går det lite för långt, och det blir för många sådana datorspelsscener. Det verkar heller inte sannolikt att Ben skulle klara av att ta sig igenom skoldagarna eller ens ta sig till och från skolan, om han verkligen hade tänkt så väldigt mycket på datorspelet. Det hade därför varit smartare om regissören kunnat tona ner datorspelsbilderna, och begränsa dessa till ett mindre antal passande tillfällen. I de flesta fall är det trots allt mer intressant att se vad som faktiskt händer i verkligheten. Ibland blir det också lite väl påfrestande att se på de ständiga extrema närbilderna och ljudförvrängningarna, som säkert stämmer bra överens med hur någon i Bens situation skulle uppleva tillvaron men som ändå utnyttjats lite för ofta. Det känns lite övertydligt, och filmen hade vunnit på att erbjuda objektiv kamera lite oftare än nu har gjorts. Sen kan man heller inte förneka att det är väldigt jobbigt att se så mörka och deprimerande filmer som denna, och att det ibland blir närmast outhärdligt att bevittna den vidriga behandling som Ben utsätts för. Utan tvekan effektivt och verklighetstrogen, men icke desto mindre jobbigt att se på. Vid några tillfällen kan man tycka att handlingen blivit lite väl tillkrånglad så att trovärdigheten sjunker, men det är mycket möjligt att allt detta faktiskt har hänt i verkligheten. Helhetsintrycket höjs också av en oväntad och riktigt smart vändning. Ben X är sammanfattningsvis en riktigt bra film, som är både välgjord, fängslande och riktigt gripande. Den hade gärna fått tonas ner lite och är tekniskt sett ingen fulländad film, men samtidigt har den ett unikt och annorlunda begrepp som fungerar förvånansvärt väl. Det här är den sortens film som man ogärna vill se flera gånger, men som man samtidigt inte kommer att glömma på mycket lång tid. I slutändan räcker det dock inte riktigt ändå fram till den åtta i betyg som jag velat sätta, men en stark sjua är ju heller inte fy skam.

Ben X återges på den skandinaviska DVD-utgåvan med bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket i klartext innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS (båda på engelska). Det är ovanligt och positivt med DTS-ljud, även om undertecknad tyvärr inte har utrustning för att kunna spela upp det. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Textning finns på svenska, finska och norska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade och döva. DVD-skivan inleds med språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk men är stilren och stillastående. Väljer man att spela filmen visas först en distributörsjingel på 10 sekunder, innan själva filmen börjar. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt. Jag vet dock inte huruvida någon utländsk utgåva har något extramaterial.

Recensionen skriven: 22 april 2009
Senast uppdaterad: 23 april 2009

Recensionen har lästs 3650 gånger av 1955 personer, sedan den 22 april 2009