Manusförfattare: Agnieszka Lukasiak
Marta - Magdalena Popławska Ania - Kamila Nowysz
Ali - Simon Kassianides Anissa - Leila Haji
Bengt - Fredrik Ohlsson Gosia - Anna Kulawik-Chojnacki
Lena - Mirjam Vöhrmann Jon - Johann Neumann
Witek - Edward Iwanicki Jurij - Grzegorz Kowalczyk

Den svensk-polska dokumentärfilmaren Agnieszka Lukasiak föddes i Polen, men kom till Sverige som flykting när hon var 7 år gammal. Hon har blivit etablerad genom de kritikerrosade och prisbelönade dokumentärerna Bortglömda och Algeria, och nu har hon debuterat som spelfilmsregissör. I det svensk-polska dramat Between 2 Fires, som hon själv skrivit även skrivit manus till, handlar det om flyktingpolitik och filmen har - trots att det nu rör sig om en fiktiv film - ändå vissa likheter med hennes dokumentärer. Nu har filmen släppts på DVD.

I den polskspråkiga delen av Vitryssland bor den unga kvinnan Marta med sin 11-åriga dotter Ania och hennes måttligt charmiga pojkvän Witek. När Marta får veta att pojkvännen - som dessutom har kontakter med den vitryska maffian - har sålt hennes dotter till barnprostitution inser hon att hon måste fly därifrån. Enda sättet att kunna fly är dock att använda sig av de pengar hon fått av Witek för försäljningen av Ania, och därför inser hon mycket väl vad som skulle hända med henne om hon återvänder. Med hjälp av människosmugglare hamnar Marta och Ania snart i Sverige, och hamnar på en överfull flyktingförläggning någonstans i norra Sverige (enligt uppgift Kiruna, men staden nämns aldrig vid namn). De blir snart vänner med deras rumskompis Aninna från Jordanien, och Marta blir också förälskad i flyktingen Ali. Under tiden väntar Marta och Ania med ovisshet på besked från Migrationsverket om deras asylansökan, under tiden som livet på den tuffa flyktingförläggningen är allt annat än riskfritt...

Att Between 2 Fires tar upp ett viktigt ämne är det ingen som kan förneka. Att skildra villkoren för flyktingar i Sverige, tillvaron på överfulla flyktingförläggningar, den ständiga ovissheten och känslokalla byråkrater på Migrationsverket och andra myndigheter är absolut viktiga och intressanta ämnen att ta upp. Det är också ämnen som är ständigt aktuella, och på så sätt är det välkommet med en film som tar upp just flyktingars tillvaro; något som verkligen inte tillhör vanligheterna bland svensk film. Då regissören Agniezka Lukasiak själv kom till Sverige som flykting bör hon också vara väl insatt i ämnet, och filmen känns överlag mycket autentisk och realistisk.

Det är en engagerande och berörande film, som håller intresset vid liv med enkla medel trots en ovanligt lång speltid på 2 timmar 10 minuter. Det blir aldrig segt eller tråkigt, och de flesta scenerna fyller sin funktion. Det är lätt att känna för både Marta och Ania, och man kan lätt leva sig in i deras hopplösa situation. De har båda blivit mångbottnade och nyanserade personligheter, och detsamma gäller Ali och inte minst Anissa som båda två känns lagom nyanserade. Det har blivit en stark och berörande film, som ofta känns riktigt hjärtekrossande och där man hela tiden engagerar sig i de människoöden som skildras.

Det här är sannerligen ingen upplyftande film, och här erbjuds inga enkla svar på de svåra frågor som ställs. Det är mörkt och deprimerande, utan mycket till framtidshopp. Men ärligt talat tycker jag att Between 2 Fires har blivit lite för mörk och dyster. Det är absolut realistiskt och välskildrat, men det blir för mycket av allting tills man nästan helt tappar livslusten... Det behöver givetvis inte medföra något direkt problem, och det finns ett flertal exempel på mörka filmer som ändå blivit riktigt lyckade; såsom exempelvis den tematiskt lite snarlika Lilja 4-ever. Men här känns det ärligt talat lite för övertydligt och onyanserat, och jag får nästan känslan att regissören velat göra filmen mörk och deprimerande "för sakens skull". Inte för att filmen på något sätt skulle vara orealistisk - att sådant här händer i verkligheten är vi ju alla alltför medvetna om - men bara för att det skildrats på ett lite för övertydligt sätt.

Det blir heller inte bättre av att alla myndighetspersoner blivit väldigt endimensionella och onyanserade. Jag betvivlar inte alls att många i verkligheten faktiskt är så illa som de skildras här (tyvärr), men det borde ändå ha gått att visa på ett bättre sätt. Även i övrigt finns det flera rollfigurer som blivit antingen endimensionella eller oklara, som man inte riktigt får något tydligt grepp om. Och Bengt kan mycket väl vara bland det mest motbjudande som någonsin skådats på film. Helhetsintrycket sänks också av ett flertal omotiverade, malplacerade och oerhört utdragna sexscener, som inte tillför någonting. Jag kan visserligen förstå tanken, och första gången ser jag en viss poäng med scenen trots att den är för lång. Men inte fjärde gången... Slutet lämnar också en hel del övrigt att önska. Det är verkligen tråkigt att dessa brister drar ner helhetsintrycket en hel del, för ämnet är som sagt mycket intressant och aktuellt.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt bildspråk och en del smarta lösningar. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och Magdalena Poplawska är fantastisk i huvudrollen som Marta. Hon spelar mycket övertygande och trovärdig, och lyckas att väcka intresse och engagemang med enkla medel. Kamila Nowysz är också mycket bra som dottern Ania, och hon är dessutom väldigt charmig. Jag blev inte riktigt lika förtjust i Simon Kassianides, som ger ett något opersonligt intryck som Ali, men han gör ändå en helt okej insats.

Det råder ingen som helst tvekan om att Agniezka Lukasiak haft de bästa avsikter med Between 2 Fires, och det är en både stark, djup och tänkvärd film. Men tyvärr också oerhört deprimerande, till den grad att man nästan tappar all livslust av att se filmen. En del scener är väldigt starka och gripande, men överlag fungerar filmen bäst under den första halvan. Sen blir det lite för övertydligt och vissa trovärdighetsproblem uppstår. Det blir också så väldigt mörkt och dystert att jag helt enkelt inte klarar av att gråta, utan allting fastnar i halsen. Det är absolut en riktigt bra film, men jag blev ändå inte lika överförtjust som jag hade hoppats på och filmen har några brister för mycket för att jag med gott samvete ska kunna ge filmen den åtta i betyg som jag länge hade tänkt mig. Istället stannar det på en stark sjua, men det är ändå en riktigt bra och mycket sevärd film som alla bör se.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med formatet 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild och ljud håller hög kvalitet. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig engelsk text, och dessutom finns vanlig svensk text på de repliker som är på polska eller engelska (vilket i praktiken är en stor majoritet av filmen). När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren samt svenskspråkig. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, och det är tråkigt då jag gärna hade velat höra mer om tankarna bakom filmen.

Recensionen skriven: 17 oktober 2011
Senast uppdaterad: 18 oktober 2011

Recensionen har lästs 3423 gånger av 1997 personer, sedan den 17 oktober 2011