Tack till Njutafilms/Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Darren - Darren Geare R.J. - R.J. Knoll
Isabelle - Beatrice Rosen Jean-Luc - Rutger Hauer
Rebecca - Christine Lakin Roy - Christopher Walken
Felicia Wald - Morgan Fairchild Tom Wald - Robert Wagner
Renee - Kristen Miller Aimee - Bree Turner
Bruno - Robert Amstler Annie - Jennifer Cain

Darren ska gifta sig med sin fästmö Rebecca, men mitt under vigselceremonin får Rebecca kalla fötter och dumpar honom. Darren blir av förståeliga skäl väldigt upprörd, men då han redan betalat för sin bröllopsresa som inte går att avboka, så bestämmer han sig för att istället ta med bästa kompisen R.J. på resan till den tropiska paradisön La Ritza. R.J. föredrar att ligga med allt som rör sig, och anser att en främmande ö bör vara bästa platsen att göra det på. Men väl framme i La Ritza uppstår ett missförstånd med bokningen på hotellet, och alla tror därför att R.J. och Darren är ett nygift homosexuellt par. Inte de bästa förutsättningarna, då Darren samtidigt blir attraherad av hotellmedarbetaren Isabelle...

Tycker ni det låter som en filosofisk och djupsint film? Det är det inte heller. Det är allt annat än originellt, och ärligt talat var det länge sedan jag såg en så pass ytlig film som denna. I stort sett alla romantiska komedier har större djup än den här, och det är dessutom förutsägbart. Det behöver dock inte nödvändigtvis vara ett problem i en komedi, för där är det ju humorn som är det absolut viktigaste.

De goda nyheterna är att Bikini Beach är ganska rolig. De dåliga nyheterna är att den inte är tillräckligt rolig. Tillåt mig att förklara. Det är bitvis hyfsat kul, och man får skratta nån gång då och då. Det rör sig aldrig om några stora gapskratt, men det är småroligt ganska ofta och man fnissar eller småskrattar vid ett antal tillfällen. Men det är långt ifrån någon stor skrattfest, och dethade kanske behövts för att komma över filmens övriga brister. Det har blivit alldeles för mycket av gammaldags stereotypa och tvetydiga "bögskämt", som ärligt talat upplevs ganska osmakliga. Dessutom är det alldeles för förutsägbart, i betydelsen att all dialog blivit så avsiktligt tvetydig, för att kunna skruva förvecklingarna kring homosexualialiteten några varv för mycket. Sådana förvecklingar - i ungefär samma stil som i den gamla komediserien Three's Company (eller dess svenska version En fyra för tre) - är inledningsvis ganska kul, men efter ett tag tröttnar man.

Under filmens första halva fortsätter det i ungefär samma stil, med mycket smaklös humor och ytterst förutsägbara förvecklingar. Men glädjande nog börjar Bikini Beach därefter att ta sig lite. I takt med att vi får lära känna rollfigurerna lite bättre, och i takt med att förvecklingshumorn får en lite mer nedtonad roll till förmån för en konkret handling, så blir det hyfsat intressant och ganska underhållande. Det blir lite roligare, och man börjar till sist faktiskt att bry sig om rollfigurerna. Det finns en del charm, och det blir engagerande och ganska intressant; om än fortfarande med för lite humor och fortfarande lite för ytligt för min smak.

Bitvis känns filmen också en smula osammanhängande, och jag undrar om någonting gått förlorat i klippningen då det uppstår en del märkliga frågetecken och snabba vändningar som jag upplever som redigeringsmissar. Man kan också ifrågasätta behovet av att visa så många lättklädda och/eller nakna killar och tjejer i väldigt många scener; vare sig det faktiskt finns någon relevans för det eller inte. Jag har absolut ingenting emot nakenhet i filmer, om det bara tillför någonting till filmen eller handlingen, men när det bara verkar ha lagts in "för sakens skull" har jag lite svårt för det. Filmen lider också av ett ojämnt tempo, då den ganska länge står och stampar på ungefär samma ställe för att plötsligt gå orealistiskt snabbt i slutet. Slutet som sådant lämnar också en del övrigt att önska, och i synnerhet slutscenen gör att man får en lite antiklimaktisk känsla.

Fotot är fullt funktionellt, och innehåller en del vackra vyer men inget märkvärdigt bildspråk. Skådespelarinsatserna är hyfsade, men ärligt talat gör ingen några direkt Oscarsvärdiga prestationer. I de båda huvudrollerna är Darren Geare och R.J. Knoll okej, men båda två spelar lite stelt och opersonligt, och ingen av dem lär vinna några priser i första taget. Beatrice Rosen är däremot ganska bra som Isabelle, och Christine Lakin är riktigt bra som Rebecca. Christopher Walken är stelare än vanligt, och har - trots att han anges först på omslaget - en ganska liten och ovidkommande biroll.

Bikini Beach är en tämligen sedvanlig och ooriginell komedi av klassiskt snitt - på gott och ont. Det är underhållande, kul och med en viss charm; men samtidigt blir det aldrig så jätteroligt och en del av humorn är ganska osmaklig. Tycker man om lättsamma och ytliga komedier kan det absolut vara värt att ta sig en titt på Bikini Beach, men jag har svårt att tro att någon skulle vilja se den mer än en gång. Som underhållning för stunden duger det dock hyfsat, men det hade kunnat bli så mycket bättre med samma grundstory och därför stannar betyget på en mycket stark femma.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, samtidigt som ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är helt okej. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men förhållandevis lättläst, och intressant nog är den ljusgul istället för sedvanligt vitt - ett smart drag, då gul text ofta är lite mer lättläst på alla bakgrunder än vit. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är rörlig men endast på engelska. Det enda extramaterial som finns är en ursprunglig biotrailer för den här filmen och trailers för sju andra filmer; okända filmer där den ena är mer extrem och märklig än den andra. Trailersen har ingen textning.

Recensionen skriven: 17 oktober 2012
Senast uppdaterad: 18 oktober 2012

Recensionen har lästs 3349 gånger av 1922 personer, sedan den 17 oktober 2012