Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Gummi - Sigurður Sigurjónsson Kiddi - Theodór Júlíusson
Katrin - Charlotte Bøving Runólfur - Jon Benonysson
Grímur - Gunnar Jónsson Bjarni - Sveinn Ólafur Gunnarsson
Sindri - Þorleifur Einarsson Eygló - Ingrid Jónsdóttir
Beggi Lögga - Þorsteinn Gunnar Bjarnason Sigga Lögga - Anna Sæunn Ólafsdóttir
Villi - Jörundur Ragnarsson Þórey - Jenný Lára Arnórsdóttir

I en avlägsen dal någonstans på Island bor de båda äldre bröderna Gummi och Kiddi. Båda är fåraherdar, som lever för sina prisbelönta får och genom fåravel. Båda bor ensamma, med fåren som enda sällskap i den isolerade dalen. De är dessutom grannar, och nästan de enda invånarna i dalen. Trots det är de dock bittra fiender, och har inte sagt ett ord till varandra på 40 års tid. Om de mot all förmodan måste kommunicera, så får det ske genom att skicka skriftliga meddelanden via Kiddis hund. Efter en tävling i byn där man ska utse den "bästa" baggen blir Kiddi etta och Gummi tvåa; med bara en halv poängs skillnad. Det har Gummi svårt att acceptera, som genast anmäler sin bror till myndigheterna för misstanke om att Kiddis bagge lider av så kallad Scrapie (en hjärnsjukdom hos får, närmast motsvarande galna ko-sjukan). Det får större konsekvenser än han någonsin kunnat ana, och snart riskerar praktiskt taget hela byn att gå under.

Det låter kanske inte så upphetsande, och i fel händer hade det kunnat bli olidligt tråkigt. Men trots en enkel och begränsad story har Bland män och får (en lite märklig översättning av originaltiteln Hrútar; baggar på isländska) blivit en riktigt bra film. Storyn är intressant och lyckas att beröra, trots att det i grund och botten är en ganska tunn historia. Det är engagerande och intressant, och manusförfattaren lyckas att hålla intresset vid liv hela tiden fastän det egentligen inte händer särskilt mycket. Stämningen är utmärkt, och det rör sig om en finstämd film med en fantastisk atmosfär. Det är vackert samtidigt som det är vemodigt, och den isolerade platsen lyckas också att fungera till filmens fördel.

Det har blivit en mycket lågmäld och avskalad film, där alla tendenser till övertydlighet lyser med sin frånvaro. Det är en relativt fåordig film, där dialogen hålls till ett minimum. Vi får inte veta mer än absolut nödvändigt, och all form av bakgrundshistoria lyser med sin frånvaro. På gott och ont innebär det att vi bland annat aldrig får veta varför bröderna blivit så osams att de inte talat med varandra på flera decennier - vi får bara veta att så är fallet, och får nöja oss med det. Istället gäller det att läsa mellan raderna i vad som händer, och försöka att själv dra sina egna slutsatser. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, och jag måste medge att jag blev något kluven till den här stilen. Den här sortens lågmälda och närmast minimalistiska filmer har absolut sin tjusning och bidrar här till en extra krydda, men jag tycker ändå det kändes lite snopet att inte ens få veta vad brödernas tvist överhuvudtaget gått ut på. Det rör sig om ett högst begränsat persongalleri och dessutom ett kargt och nästan öde landskap. Det är svårt att förneka att storyn är i tunnaste laget, men trots det finns ett påtagligt djup och en intressant och någorlunda allmängiltig historia.

Det är också i stort sett bara Kiddi och i synnerhet Gummi som vi får lära känna ordentligt. De har blivit mångfacetterade och intressanta rollfigurer med många nyanser, trots att vi inte får veta mer än nödvändigt om dem. De övriga invånarna i byn har tyvärr blivit betydligt mer endimensionella, och trots vissa ansträngningar att få veta en del om dem så förblir de alldeles för underanvända. Det är också tråkigt att myndighetsveterinären Katrin har blivit så pass svartvit, då hon är viktig för handlingen och inledningsvis ser ut att vara ganska mångbottnad, men efter ett tag rinner hennes karaktärsutveckling och personlighetsdrag ut i sanden. Det är synd, då en viktig del av handlingen handlar om just myndigheters agerande, vilket hade kunnat bidra till en extra dimension om vi fått veta mer om hur Katrin resonerar. Istället har allting så uppenbart vinklats mot bröderna, vilket i och för sig är förståeligt men ändå beklagligt då det gör filmen mer svartvit än den borde ha behövt bli.

Däremot är storyn fascinerande, och filmen ställer intressanta frågeställningar utan att presentera givna några svar. Jag uppskattar också att filmteamet lättat upp stämningen med en gnutta lågmäld humor, så att det inte ska kännas riktigt lika deprimerande. Samtidigt tar humorn aldrig överhanden, utan det rör sig bara om ett fåtal roliga situationer; tillräckligt för att locka till småfniss vid ett par tillfällen, men aldrig några stora skratt. Det är en ganska lagom kompromiss, för här är det trots allt i första hand ett seriöst och lågmält drama som väntar. Överlag är det också en realistisk och jordnära film, som trots vissa ytterligheter förblir trovärdig nästan hela tiden. Det bidrar till en ökad atmosfär och känsla, och gör att det nästan upplevs dokumentärt under stora delar. Jag uppskattar också längden, för med sina dryga 90 minuter är det precis lagom för den här något begränsade storyn. Därför hinner det aldrig bli segt eller tråkigt, fastän det ofta är långsamt.

Bland män och får är riktigt bra under två tredjedelar av filmen, då allting känns trovärdigt, lågmäld och stämningsfullt. Men tyvärr är upplösningen inte lika imponerande, och under den sista halvtimmen känns det som att regissören plötsligt insett att storyn är för tunn och måste spetsas till. Det är i och för sig förståeligt, men här går det en smula för långt och trovärdigheten börjar sjunka. Då blir filmen också mer förutsägbar, och till råga på allt lämnar slutet en hel del övrigt att önska - då får filmen plötsligt en antiklimaktisk känsla, då alltför mycket är outrett och lämnas vind för våg när eftertexterna börjar rulla nästan mitt i en scen.

Fotot är utmärkt, och filmen har många vackra vyer över det karga landskapet som fungerar som utmärkt komplement till handlingen. Under ett par scener mot slutet förekommer dock brister vad gäller specialeffekter, vilket avslöjar att budgeten sannolikt varit något för låg. Skådespelarinsatserna är utmärkta. Den isländska komikern Sigurður Sigurjónsson är strålande som Gummi, och lyckas att berätta mycket med ansiktsuttryck och kroppsspråk, utan att behöva ta till dialog. Theodór Júlíusson är också riktigt bra som Kiddi, och gör en avskalad och trovärdig roll men som tyvärr blivit något mer begränsad än Gummi. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort i den här ensemblen. Jag uppskattar också att det, åtminstone för en svensk publik, rör sig om relativt okända skådespelare som man inte redan sett i mängder av andra filmer - det gör underverk för filmillusionen, och bidrar till att bevara den dokumentära känslan.

Bland män och får är en välgjord och lyckad film, som trots ett begränsat tema förblir engagerande och intressant. Det är en lågmäld och avskalad film, med sparsmakad dialog och dessutom en fantastisk stämning. Det är finstämt och berörande. Det är en långsam film som tar god tid på sig att berätta historien, men som trots det aldrig upplevs seg eller utdragen. Det är också tänkvärt och bidrar till reflektion efter att man sett filmen. Men tyvärr är upplösningen inte lika lyckad som merparten, och då vi inte får veta särskilt mycket lämnar filmen mig med en något tveksam eftersmak. När vi inte ens får veta någon antydan till varför bröderna blivit så fruktansvärt osams känns det lite märkligt, och att handlingen nästan slutar mitt i en mening gör inte saken bättre. Men trots det är det de positiva egenskaperna som väger över, och det har med enkla medel blivit en både vacker, fängslande och tänkvärd film. Mitt betyg stannar till sist på en stark sjua, och trots att det hade kunnat bli bättre är det ändå en minnesvärd och välgjord film.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1. Ljudet är i DTS-HD 5.1 på isländska, men det är en mycket framtung ljudmix och bakhögtalarna används bara i några få scener. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr lite för liten och kantlinjerna är tunna, vilket gör det något svårläst under ljusare partier; men det är ändå en hyfsat lättläst text. Då jag inte talar isländska kan jag inte bedöma den svenska översättningen, men jag hittar i alla fall inget som känns uppenbart fel. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är lätt rörlig och stilren men tyvärr endast engelskspråkig. Det enda bonusmaterialet som finns är fyra trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial. Trailerna saknar textning.

Recensionen skriven: 29 april 2016
Senast uppdaterad: 22 oktober 2016

Recensionen har lästs 3111 gånger av 1788 personer, sedan den 29 april 2016