Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Bec - Kate Bell Fly - Sophie Luck
Perri - Tahyna Tozzi Anna - Mara Scherzinger
Edge - Khan Chittenden Matt - Chris Foy
Heath - Adam Saunders Simmo - Martin Lynes
Deb - Nadine Garner Jilly - Liz Burch
Joe - Matt Rudduck

I Australian har det länge varit populärt att producera ungdomsserier, och många sådana har blivit framgångsrika. Då de australiensiska haven, stränderna och värmen gör många av kuststäderna till perfekta surfingplatser är det inte så underligt att surfing blivit populärt där. Därför var det förstås bara en tidsfråga innan serier som huvudsakligen kretsar kring surfing såg dagens ljus. Den första större sådana i Australien var ungdomsserien Blue Water High, som hade australiensisk premiär 2005 och i Sverige har visats i sommarlovsprogram på SVT. Trots att den tredje säsongen har visats klart i hemlandet och säsong 2 släpptes på DVD för omkring ett år sedan, har säsong 1 först nu släppts i Sverige på DVD. Dock får man vara tacksam att den överhuvudtaget släppts, något som trots allt fortfarande är sällsynt vid TV-serier från Australien. Handlingen kretsar kring en surfingskola som företaget Solar Blue driver i ett samhälle i den australiensiska delstaten New South Wales. Sju ungdomar får varje år chansen att utbildas av experter i surfing parallellt med den vanliga skolan, och rentav få chansen till proffskontrakt. Alla ungdomarna bor tillsammans i ett stort hus som skolan arrangerar, precis vid stranden. Bara de bästa surfarna får chansen, och detta åstadkoms genom uttagningar. Fyra killar och tre tjejer ska få chansen, och en av de som redan fått platsen är den lokala tjejen Bec. Hon räknar kallt med att hennes bror Joe ska få en av killplatserna, då han är en av de bästa surfarna i området. Men Solar Blue har andra planer, och ungdomarna får en chock när de får reda på att den återstående killplatsen istället ska gå till en tjej de själva valt från Tyskland, som aldrig ens behövt ansöka. Det blir svårt att komma över, i synnerhet för Bec. Och tyska Anna känner sig av förståeliga skäl inte speciellt välkommen i huset eller ens landet. Men när årsvinsterna hägrar måste man till sist komma över sådant, och Bec, Anna, Fly, Perri, Heath, Edge och Matt blir goda vänner (och i vissa fall mer än så). Men samtidigt som de måste leva tillsammans och vara vänner, är de samtidigt konkurrenter. Bara en av tjejerna och en av killarna kan få proffschansen i slutet av året.

Jag har aldrig varit speciellt intresserad av surfing, eller för den delen de flesta andra sporter. En serie som handlar om surfing var därför inte direkt någon hög prioritet för undertecknad, men då jag å andra sidan brukar älska filmer och serier från Australien bestämde jag mig trots allt för att ge Blue Water High en chans. Det är jag mycket tacksam för att jag gjorde. Det visade sig vara en riktigt bra och välgjord serie, som trots att den klassas som en ungdomsserie ändå fungerar riktigt väl även för lite äldre personer. Filmer och serier om surfing är av förståeliga skäl mycket svåra att spela in - trots allt är de flesta skådespelare inte proffssurfare; i synnerhet bland ungdomar. Därför är det i 9 fall av 10 oundvikligt att man måste använda stuntmän vid många surfingscener, något som är svårt att få att se naturligt ut. Men trots att det här rör sig om en relativt lågbudgetproduktion för ungdomar, så har producenterna lyckats förvånansvärt väl. Det ser riktigt realistiskt ut, och i de flesta fall ser det ut som att de sju skådisarna själva surfar. Det finns inga större avslöjande misstag, även om man vid enstaka tillfällen kan se tecken på att det faktiskt inte är de själva som är ute i vattnet. Även dessa enstaka missar är det troligtvis bara äldre som upptäcker, och inom den tilltänkta målgruppen skulle jag tro att risken är liten att det märks. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och det är glädjande att se att tyska Anna också spelas av en tysk skådis - seriedebuterande Mara Scherzinger, vars engelska för övrigt är förvånansvärt bra. Den tyska skådisen beror förmodligen på att serien formellt sett är en australiensisk-tysk samproduktion, men till skillnad från många andra "tvingade" val på grund av utländska finansiärer fungerar det riktigt väl i Blue Water High. Alla spelar trovärdigt och naturligt, även om jag personligen tycker att Sophie Luck som Fly och Kate Bell som Bec är de två starkaste korten. Trots det begränsade ämnet har manusförfattarna också lyckats att variera sig ganska mycket, och därför handlar serien lika mycket om livet utanför vattnet som i vattnet.

Man får lära känna rollfigurerna ganska väl, och en trevlig detalj är att det varierar mellan varje avsnitt vem som står i centrum i det avsnittet. En av rollfigurerna/skådespelarna är berättarröst i varje avsnitt, så vi får höra lite grann om dennes tankar och känslor, och vem det är turas om mellan de sju huvudrollerna. Det är ett smart drag, som passar bra i den här serien. Avsnitten är också varierande, och tar upp en rad olika ämnen, även om man kan tycka att relationer med det motsatta könet har fått lite större utrymme än andra ämnen. De flesta avsnitt har bra sensmoral, även om den ibland blir lite väl övertydlig och det inte hade skadat att tona ner den lite grann. Trots allt är det här inte ett barnprogram, där det kan vara nödvändigt med övertydlighet, utan en ungdomsserie riktad till sådana åldrar som trots allt är kapabla att tänka själva. Ett problem jag har med serien är att de manliga rollfigurerna verkar mer endimensionella än de kvinnliga, och vi får inte lära känna de lika väl. Medan jag efter bara ett par avsnitt lärt mig det mesta om de fyra tjejerna, så tog det lång tid innan jag verkligen fick någon större känsla för killarna. Det dröjde länge innan jag ens lyckades att komma ihåg vem som var vem av de tre killarna, vilket måste tyda på att de blivit mindre mångbottnade än tjejerna. Det hade varit önskvärt om mer tid hade lagts åt karaktärsbeskrivningar av alla sju, så att inte killarna blir lidande. Det gör i och för sig inte så mycket, men resulterar i att man bryr sig mer om vad som händer med tjejerna än killarna. Man kan också anmärka på att skolarbetet och den vanliga skolan i serien får lite varierande fokus - i vissa avsnitt spelar det stor roll för handlingen, medan i vissa nämns skolan överhuvudtaget inte. Ibland verkar det nästan som att manusförfattarna glömt bort den lilla detaljen, vilket påverkar trovärdigheten. Men överlag är Blue Water High en rolig, underhållande och gripande serie, som är väl värd att se. Den fungerar ganska väl även för personer betydligt äldre än den tilltänkta målgruppen, och det är glädjande. De flesta avsnitt i den första säsongen håller också att ses mer än en gång, och därför anser jag att denna säsongsbox är köpvärd. Jag hoppas bara att Pan-Vision snart även släpper seriens andra säsong.

DVD-utgåvan kommer i ett tjockare DVD-fodral (dubbelt så tjockt som vanliga), och består av fyra DVD-skivor. Tyvärr är skivorna placerade delvis överlappande, och placerade till vänster och höger. För att komma åt den andra skivan, måste man därför först plocka upp den första; vilket snabbt blir lite irriterande. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i vanlig stereo, och här finns tyvärr inget 5.1-ljud; dock inte särskilt förvånande när det gäller en TV-serie från 2005. Avsnitten är textade på svenska och norska som enda språk. Tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Intressant att notera är att den svenska texten är samma textning som SVT använt vid sina TV-visningar, något som annars är ovanligt vid DVD-boxar. När man matar in DVD-skivan, möts man av språkvalsmeny som följs av en kombinerad distributörsjingel och kortfattade engelskspråkiga varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren. Menyerna finns på båda språken som serien textats på, vilket är positivt. Ett lite märkligt begrepp är dock att alla avsnitt lagrats som en lång film och spelas efter varann, hellre än att lagras som separata avsnitt. Det får till följd att räkneverket aldrig nollställs mellan de olika avsnitten, och väljer man att spela upp ett specifikt avsnitt från menyn så kommer det även automatiskt att följas med de efterföljande avsnitten. Ibland är det lite irriterande, och jag hade föredragit om avsnitten lagrats individuellt då det blir mer praktiskt. Tyvärr finns inget extramaterial att tillgå. Det är tråkigt, även fast jag inte anser att det finns lika stort behov på sådant vid TV-serier som vid långfilmer. Den australiensiska DVD-utgåvan har heller inget extramaterial, så vi går inte miste om någonting i Skandinavien.

Recensionen skriven: 20 mars 2009
Senast uppdaterad: 20 mars 2009

Recensionen har lästs 8105 gånger av 5185 personer, sedan den 20 mars 2009