Pastor Phil - Dwight Yoakam Courtney (Kates syster) - Kristin Chenoweth
Moster Donna - Colleen Camp Farfar - Jack Donner
Jim - Steve Wiebe Darryl - Patrick Van Horn
Eric - Brian Baumgartner Stan - Cedric Yarbrough
Connor - Skyler Gisondo Susan - Katy Mixon
Kasi - True Bella Pinci Mormor - Jeanette Miller

Den amerikanska skådespelaren och komikern har främst blivit känd för att ha medverkat i en lång rad komedier; ofta av det "tokroliga" slaget. Inte lika känt är att han länge också varit verksam som producent, mestadels i filmer han också medverkat i. Den Oscarsbelönade skådespelerskan Reese Witherspoon har också agerat producent vid några filmer hon medverkat i, och i Borta bäst, hemma värst har dessa två just samlats som både producenter och huvudrollsinnehavare. Bakom regi står den inte fullt lika kända eller erfarna Seth Gordon. Filmen hade världspremiär förra julen, men fastän det handlar om jultema gick den i Sverige av outgrundlig anledning upp på biografer i slutet av februari i år. Då har DVD-releasen blivit betydligt mer vältajmad, och antagligen är det anledningen till att det dröjt så ovanligt länge innan filmen släppts på DVD. I centrum står paret Kate och Brad, som är lyckliga tillsammans och har varit ihop i tre års tid. De har inga som helst tankar på att vare sig skaffa barn eller gifta sig, utan älskar att leva i nuet utan att tänka på framtiden. Genom en och annan väl vald vit lögn har de också lyckats att undvika att träffa varandras föräldrar under all denna tid, och de brukar varje år resa bort under julen och låtsas som att de ska på välgörenhetsarbete. Men som bekant brukar lögner ha en tendens att avslöjas, och när deras plan till Fiji-öarna blir inställd och Kate och Brad dessutom råkar synas i direktsänd TV i ett nyhetsreportage om de inställda planen, så blir det svårt att fortsätta ljuga. De känner sig därför tvingade att tillbringa juldagen hos alla deras respektive familjer - då både Kates och Brads föräldrar sedan länge är frånskilda och har nya familjer, så innebär det att hälsa på i fyra olika hus. Där är varje person mer extrem än den förra, och snart kommer både en och annan hemlighet fram...

Det här är precis den sortens filmer som jag brukar tycka om, så därför är jag inte alls förvånad över att Borta bäst, hemma värst också är en riktigt bra film. Det är visserligen ingen alltför djupsint eller intellektuell film, och den lär heller inte gå till världshistorien som något originellt mästerverk. Men å andra sidan har nog heller ingen väntat sig det, och filmen känns i alla fall någorlunda nyskapande som har en hel del nya idéer och inte går ut på att efterlikna andra filmer. Det är glädjande. Efter att de flesta julfilmer på senare år inte varit alltför mycket att hänga i granen, så är det också trevligt med en riktigt bra sådan film. Förvisso handlar den här filmen inte om jul i första hand, utan det är snarare ett tema för att ta upp andra underliggande ämnen, men det brukar å andra sidan inte hjälpa mycket då många 2000-talsfilmer som utspelas under julen ärligt talat har varit ganska tråkiga. Det bästa med Borta bäst, hemma värst är att det faktiskt är en riktigt rolig film. Manusförfattarna har varit lagom respektlösa, och dräver därför med det mesta. Det har lyckats riktigt väl, och det är en rolig film där jag skrattade vid ett stort antal tillfällen. Vid några tillfällen blir det helt klockrent, och jag höll på att kikna av skratt. Det var faktiskt ganska länge sedan jag skrattade så här mycket, så det var en trevlig överraskning.

Samtidigt är det inte en renodlad komedi och nästan inga skämt finns enbart för sakens skull. Det finns en seriös och fullt påtaglig underliggande story, och därför känns det aldrig tunt eller tråkigt. Filmen har därför blivit mer nyanserad och djup än det först kan verka, och överlag har blandningen mellan komedi och drama fungerat riktigt väl. För ovanlighetens skull lyckas filmen också att beröra och få med genomtänkta budskap, utan att det känns sentimentalt eller sötsliskigt. Storyn fungerar också bra, och man kan ofta känna igen sig i situationer och poänger. Både Kate och Brad har också blivit mångbottnade och nyanserade rollfigurer, som båda känns trovärdiga och äkta. Det enda undantaget till regeln är ett kort ögonblick vid en teaterpjäs då Brad framstår som ovanligt osympatisk och dryg, som man inte riktigt får någon trovärdig förklaring till. Det irriterade jag mig över, och det hade behövts att manusförfattarna åtminstone försökt att förklara hans beteende. De flesta övriga rollfigurer är tämligen endimensionella, även om några få åtminstone uppvisar en del nyanser. Värst är det med Brads bröder, som är så oerhört platta, endimensionella och osympatiska som det överhuvudtaget är möjligt.

Det största problemet med Borta bäst, hemma värst är att det ibland blivit lite väl överdrivet och tillskruvat, även i de fall där det inte tillför någonting. Jag förstår visserligen poängen, då de överdrivna karaktärerna och situationerna ofta lockar till skratt. Men problemet är att det skär sig lite mot filmens i övrigt ganska realistiska stil, som gör att situationerna pendlar mellan helt realistiska och överdrivet orealistiskt. Det mest påtagliga är handlingen hos Brads pappa och hans familj, som känns mest överdriven av de fyra familjerna och går lite väl långt i sitt försök att framkalla skratt. Brads pappa är visserligen godkänd, men problemet ligger i Brads bröder som fått en så oerjört jobbig mobbande och trakasserande stil så att hälften hade varit nog. Visst förstår jag att det ska föreställa vara roligt, men de känns lite för tillskruvade så att det blir mer påfrestande än roligt. Att två personer mobbar sin bror på värsta tänkbara sätt tycker i alla fall jag inte är särskilt roligt att bevittna, utan känns bara för mycket; i synnerhet som man aldrig ser minsta lilla tecken på sympatiska eller försonande drag hos någon av bröderna. Filmen hade absolut vunnit på att den familjen och i synnerhet de båda bröderna tonats ner en del, för att åtminstone försöka framstå som någorlunda mänskliga. De andra tre familjerna känns betydligt mer realistiska, och även fast dessa också skruvats till en del så finns det åtminstone försonande och mänskliga drag hos alla rollfigurer.

Borta bäst, hemma värst har snyggt foto och ett funktionellt bildspråk, men som inte sticker ut på något sätt. Här är det inga originella kameravinklar som erbjuds, utan mestadels fast kamera och ett ganska traditionellt bildspråk. Å andra sidan kan man dock med all rätt hävda att sådana filmtekniker heller inte behövs vid filmer som denna, där storyn bör komma i första rummet. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och både Vince Vaughn och i synnerhet Reese Witherspoon är utmärkta i de båda huvudrollerna. I synnerhet Reese imponerar ännu en gång med en lysande insats, men så har hon heller aldrig gjort någon dålig insats. Vince Vaughn brukar jag ofta ha svårt för, men han gör en ovanligt bra insats i det här fallet. Dessutom är Mary Steenburgen, Robert Duvall, Sissy Spacek och Jon Voight riktigt bra som parets respektive föräldrar. Jon Favreau och Tim McGraw spelar däremot över ganska rejält som Brads bröder, och även om det till stor del är manusets fel så tror jag ändå att bättre skådisar hade kunnat väcka liv i karaktärerna på ett bättre sätt än det här. Sammanfattningsvis är Borta bäst, hemma värst en riktigt lyckad och underhållande film, som är tillräckligt nyskapande för att sticka ut ur mängden och som med sin respektlöshet fungerar riktigt väl. Ibland har det visserligen blivit lite väl konstlat och överdrivet, men det förändrar inte det faktum att det är en riktigt bra film som kan rekommenderas för de allra flesta. I slutändan var det dock några scener och karaktärer som irriterar mig, och det gör att jag tyvärr inte kan ge filmen mer än en stark sjua. Men även det är förstås inte fy skam, och att det är en av årets bättre dramakomedier råder ingen tvekan.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket i klartext innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten håller hög klass, även om det inte sticker ut som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fem nordiska språken och dessutom finns engelsk text för hörselskadade.Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade, men trots allt är jag tacksam över den engelska dövtextningen; något vi inte brukar vara bortskämd med vid DVD-utgåvor från SF. Textningen är i minsta laget men förhållandevis lättläst, och den svenska översättningen håller ganska hög klass. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter i 10 sekunder, och därefter visas ett flertal trailers för andra filmer, som går att hoppa över. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är stillastående och effektfull, och alla menyerna är formade som en julgran. Det är en kul idé, men nackdelen är att menyalternativen längst upp därmed blir ganska små och svårlästa. Menyerna finns också bara på engelska.

Som extramaterial hittar vi först ett så kallat gag reel, som innebär misslyckade tagningar från inspelningen, som varar i några minuter. Det är småroligt och underhållande, men längre än så går det aldrig. Därefter hittar vi ett flertal bortklippta scener från filmen, varav de flesta egentligen är delar av scener som klippts bort men där scenerna i sig fortfarande finns kvar. De är roliga och underhållande att se på, men man kan inte påstå att någon tillför mycket till filmen, så det är fullt förståeligt att de klippts bort. Slutligen hittar vi en ursprunglig biotrailer till samma film, vilket är precis lika spännande som det låter. Det enda anmärkningsvärda med trailern är att den innehåller några repliker och en scen som inte finns med i filmen, men som däremot finns med bland de bortklippta scenerna. Där tar det roliga slut, och även om det extramaterial som finns är fullt godkänt, så saknar jag någon form av bakom kulisserna-dokumentär eller intervjuer med de inblandade. Nog borde väl något sådant ha funnits att tillgå...? På denna DVD-utgåva fortsätter SF med sin vanliga språkdiskriminering, vilket innebär att extramaterialet är textat på engelska, danska och finska; men märkligt nog varken svenska, norska eller isländska. Jag förstår mig inte på logiken bakom varför att svenska alltid prioriteras lägre än danska av Svensk Filmindustri, men i och för sig är ju både engelsk och dansk text bättre än ingen textning alls.

Recensionen skriven: 11 december 2009
Senast uppdaterad: 11 december 2009

Recensionen har lästs 3686 gånger av 2027 personer, sedan den 11 december 2009