Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Anthony - Luke Wilson Dignan - Owen Wilson
Bob - Robert Musgrave Mr. Henry - James Caan
Inez - Lumi Cavazos Rocky - Donny Caicedo
John/Future Man - Andrew Wilson Grace - Shea Fowler
Kumar - Kumar Pallana Tjej på studentföreningen - Leslie Mann

Den amerikanska regissören, producenten och manusförfattaren Wes Anderson är omtyckt av många, och näst intill hatad av nästan lika många. Han är för de flesta mest känd för The Royal Tenenbaums, och har efter det bl.a. gjort The Darjeeling Limited, animerade Den fantastiska räven och nu senast Moonlight Kingdom. Han långfilmsdebuterade 1996 med komedin Bottle Rocket, som i Sverige fick titeln (O)organiserad kriminalitet när den släpptes direkt på VHS. Nu har en nyutgåva av filmen släppts på DVD.

Anthony har aldrig riktigt vetat vad han ska göra, och efter att han släppts från mentalsjukhus till följd av ett nervöst sammanbrott börjar ham om att umgås med sin bästa vän Dignan. Dignan har storslagna planer för duon för att bli rika genom en stor stöt, och han anlitar grannen Bob till hjälp. De tänker även senare sammanstråla med den (åtminstone enligt Dignan) legendariska Mr. Henry. Men allt går inte som planerat, och på ett närbeläget motell blir Anthony attraherad av städerskan Inez...

Wes Anderson är definitivt en talangfull regissör och manusförfattare, och det är svårt att kunna argumentera emot att han gjort en del riktigt bra filmer genom åren. Därför är det intressant att få se hans debutfilm, som nu äntligen släppts på DVD i Sverige. Det är fascinerande att se på Bottle Rocket som en form av "föraning om vad som komma skall", och få se vilka egenskaper Wes Anderson hade redan 1996. Men som film betraktad är den tyvärr långt ifrån lika bra som många av Wes Andersons senare filmer, även om det inte betyder att den är dålig.

Storyn är fullt funktionell, men känns inte särskilt originell. Jag uppskattar filmens udda svarta humor, som även den känns igen från Wes senare filmer. Det är ganska roligt, där man får skratta ganska ofta; åtminstone till en början. Det finns en del charm, och några scener är närmast klockrena. Problemet är att alla tre huvudrollerna - och dessutom flera av birollerna - blivit så udda och tillspetsade, så att det är svårt att kunna känna något för dem. Den ena är mer extrem än den andre, och kanske framförallt Anthony är det absolut mest "tapiga" som världen någonsin har skådat. Självklart förstår jag att det är avsiktligt, men när alla rollfigurerna är så osympatiska blir filmen inte lika engagerande som det annars hade kunnat bli. Om rollfigurer spetsats till och blivit udda för komisk effekt, så vore det en sak. Men problemet här är att filmen inte direkt utnyttjar de överdrivna och udda rollfigurerna till sin egen fördel, och det är bara vid några tillfällen som manuset utnyttjar rollfigurernas dumhet och överdrivna beteende för att locka till skratt.

Hyfsat länge fungerar det änd ganska väl, då Bottle Rocket helt enkelt blivit så pass rolig och dessutom har en del charm trots de kraftigt överdrivna personbeskrivningarna. Det är underhållande, fartfyllt och trevligt att titta på. Och jag uppskattar den udda och ganska lågmälda humorn, och likaså fokuset på dialog hellre än på billig "slapstick"-komik. Det är aldrig någon storfilm, men i ungefär halva filmen fungerar det ganska väl då man har roligt av att titta på de absurda situationerna.

Men efter att gänget lämnat det motell där en del av filmen utspelas, så blir det tyvärr aldrig lika bra längre. Det tillspetsade beteendet hos rollfigurerna har spetsats till några varv för mycket, och en stor del av humorn försvinner. Under den andra halvan blir det bara småroligt på sin höjd, men de stora skratten uteblir nästan helt. Under ganska långa partier hittar jag ingen tillstymmelse till humor alls. Då rollfigurerna dessutom börjar bete sig för skruvat och ärligt talat blir ganska osympatiska, så börjar man till sist att tappa intresset. Under den sista halvtimmen spårar det ur ganska rejält, och då slutade jag bry mig om hur det egentligen skulle sluta. Den sista halvtimmen försvinner nästan all humor, och allting verkar bara gå ut på att alla ska bete sig så korkat som möjligt och vara så egendomliga som bara möjligt; vare sig det tillför något till handlingen eller inte. Då blir det också tämligen oengagerande, även om filmen i ärlighetens namn räddar en liten del av anseendet genom ett ganska lyckat slut.

Bottle Rocket upplevs bitvis också lite ostrukturerad och rörig, då en del av scenerna inte riktigt bibehåller någon konkret röd tråd. Det finns absolut guldkorn, och några repliker och scener är närmast lysande. Men som helhet fungerar filmen inte lika väl, även om det under de första 45 minuterna ändå fungerar ganska bra.

Fotot är snyggt och bildspråket funktionellt, men den här filmen erbjuder inte närmelsevis ett lika originellt bildspråk som Wes Anderson senare gjort sig känd genom. Skådespelarinsatserna är helt okej, och även om Owen och Luke Wilson inte direkt är några skådespelare av världsklass så gör de ganska bra ifrån sig. Andrew Wilson och James Caan är också helt okej; varken mer eller mindre. Lumi Cavazos är bra som Inez, och gör vad som går av det något begränsade manuset.

Bottle Rocket är en intressant film att se med facit i hand, och upplevs förmodligen mer intressant nu än när den först kom ut; nu när vi vet vilken framgångsrik regissör Wes Anderson blivit. Och som debutfilm betraktad är det också en helt okej film, med en udda stil och ganska lyckad humor, men lite för udda och tillspetsade rollfigurer. Tyvärr är filmen lite för ojämn, som bitvis är lysande men som också har en del helt poänglösa och närmast plågsamt tråkiga scener. Bitvis bra och bitvis ganska dåligt, om man så vill. Som helhet håller filmen tyvärr inte riktigt, men särskilt under den första halvan hade jag ändå trevligt i TV-soffan. Det är en hyfsad film som kan vara värd att se, men som tyvärr har lite för många brister för att jag ska kunna överväga något högre betyg än en ganska svag sexa. Förvisso inte dåligt, men jag hade förväntat mig mer än så av Wes Anderson; även av en 15 år gammal debutfilm...

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, och ljud i Dolby Digital 5.1 på bl.a. engelska. Bild- och ljudkvaliteten är ganska bra, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken. Dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska textningen håller relativt hög klass, om än med enstaka översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en kortare distributörsjingel, som följs av engelskspråkiga varningstexter på 10 sekunder (som inte går att hoppa förbi). Direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Det enda extramaterial som finns är fyra trailers för andra filmer, som känns väldigt inaktuella i dagens läge då samtliga har närmare ett decennium eller mer på nacken och alla fyra till råga på allt numera är utgångna från distributören.

Recensionen skriven: 22 november 2012
Senast uppdaterad: 23 november 2012

Recensionen har lästs 3607 gånger av 2157 personer, sedan den 22 november 2012