Regi: John Crowley
Manusförfattare: Mark O'Rowe, baserat på en roman av Jonathan Trigell
Jack/Eric - Andrew Garfield Michelle - Katie Lyons
Terry - Peter Mullan Chris - Shaun Evans
Eric som barn - Alfie Owen Phillip som barn - Taylor Doherty
Kelly - Siobhan Finneran Angela - Skye Bennett

24-åriga Eric har ett mörkt förflutet. Han har suttit i fängelse sedan han var 14 år gammal, efter ett hemskt dåd som han och bästa kompisen Philip begick en ödesdiger handling en dag för 11 år sedan. Hans identitet hemlighölls, och i pressen blev Eric känd som "Boy A" (Pojke A). Nu är han frisläppt, och för ett kunna starta ett nytt liv får han en ny identitet där han kallar sig för Jack. Hans övervakare Terry hjälper honom att komma igång och skaffar ett jobb åt honom, och snart är Jacks nya liv i full gång med en ny kompis och kanske t.o.m. en flickvän. Men allt detta tär på Jacks samvete, och vad händer när pressen får reda på vem han egentligen är...?

Boy A har en originell och intressant grundstory, även om upplägget som sådant är av mer beprövat slag. Filmen tar upp ett mycket intressant och fascinerande ämne, och ställer intressanta frågor utan givna svar. Filmen som sådan har också blivit mycket bra, och det är ett engagerande och finstämt drama. I synnerhet Jack/Eric har vi fått lära känna på ett bra sätt, och han skildras på ett nyanserat sätt där han framstår som äkta. Även Michelle har blivit förhållandevis mångbottnad, och då kan man köpa att de flesta andra blivit en smula endimensionella. Det är en mörk och dyster film, men som samtidigt åtminstone till viss del uppvisar ett visst framtidshopp. Därför blir det aldrig för mörkt, och filmen förblir fängslande hela tiden.

Det är ett starkt och berörande drama, som inte lär lämna någon oberörd. Men som samtidigt aldrig blir översentimental eller alltför melodramatisk. Det är en svår balansgång, och Boy A har en imponerande träffsäkerhet i sin skildring. Det är intressant och fascinerande, och samtidigt som filmen berör ställs tittarna också inför mycket intressanta frågeställningar. Vi får heller inga givna svar och skrivs aldrig på näsan, utan filmen håller sig på en fin nivå utan övertydlighet.

Filmen växlar regelbundet mellan de nutida händelserna och tillbakablickar över Eric som barn. Överlag fungerar det bra, och det är mycket intressant att få se vad som egentligen hände och till viss del få förklaringar om varför. Vid ett par tillfällen kan övergångarna mellan nutid och dåtid upplevas en smula röriga, då filmen växlar tidsperiod utan tydliga kännetecken i bilden och det därför bara är utifrån åldern på Eric som man enklast kan se vad som är vad. Men överlag fungerar det bra, och i de flesta fall är det inga problem att snabbt se när det blir en tillbakablick. Däremot kan jag tycka att filmteamet har dragit ut på den oundvikliga frågan lite för länge; vad som egentligen hände den där ödesdigra dagen för 11 år sedan. Det sitter man hela tiden och undrar, och det känns lite som att regissören avsiktligt håller tittarna på halster för att dra ut på det oundvikliga. När den oundvikliga scenen väl kommer har den också blivit lite väl kortfattad och en smula menlös. En del av de andra tillbakablickarna om Jacks/Erics problematiska uppväxt känns också något klichéartade, då de blivit så kortfattade att vi inte får någon fullständig bild av Erics psyke.

Ibland känns Boy A också en smula utdragen, med några långa och mer eller mindre ovidkommande scener, som gör att filmen upplevs längre än den faktiskt är. Med tanke på att den bara klockar in på 1 timme 42 minuter, så är det något som inte riktigt är som det ska. Jag är heller inte alls nöjd med slutet, som känns väldigt abrupt och ger ett antiklimaktiskt intryck som till viss del förtar filmens i övrigt suveräna stämning och ämne. Men det är likväl ett omtumlande och berörande drama, som tar upp intressanta frågeställningar på ett utmärkt sätt och som skildrar händelserna utan övertydlighet eller översentimentalitet. Det finns ett påtagligt djup och filmen är överlag mycket tänkvärd.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men överlag väldigt sedvanligt bildspråk. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Andrew Garfield är utmärkt i huvudrollen som Jack. Han spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj, och gör en minnesvärd rollprestation med enkla medel. Katie Lyons är mycket bra som Michelle, och gör även hon en imponerande rollprestation, även om hon i ärlighetens namn får mindre att arbeta med. Peter Mullan är som vanligt bra som Terry. Bland barnskådisarna blev jag tyvärr inte riktigt lika imponerad över Alfie Owen som unga Eric eller Taylor Doherty som Philip. Båda två är helt okej och gör fullt godkända insatser, men det saknas det där lilla extra för att det ska kännas äkta till 100%. I övrigt är det bra skådisar, och det finns inte ett enda riktigt svagt kort i den här ensemblen.

Boy A är ingen särskilt rolig eller underhållande film, men samtidigt är det en mycket bra film med en lysande premiss. Det är starkt och berörande, men trots det tycker jag ändå inte riktigt att filmen griper tag i mig och jag var aldrig i närheten av att gråta. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför, men jag hade väntat mig att det skulle bli mer gripande än det faktiskt blev. Slutet är heller inte alltför lyckat, men i övrigt är det en välgjord och välspelad film som är väl värd att se för de allra flesta. Visst hade det kunnat bli ännu bättre med samma handling, men det finns ändå så många goda egenskaper att det inte kan bli aktuellt med annat än en svag åtta i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren men finns bara på engelska. Det finns tyvärr inget extramaterial alls, vilket är lite tråkigt även om det kanske inte är den sortens film där man behöver så jättemycket extramaterial.

Recensionen skriven: 26 juli 2012
Senast uppdaterad: 27 juli 2012

Recensionen har lästs 6116 gånger av 3278 personer, sedan den 26 juli 2012