Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Nicole - Jessi Mechler Jimmy (Mason Srs rumskompis) - Charlie Sexton
Sams pojkvän - Will Harris Mr. Turlington - Tom McTigue
Enrique - Roland Ruiz Tammy - Tamara Jolaine
Charlie - Nick Krause Catherine (Olivias mamma) - Libby Villari
Cliff (Annies pappa) - Richard Andrew Jones Nana (Annies mamma) - Karen Jones
Dalton (Masons rumskompis) - Maximillian McNamara Barb (Daltons flickvän) - Taylor Weaver

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Richard Linklater har framförallt blivit välkänd genom sin trilogi Bara en natt, Bara en dag och Before Midnight. Men redan innan hans andra film i den trilogin hade premiär 2004 hade han påbörjat arbetet med sitt mest ambitiösa projekt. Boyhood började spelas in 2002, och därefter har filmen fortsatt att spelas in med samma skådespelare någon vecka varje år under 12 års tid (!), ända fram till 2013. Filmen hade premiär på Sundance i januari 2014, och gick upp på svenska biografer i september. Den släpps nu på DVD och Blu-Ray, och Boyhood var dessutom nominerad till 6 Oscars inför Oscarsgalan 2015; däribland för bästa film, bästa regi och bästa originalmanus.

Året är 2002, och 6-åriga Mason lever ett stillsamt liv med sin mamma Olivia och sin två år äldre storasyster Samantha. Deras oansvariga pappa Mason Sr. har lyst med sin frånvaro på senare år. Mamma Olivia berättar att de ska flytta till Houston i Texas, så att hon där ska kunna utbilda sig och få en bättre chans till en vettig framtid. Mason och Sam är inte alls förtjusta i det, men har inget val. Väl på plats återupptar de kontakten med sin sedan länge frånvarande pappa, samtidigt som Olivia gifter sig med sin universitetsprofessor. Vi får därefter följa Mason och hans familj ända fram till 2013.

Uppväxtskildringar finns det knappast någon brist på, men produktionsmässigt är Boyhood verkligen helt unik. Att på fullaste allvar spela in en film under 12 års tid lär knappast någon ens ha tänkt tanken på förut, och det ger onekligen en speciell känsla. Bara att faktiskt trovärdigt få se någon växa upp, utan att tvingas byta skådespelare stup i kvarten eller uppleva rollfigurer som aldrig tycks åldras, är en mycket trevlig omväxling och ökar trovärdigheten enormt.

Resultatet är en mycket bra film, som trots ett bekant tema lyckas att göra någonting förhållandevis ovanligt av en uppväxtskildring. Här är det ingenting alltför dramatiskt som händer, utan det rör sig om en vardaglig skildring av Mason och hans familj. Helt vanliga och vardagliga problem och upplevelser, ingenting alltför extraordinärt. Men i all sin enkelhet fungerar det riktigt bra, och det är både underhållande och engagerande. Filmen lyckas att beröra och gripa tag i tittarna, samtidigt som det inte är minsta lilla övertydligt eller översentimentalt. Det är en charmig och humoristisk film, och man får skratta en del samtidigt som det förblir realistiskt och jordnära.

Det är mycket fängslande, och trots en närmast absurt lång speltid på 2 timmar 45 minuter känns det aldrig segt eller tråkigt. Allting är intressant och fascinerande, och man sitter engagerad hela tiden utan en enda tråkig stund. Det är onekligen en mycket imponerande bedrift, och det är få filmer i den här längden som inte känns utdragna eller sega. Vi får också lära känna framförallt Mason men till stora delar även hans mamma Olivia på ett trovärdigt sätt. Här finns många nyanser och mångbottnade rollfigurer, och nästan inga klichéer. Trots den jordnära och "enkla" stilen blir det aldrig någonsin tråkigt, då man hela tiden känner för och med rollfigurerna. Tempot är överlag också lyckat, och med enkla medel - såsom mode, musikstilar och elektronikprylar - förstår man ungefär vilka årtal det rör sig om utan att behöva upplysa om det med textskyltar.

Så man kan inte säga något annat än att Boyhood är en väldigt bra och lyckad film. Samtidigt blev jag ändå en aning besviken, då den inte riktigt levde upp till mina (i och för sig väldigt höga) förväntningar. Periodvis blir det lite väl fragmentariskt, i och med att vi bara får se kortare perioder med stora tidshopp. Det fungerar ändå ypperligt under den första halvan, men sen uppstår vissa irritationsmoment då rollfigurer kommer och går utan någon egentlig förklaring eller ens introduktion vilka de är.

Det uppstår också i synnerhet ett påtagligt trovärdighetsproblem, vilket berör pappa Mason Sr. Från att i början av filmen vara den mest oansvarige förälder man kan tänka sig till att senare plötsligt bli en djupsint mönsterpappa blir lite för mycket av det goda, och det är lite svårköpt då han förändras lite för radikalt. Karaktärsutveckling är en sak, men att totalförändras och bli en närmast perfekt människa en helt annan. Visst kan alla förändras, men att föräldrar som knappt haft tid att träffa sina barn plötsligt blir närmast perfekta känns lite för osannolikt; och när han till råga på allt inleder djupsinta psykologiska och filosofiska samtal med sin son är det svårt att inte känna att det upplevs konstruerat. Det finns även enstaka inslag där man kan tycka att allting känns något tillrättalagt, men trots att det kan sägas om slutet tycker jag ändå om det.

Fotot är mycket bra, och filmen har ett starkt och effektivt, men samtidigt föga originellt, bildspråk. Skådespelarinsatserna är mycket bra. Ellar Coltrane är ett riktigt fynd i huvudrollen som Mason, och han spelar naturligt och trovärdigt både som barn och som tonåring. Regissörens dotter Lorelei Linklater är också mycket bra som storasystern Samantha, och även hon känns helt naturlig utan minsta lilla konstlade drag. Patricia Arquette är också utmärkt som mamma Olivia, och gör en av sina bästa insatser någonsin i den här filmen. Att hon blev nominerad till Oscar förvånar mig inte, och genom det gissningsvis taktiska draget att nominera henne till biroll istället för huvudroll har hon nog också goda vinstchanser. Ethan Hawke är också riktigt bra som pappa Mason Sr, men jag tycker ändå inte riktigt att han kommer upp i samma banbrytande nivå som de övriga. Zoe Graham är mycket bra och naturlig i en liten biroll som Sheena, och detsamma gäller Jessi Mechler som Nicole.

Boyhood är en unik och dessutom mycket lyckad film. Det är fängslande, berörande, gripande, roligt och underhållande; ofta rentav på samma gång. Det är onekligen en storslagen och ambitiös film, och att ens våga ämna till att spela in scener varje år i 12 års tid är oerhört imponerande. Visst finns här beståndsdelar och scener som upplevs konstruerade, och några repliker känns inte heller helt naturliga. Jag hade också önskat att få lära känna storasystern Samantha lite bättre, då hon inledningsvis är lika viktig för handlingen som Mason men som med tiden blir mer och mer osynlig. Det finns också några onödiga scener med framförallt kvasifilosofi, som jag inte tycker har särskilt mycket där att göra. Därför hade kanske filmen vunnit på att kortas ner en smula, för att få en lite mer human längd. Men Boyhood är ändå en riktigt bra film, som är väl värd att se för alla, och där en stabil åtta är det givna betyget.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 1,85:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på fyra andra språk. Dessutom finns syntolkning på engelska, vilket förstås är värdefullt för synskadade i engelskspråkiga länder; men i Sverige är det väl mer tveksamt hur många synskadade som faktiskt kan engelska obehindrat. Bild- och ljudkvaliteten är utmärkt. Filmen är textad på 13 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig. Därför är det bättre ställt än merparten av alla Blu-Ray-filmer, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder. Översättningen är bra, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval eller att en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild eller lämnar menyn på i mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen.

Om filmen är storslagen kan detsamma dock inte sägas om bonusmaterialet. Här erbjuds en mycket kortfattad bakom kulisserna-dokumentär på tre minuter, som innehåller intervjuer med regissör och ett par av skådespelarna. Det som finns och tas upp är visserligen intressant och matnyttigt, men det är alldeles för kortfattat och går inte alls in tillräckligt på djupet. Efter tolv års inspelning borde det verkligen ha gått att få ihop betydligt mer bonus än så här, och bl.a. kan man väl tycka att det borde finnas ett antal bortklippta scener filmade under årens lopp. Inslaget har tyvärr ingen skandinavisk textning, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting alls.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015

Recensionen har lästs 3143 gånger av 1713 personer, sedan den 7 april 2015