Jacob - Frank Pacheco Carlisle - John Stevenson
Esme - Rebecca Ann Johnson Emmett - Taylor M. Graham
Jasper - Peter Gilroy Jessica - Jessica Kinsella
Billy Black - Danny Trejo Victoria - Kelsey Collins
Jane - Olivia Moss Charlie - Flip Schultz
Laverne - Heidi Kramer Shirley - Alissa Kramer

På senare år har två av manusförfattarna från Scary Movie, Jason Friedberg och Aaron Seltzer, satsat mycket på att regissera och producera en lång rad parodifilmer. Men det finns även andra aktörer inom branschen, såsom exempelvis den amerikanska komikern och författaren Craig Moss. Han regisserade parodifilmen The 41-Year-Old Virgin Who Knocked Up Sarah Marshall and Felt Superbad About It 2010 (som mig veterligen inte kommit till Sverige), och hans senaste verk var Twilight-parodin Breaking Wind. Precis som i originalet kretsar handlingen kring tonåriga Bella Swan, och hennes förhållande med vampyren Edward. Nu är hon återigen hotad av Victoria, då Bella svävar i stor fara tvingas Edward motvilligt att samarbeta med varulven Jacob...

Parodifilmer är en besvärlig genre, då det även med rätt källmaterial krävs precis lagom nivå för att roa utan att det blir löjligt. Det har visserligen funnits några lyckade fall genom åren, men desto fler mindre lyckade. Att parodiera Twilight-filmerna är också lite riskabelt, då det finns så många inbitna fans som inte kan se några nackdelar med filmerna, vilket lär minska de personer som är villiga att se en parodi på dessa filmer. Samtidigt lär alla som hatar Twilight inte tänka sig att se samma handling på nytt; plus att man för att få utbyte av Breaking Wind bör ha sett just Eclipse - något de flesta som hatade de två första filmerna inte lär ha gjort. Målgruppen för en sådan här film minskar därmed avsevärt, då den främst lär rikta sig till sådana som sett alla Twilight-filmerna men inte varit jätteförtjusta i dem. Men fastän jag tyckt mycket bra om alla Twilight-filmerna, så är jag den första att medge att det finns brister med dem och att det därmed utan tvekan finns ett utrymme för parodier. Men tyvärr kan jag inte påstå att Breaking Wind är en alltför lyckad sådan.

Handlingen är lånad rakt av från Eclipse (med några få beståndsdelar från Breaking Dawn - Part 1), t.o.m. med samtliga rollfigurers namn intakta, om än kryddad med vitsar och med några andra popkulturella fenomen. Nästan allt berör Twilight-serien, men några få drifter med bl.a. Pirates of the Caribbean och Alice i Underlandet förekommer också - vad exakt de nu har med saken att göra... Man kan tycka att det är att göra det lite väl enkelt för sig att sno en hel story från en annan film istället för att bara låna inslag, men å andra sidan är det en intressant och engagerande story som även håller i parodiform. Det är också trevligt med en film som faktiskt har en sammanhängande story, istället för skämt utan någon röd tråd.

Problemet är att Breaking Wind inte blivit alltför rolig. Det förekommer några få välförtjänta parodiska vitsar, som faktiskt är riktigt roliga. Men jag skrattade bara ett par gånger under filmen, och resten av tiden är det mest extremt billig "kiss och bajs"-humor och osmakliga skämt långt under bältet - något i alla fall inte jag tycker speciellt mycket om. Det är inte nödvändigtvis något fel med det i en parodifilm, om det bara återspeglar filmen/filmerna som parodieras. Men här gör det inte det. Några vitsar är visserligen lyckade, och parodierar Twilight-filmerna i allmänhet och Eclipse i synnerhet på ett bra sätt. Men många andra skämt har egentligen ingenting med Twilight att göra, och blandar in kiss och bajs-element eller andra märkliga företeelser till synes helt utan logik. I en parodi bör man trots allt kunna fordra att det som parodieras har en koppling till originalen, om än i kraftigt överdriven form, men det känns inte rätt att börja blanda in helt nya beståndsdelar som inte har någonting alls med saken att göra. Däribland förekommer exempelvis ett flertal scener med en dvärgversion av Edward, som jag inte kan minnas någon som helst antydan till i Twilight. Här finns ingen som helst sofistikerad humor, utan till 90% handlar skämten om kiss och bajs eller sex.

Jag störde mig också på att en ganska stor del av humorn i Breaking Wind bygger på övertydlighet i originalet, som överdrivits in absurdum. Visst fanns det sådana inslag i Eclipse och de andra filmerna i serien, men jag uppfattade det inte som något stort problem. Självklart är ju poängen med parodier att överdriva rejält, men ska det fungera så bör det finnas ett korn av sanning i allting. Därför hade det fungerat bättre om man utöver en viss övertydlighet också hade tagit upp några av de andra brister som trots allt förekom i Twilight-serien, och drivit med dem också.

Men genom den intressanta, om än återanvända, storyn och en del lyckade skämt hålls intresset någorlunda vid liv. Jag ville trots allt se vad som skulle hända, och även när jag inte skrattade så kan jag inte komma ifrån att jag log eller småfnissade nån gång då och då. Även "kiss och bajs"-humor kan trots allt vara rolig, men efter ett tag blir det ändå lite tröttsamt. Dessutom uppskattar jag verkligen parodifilmer med en konkret röd tråd och en sammanhängande handling - alla som sett merparten av Jason Friedberg och Aaron Seltzers filmer vet att det tydligen är för mycket begärt...

Skådespelarinsatserna gör godkända insatser, men alla är sämre än sina motsvarigheter i Twilight-filmerna och dessutom är de flesta inte speciellt lika de förebilder de försöker att efterlikna. Enda kravet på Bella verkar exempelvis ha varit att hon är brunett, utan att egentligen bry sig om huruvida hon liknar Kristen Stewart. Den enda som ser någorlunda lik ut sin verkliga förebild är Alice Rietveld som Alice. Heather Ann Davis gör dock ändå en ganska bra insats som Bella, och även om hon inte kommer upp i Kristen Stewarts nivå, så gör hon vad som går av den otacksamma och endimensionella rollen. Eric Callero är sämre som Edward, men gör ändå en någorlunda godkänd insats. Alice Rietveld är ganska bra som Alice.

Breaking Wind innehåller några få riktigt lyckade och roliga parodiska vitsar på Eclipse i synnerhet, och jag kan inte förneka att jag trots allt skrattade vid några få tillfällen. Men annars är filmen tyvärr inte särskilt lyckad, som i stort sett plankar Eclipse rakt av fast kryddad med mängder och måttligt roliga vitsar om sex och bajs. Dessutom har de flesta av vitsarna ytterst lite med Twilight-filmerna att göra, och känns både malplacerade och osmakliga. Tycker man om billig "under bältet"-humor och har sett Eclipse utan att tycka om filmen alltför mycket kan det vara värt att ta en titt på Breaking Wind. För de flesta andra är det lika bra att avstå helt och hållet, och till min stora förvåning är Jason Friedberg och Aaron Seltzers tidigare Twilight-parodi Vampyrer suger faktiskt markant bättre än denna. Jag hade helt enkelt väntat mig betydligt mer av Breaking Wind, och trots att den är tekniskt välgjord kan jag inte med gott samvete ge den mer än en halvsvag fyra i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och engelskspråkig. Det verkar dock finnas någon form av kompatibilitetsproblem med menystrukturen, då åtminstone min DVD-spelare hänger sig i ungefär en minut (tills dess att bakgrundsmusiken har gått hela varvet) om man väljer ljudspår (5.1 eller stereo) från menyn. Det finns tyvärr inget extramaterial alls.

Recensionen skriven: 17 oktober 2012
Senast uppdaterad: 18 oktober 2012

Recensionen har lästs 3758 gånger av 2158 personer, sedan den 17 oktober 2012