Cecilia - Marianne Scheja Elsa - Rebecca Scheja
Gunilla - Lotta Tejle Ove - Tomas Tjerneld
Malin - Johanna Strömberg Bobby - Johan Andersson
Brudgummen - Anastasios Soulis Prästen - Cecilia Hjalmarsson

Björn Starrin & Tuva Novotny
© BOB Film AB

Den svenska regissören och manusförfattaren Ulf Malmros har tidigare blivit känd för filmer som Tjenare kungen, Smala Sussie och Den bästa sommaren. Han kommer ursprungligen från det värmländska samhället Molkom, men har länge bott i Stockholm. Om hans upplevelser handlar den delvis självbiografiska Bröllopsfotografen, som nu fått biopremiär. I centrum står den unga killen Robin, som bor just i lilla Molkom och vars pappa är chef för det pappersbruk där de flesta i samhället jobbar; ett pappersbruk som tyvärr resulterar i en måttligt god lukt. Men när pappersbruket plötsligt läggs ner, måste nu Robin hitta någonting annat att göra. Han vill försöka sig på att försörja sig på sin stora hobby fotografering, och tar därför lån för att köpa en svindyr kamera. När den gamlöa avdaknade skådespelaren Jonny Björk kommer på besök till samhället får Robin en chans att praktisera sitt nya yrke, då Jonny behöver en bröllopsfotograf till ett överklassbröllop i centrala Stockholm. Han flyttar till huvudstaden, och flyttar in i ett ledigt rum som Jonny har i sin lägenhet. På bröllopet kommer han i kontakt med brudens syster Astrid, och de börjar umgås alltmer. Astrid vill också bli fotograf, även om hennes multimiljonär till pappa har andra planer. Robin kommer även i kontakt med hennes pappa Claes, men att anpassa sig till sitt nya liv och de kulturkrockar som uppstår blir inte så lätt...

Bröllopsfotografen är sannerligen ingen originell och nyskapande film, utan här handlar det om gamla beprövade kort som vi sett många gånger förut. Det finns gott om klyschor och återanvända teman, men trots allt lyckas Ulf Malmros att skapa något förhållandevis nytt och intressant av detta. Storyn är förvisso i tunnaste laget, men är intressant och därför engagerar filmen från början till slut. Det är en ganska rolig film, där jag skrattade vid ganska många tillfällen, och i enstaka fall väntar också riktigt stora skratt. Det är långt mellan de klockrena poängerna, men det finns ett par sådana i alla fall. Det är roligare än många svenska komedier, men samtidigt långt ifrån toppklass. En del av humorn känns mer larvig än rolig, och det märks att Ulf Malmros ibland haft svårt att balansera manuset på rätt sida av gränsen. Men överlag är det ändå ganska bra, och jag skrattade trots allt mer än i många andra svenska komedier. Som drama fungerar Bröllopsfotografen ganska väl, då handlingen är riktigt intressant och det mesta känns levande och realistiskt. Det är intressanta och tänkvärda ämnen som tas upp, och det finns utan tvekan några vettiga budskap. Att veta att filmen till stor del är verklighetsbaserad förhöjer också helhetsintrycket, och jag blir nyfiken över att få reda på mer om hur mycket som skiljer från verkligheten.

Mitt största problem är att huvudrollen Robin känns alldeles för "tapig" (tafatt) och töntig för sitt eget bästa. Det känns ganska konstlat och tillgjort, och därför blir han aldrig riktigt levande. Jag vet inte om det är avsiktligt eller inte, men karaktären framstår som väldigt socialt handikappad, och beter sig ibland alltför onaturligt och gör sådant som inte många skulle göra. Att han överlag inte heller är någon särskilt sympatisk person gör heller inte saken bättre, plus att han genomgår en orealistiskt snabb förvandling. Ibland lockar visserligen hans beteende till skratt, men minst lika ofta blir det bara allmänt pinsamt. De övriga rollfigurerna känns mer levande, och i synnerhet Astrid har blivit en mycket intressant och mångbottnad karaktär, även om jag hade önskat att vi fått gå ännu mer in på djupet vad gäller henne. Både Claes och i synnerhet Jonny har tyvärr blivit ganska platta och endimensionella, och framförallt den sistnämnda blir aldrig riktigt levande. Det blir inte riktigt lika illa som med huvudrollen, men långt ifrån bra. Storyn är också ganska tunn, och det händer inte tillräckligt för att motivera en så pass lång speltid. Framförallt ägnas för mycket tid åt velande mellan rätt och fel för Robin, och det för inte handlingen framåt i egentlig mening. Dessutom har manuset vissa brister, och i synnerhet är det ett flertal trådar som manusförfattaren antingen helt glömmer bort eller bara snubblar vid som hastigast senare i filmen. Det är beklagligt, då manuset onekligen haft stor potential och hade kunnat bli mycket bra med lite mer finslipande. Bröllopsfotografen är dessutom väldigt förutsägbar, men å andra sidan kan väl detsamma sägas om de flesta filmer i genren. Men åtminstone en del av bristerna gottgörs av att filmen trots allt känns ganska mysig och charmig, och är tillräckligt rolig och intressant för att hela tiden förbli engagerande.

Filmen erbjuder snyggt foto, med ett starkt bildspråk och en hel del riktigt imponerande kameraåkningar. Det enda problemet är att filmfotografen och/eller regissören överdrivit detta, och har lite väl många kameraåkningar; även när det inte tillför något. Första gången det händer är det en imponerande upplevelse med enorm närvarokänsla, men den tjugonde gången är det inte alls lika roligt längre... Det finns gott om stämningsfull musik, även om den ibland blivit lite väl monoton när samma instrumentala musikstycken upprepas gång på gång. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och mest imponerad blev jag över Tuva Nototny som agerar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Johannes Brost och Kjell Bergqvist gör också bra insatser. Jag är dock lite kluven till Björn Starrin i huvudrollen. Han har definitivt en viss charm och utstrålning, och överlag spelar han bra. Men ibland ger han ett lite väl konstlat och stelt intryck varvat med visst överspel, som säkerligen delvis beror på manuset men som en bättre skådis nog hade kunnat få till mer trovärdigt. Dock blev jag positivt överraskad över ljudet, som är ovanligt bra för att vara en svensk film och till allra största delen är det inga problem att höra allt som sägs. Men särskilt i början finns en del lite väl starka värmländska dialekter, och då hade jag inte tackat nej till textning. Kort sagt hade Bröllopsfotografen definitivt kunnat bli bättre, med en mer trovärdig huvudroll och ett mer finslipat manus. Det är heller ingen alltför djup film, men som lättsam underhållning fungerar den trots allt riktigt väl. Med humor och en intressant handling kommer man långt, och trots allt hade jag trevligt under hela filmen. Det är definitivt inte någon av Sveriges bästa filmer, men heller långt ifrån den sämsta. Kort och gott ganska bra och fullt sevärd, men betygsmässigt når den inte riktigt fram till en sjua.

Björn Starrin & Tuva Novotny
© BOB Film AB

Recensionen skriven: 16 oktober 2009