Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Mary Lacey - Jane Brennan Rose Lacey - Fiona Glascott
Jim Farrell - Domhnall Gleeson Fader Flood - Jim Broadbent
Miss Kelly - Brid Brennan Nancy - Eileen O'Higgins
Mrs. Kehoe - Julie Walters Miss Fortini - Jessica Paré
Dorothy - Samantha Munro Sheila - Nora-Jane Noone
Georgina - Eva Birthistle Diana - Eve Macklin

Året är 1951, och den unga tjejen Eilis Lacey bor i den lilla staden Enniscorthy på Irland. Det är en fattig och dyster plats, och framtidsutsikterna är högst begränsade. Eilis bor med sin storasyster Rose och deras mamma, men Rose har nu ordnat tillsammans med en lokal präst att Eilis ska få resa till USA för att där jobba på ett varuhus och säkra sin egen framtid. Eilis vill ogärna lämna släkt och vänner, men gör det motvilligt för att få en bättre framtid i stadsdelen Brooklyn i New York där det redan bor många irländare. Hon börjar genast att längta hem, men mår snart bättre när hon träffar rörmokaren Tony Fiorello och de inleder ett förhållande. Men snart inträffar oförutsedda händelser hemma i Enniscorthy, som gör att Eilis måste resa tillbaka till Irland; och hon börjar slitas mellan sitt ursprungliga och sitt nya hemland...

Jag har tyvärr inte läst Colm Tóibíns roman, och har därför inget att jämföra med. Men Brooklyn är åtminstone på egna meriter en riktigt bra och lyckad film. Den har en enkel men allmängiltig premiss, som är lätt att relatera till. Och trots att storyn är ganska simpel har det blivit en mycket bra film. Det är engagerande, och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt.

Det är en stark och berörande film, samtidigt som den aldrig känns sentimental eller tillrättalagd. Det är realistiskt och dessutom ett universellt tema, varför det är lätt att känna för i synnerhet Eilis. Hon har också blivit en mångfacetterad och intressant rollfigur, med många nyanser och som känns trovärdig in i minsta detalj. De övriga rollfigurerna hinner få en del nyanser, framförallt Tony men till viss del även Jim och ett par andra, men det är tydligt att det är Eilis som hela tiden står i centrum.

På gott och ont är det här en dramaturgiskt ovanlig film. Här finns nämligen ingen egentlig antagonist, och de konflikter som tas upp är på ett mer abstrakt plan och bygger inte på enskilda människor. Det händer heller inte alltför mycket, utan händelseförloppet presenteras i sakta mak med något begränsad yttre handling. Av somliga kan filmen därför säkert upplevas tråkig, men jag tycker det var en frisk fläkt och gör att den sticker ut från mängden. Trots att filmen är långsam känns den heller aldrig seg, utan det händer hela tiden tillräckligt mycket för att intresset ska hållas vid liv. Nästan ingen är heller helt god eller helt ond, utan alla rollfigurer känns nyanserade med båda goda och dåliga egenskaper - inte minst Eilis, som gör sina misstag men som man hela tiden ändå sympatiserar med och kan relatera till. Det enda egentliga undantaget till regeln är birollen Miss Kelly, som ärligt talat är en vidrig bitch helt utan försonande egenskaper.

Brooklyn är också en stark och rörande film, som lyckas med konststycket att bli gripande utan att någonsin kännas översentimental eller överromantiserande. Den är lågmäld och gjord på ett ganska osentimentalt sätt, och precis just därför bryr man sig också om vad som ska hända och kan hela tiden känna med och tycka om Eilis. Filmen tar också upp intressanta ämnen och teman, helt utan pekpinnar och utan att själv ta ställning. Det är en trevlig omväxling, och gör det här till en relativt unik film trots att temat i sig knappast är ovanligt.

Det största problemet med Brooklyn gäller just relationen mellan Eilis och Tony, som ärligt talat känns en smula stel och onaturlig. Att man inte får se någon större passion kan man väl leva med - det är väl på sätt och vis fullt rimligt utifrån 1950-talets konventioner - men här får vi ärligt talat inte riktigt se tillräckligt för att till fullo tro på deras förhållande. Man kan i och för sig känna en viss personkemi mellan dem, men inte tillräckligt för att tro på att förhållandet skulle gå så snabbt framåt. Det är också lite svårt att sätta fingret på Tony, som känns lite onaturlig och konstlad. Jag vet ärligt talat inte om det här beror på manuset, skådespelaren eller en kombination; men allting med just Tony känns inte lika realistiskt och naturligt som resten av filmen.

Brooklyn är en mycket bra och välgjord film, som förmedlar många känslor men som trots det förblir avskalad och lågmäld. Det är berörande, intressant, småroligt och charmigt; och man tror på nästan allt. Med det fantastiska fotot och de överlag svårslagna skådespelarprestationerna är det en på många sätt imponerande film, men Emory Cohens prestation imponerar tyvärr inte lika mycket som resten av ensemblens; och Tony har också blivit en lite för diffus rollfigur som man inte kan känna för på samma sätt som Eilis. Man får helt enkelt en distans till honom, och jag är osäker om det är avsiktligt eller inte. Men huruvida "felet" ligger i regin, skådespelaren, manuset eller den litterära förlagan kan jag inte tydligt sätta fingret på. I vilket fall som helst är det dock ändå en riktigt bra film, som är charmig samtidigt som den hela tiden lyckas att beröra. Saoirse Ronans fenomanala insats bidrar också till en oförglömlig filmupplevelse, och därför väljer jag trots bristerna en hyfsat stabil åtta i betyg. Det här är helt enkelt en film som de allra flesta bör se, och det snarast.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,40:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på några andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på bl.a. de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men då kantlinjerna är ganska tunna är det inte helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn som är rörlig och stilren men som tyvärr bara finns på engelska. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att man, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte behärskar engelska. Väljer man att spela filmen visas korta engelska varningstexter före filmen och varningstexter på valt textningsspråk efter filmen - det känns kanske som lite "tårta på tårta", men vi slipper i alla fall se varningstexter på samtliga språk representerade på skivan på samma sätt som 20th Century Fox alltid gjort på DVD.

Märkligt nog finns betydligt mer bonusmaterial än vad som anges på Blu-Ray-omslaget. Först hittar vi ett kommentatorspår till filmen med regissören John Crowley. Det är hyfsat intressant och vi får veta en del matnyttigt, men det blir lite för enkelspårigt att enbart få höra regissörens synvinkel och det gör också att det kan upplevas något egocentriskt. Jag hade önskat att manusförfattaren och gärna ytterligare någon också hade medverkat, för att få höra fler vinklar istället för att mest fokusera på själva filmandet. Därefter hittar vi 11 bortklippta scener, som i några fall snarare rör sig om något utökade versioner av befintliga scener. Flera av dessa är ganska intressanta, men ingen tillför alltför mycket till filmen så det är förståeligt att de klippts bort.

Vidare hittar vi sex bakom kulisserna-inslag på vardera mellan strax under tre och fyra minuter, som tar upp olika aspekter av produktionen (storyn, rollbesättningen, etc.). Alla inslagen består huvudsakligen av intervjuer med regissörer, producent och skådespelare varvat med korta utdrag ur filmen. Det finns en del matnyttig information att hämta, men uppenbarligen har inslagen producerats i PR-syfte innan premiären varför alltför mycket fokuserar på att berätta om rollfigurer och handling; något man redan lär veta om man sett filmen. Det är också lite för mycket allmänt skryt över de inblandade. Till råga på allt förekommer också en hel del upprepningar, och en del av intervjuerna får vi se i flera av inslagen. Jag gissar att alla dessa inslag tagits fram utifrån material i filmens så kallade EPK (Electronic Press Kit), och att det därigenom blivit en del dubblettintervjuer. Slutligen finns också ett bildgalleri med foton från inspelningen samt en ursprunglig biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter. Glädjande nog har allt bonusmaterial svensk text (inklusive kommentatorspåret), vilket är mycket trevligt och i dagens läge alltför ovanligt.

Recensionen skriven: 25 augusti 2016
Senast uppdaterad: 25 augusti 2016

Recensionen har lästs 2639 gånger av 1500 personer, sedan den 25 augusti 2016