Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Colin - Kevin McKidd Thomas Bailey Sr. - Sydney Pollack
Melissa - Busy Philipps Stephanie - Whitney Cummings
Hilary - Emily Nelson Joan - Kathleen Quinlan
Felix - Kadeem Hardison Dennis - Chris Messina
Gary - Richmond Arquette Kyrkoherde Foote - James Sikking
Gloria - Beau Garrett Mormor Pearl - Selma Stern

En genre som ingen tycks tröttna på - varken tittare eller producenter - är romantiska komedier, som det periodvis nästan tycks gå tolv på dussinet av. Den senaste har i Sverige fått den något tveksamma titeln Brudens bäste man, och är regisserad av engelsmannen Paul Weiland. Här får vi lära känna omkring 30-åriga Tom, som är en typisk kvinnokarl (eller skitstövel, beroende på hur man vill se på saken) och träffar nya tjejer varje kväll - men aldrig mer än en gång. Han och bästa vännen Hannah, som varit vänner ända sedan en pinsam upplevelse på högskola 10 år tidigare, umgås varje dag; men det har aldrig blivit mer än en vänskaplig relation mellan dem. Allting förändras dock när Hannah ska resa bort på tjänsteresa till Skottland i sex veckor. Precis som talesättet upptäcker Tom då att man ibland inte märker vad man har förrän det är borta, och inser att han faktiskt är kär i Hannah. Men hans tajming är mycket dålig, för när Hannah kommer tillbaka från resan har hon hunnit förlova sig med en rik skotte. Hannah ber Tom att vara hennes brudtärna (!) på bröllopet, och med viss tvekan går han med på det. Men Tom har inte de bästa avsikter, utan går bara med på att vara brudtärna för att ha en större chans att kunna sabotera bröllopet och övertyga Hannah om att hon inte borde gifta sig med stenrika Colin...

Mycket kan man säga om Brudens bäste man, men inte att det skulle vara en originell och nyskapande film. Tvärtom har vi sett liknande filmer flera gånger förut, och i synnerhet har filmens grundstory stora likheter med Min bästa väns bröllop (om än tvärtom). Men å andra sidan är det faktiskt inte helt enkelt att komma på originella romantiska komedier, så genom den genren får man ärligt talat räkna med att det knappast är några helt nya begrepp som regissörerna har att komma med. Men ibland behövs faktiskt inte mer än så, och i alla fall jag som brukar älska romantiska komedier blev absolut inte besviken över Brudens bäste man. Trots likheterna med andra filmer, är det ändå en underhållande och rolig film. Den följer de gängse ramarna och standardformaten för den här sortens filmer - merparten är ganska förutsägbar, och några större överraskningar väntar oss inte. Men det kan man ha överseende med, då allting helt enkelt är så roligt och charmigt. Visserligen blir det sällan några stora gapskratt, men det är roligt nästan hela tiden och jag skrattade vid ett stort antal tillfällen. Samtidigt är det hyfsat tänkvärt, och åtminstone så pass djupt som man kan förvänta sig av en romantisk komedi. Ibland blir det dock lite väl sockersött och övertydligt, och dessutom är karaktärsutvecklingen lite si och då - det gäller i synnerhet Toms manliga kompisar, som mest framstår som endimensionella karikatyrer och inte verkar ha mycket till egen vilja. De utvecklas heller ingenting, och därför hade dessa rollfigurer lika gärna kunnat skrivas ut från manuset. Då tycker jag bättre om Hannahs väninnor (brudtärnorna) - de kanske inte utvecklas så mycket, men är i alla fall underhållande och intressanta karaktärer. Skådespelarinsatserna är bra, och både Patrick Dempsey (mest känd från TV-serien Grey's Anatomy) och Michelle Monaghan spelar starkt och trovärdigt. Deras personkemi är också övertygande, och därför bryr man sig om vad som händer. Även Busy Philips, mest känd som Audrey i TV-serien Dawson's Creek, gör en stark och bra insats som kusinen Melissa. Vissa scener känns lite onödigt utdragna, i synnerhet mellan Tom och hans manliga kompisar, och jag tror att filmen hade vunnit på att kortas ner en liten aning. Dessutom förekommer ett fåtal logiska luckor, och en sidohandling som manusförfattarna verkar glömma bort allt eftersom filmen fortlöper. Men det är dessbättre ingenting som spelar någon egentlig roll för handlingen, så då kan man ha överseende med det. Trots de tydliga bristerna, och att filmen påminner väldigt mycket om andra filmer, så tyckte jag verkligen om Brudens bäste man. Även fast manuset har vissa trovärdighetsproblem, och det inte är något vi inte sett förut, så är det ändå en charmig, gripande och rolig film. Jag tyckte rentav att Brudens bäste man var snäppet bättre än Min bästa väns bröllop. Då den även håller att ses om flera gånger, så känns en stark sjua som det mest rättvisa betyget jag kan ge.

Den svenska textningen på både bio och DVD håller hyfsad klass, men tyvärr förekommer en del ologiska översättningar och irritationsmoment. Jag störde mig bl.a. över att bridal shower av någon märklig anledning översatts till brudfest - det är kanske inte tekniskt fel, men möhippa är definitivt ett vanligare uttryck i Sverige. Dessutom irriterade jag mig över att maid of honor på de flesta håll översatts med hederstärna. Visserligen kan det vara nödvändigt för att kunna särskilja på maid of honor och bridesmaid (som vanligen översätts likadant i det svenska språket, då vi inte brukar ha särskilda maid of honors vid bröllop i Sverige), men det låter helt enkelt inte vare sig trovärdigt eller vackert och jag betvivlar att det ordet förekommer i någon större utsträckning i Sverige. Det hade åtminstone varit önskvärt att i samtliga fall när inte skillnaden mellan de båda uttrycken måste tydliggöras, bara kalla det för det mer universellt gångbara brudtärna. Det är beklagligt att inte dessa brister kunnat åtgärdas till DVD-utgåvan, men tyvärr har den såvitt jag kan avgöra samma textning som på bio.

DVD-utgåvan kommer från Sony Pictures, och erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns även dubbade ljudspår på polska, tjeckiska och ungerska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 16 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. Det uppskattar jag, även om det tyvärr inte finns någon svensk text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är på engelska och rörlig - inga trailers den här gången. Det finns ingen språkvalsmeny, vilket medför att man måste gå in under huvudmenyn för att välja textning och ljudspår - inte alltför användarvänligt; i synnerhet om man ä'r mycket dålig på engelska. När man valt att starta filmen visas först en reklamjingel för ljudstandarden Dolby Digital. Därefter visas varningstexter på engelska samt det språk man valt textning på, innan själva filmen börjar. Jag tycker det är lite malplacerat att visa varningstexter just innan filmen, och tycker det passar bättre antingen före huvudmenyn eller efter filmen. Dessutom förstår jag inte behovet av att visa varningar både på engelska och svenska, men trots allt har Sony Pictures bättre ordning än somliga andra distributörer, och visar åtminstone inte varningstexter på femtioelva olika språk...

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår med regissören Paul Weiland. Det är ganska intressant, och en del matnyttigt framkommer. Tyvärr är det dock nästan oundvikligt att kommentatorspår med bara en enda person låter ganska egocentriska, och Paul har en viss tendens att använda ordet "jag" alldeles för ofta. Ibland kan man nästan få för sig att han glömt bort att han faktiskt inte skrivit manuset eller varit kameraman... Vidare återfinns en bakom kulisserna-dokumentär på 13 minuter, som är intressant och trevlig, om än lite för kortfattad och ytlig. Därefter finns även en minidokumentär på knappt sju minuter vid namn "Three Weddings and a Skyline", som tar upp scenografin i allmänhet och de bröllopsscener som förekommer i filmen i synnerhet. Det är ganska intressant, även om det inte tillför så jättemycket. Det finns även två bortklippta scener, som dock i själva verket är utökade versioner av befintliga scener i filmen. De tillför inte så mycket till filmen, men den andra scenen besvarar dock en fråga som åtminstone jag ställde mig under filmens gång, och borde därför ha fått vara kvar. Slutligen finns även tre trailers för andra filmer samt en reklamfilm för HD-formatet Blu-Ray, individuellt valbara från menyn, vilket är precis så roligt som det låter som. Där tar det roliga slut, och extramaterialet är visserligen inte så omfattande men det som finns är ganska intressant. Tyvärr finns ingen svensk text på extramaterialet, utan det enda som finns är engelsk text. Engelsk text är dock betydligt bättre än ingen text alls, och detär trevligt att även kommentatorspåret textats.

Recensionen skriven: 29 maj 2008
Senast uppdaterad: 29 oktober 2008

Recensionen har lästs 4496 gånger av 2795 personer, sedan den 29 maj 2008