Patricia - Astrid Berges-Frisbey Pascal - Daniel Auteuil
Jacques - Nicolas Duvauchelle Félipe - Kad Merad
Jacques pappa - Jean-Pierre Darroussin Jacques mamma - Sabine Azéma
Amanda - Emilie Cazenave Nathalie - Marie-Anne Chazel
Isabelle - Coline Bosso Marie - Chloé Malarde
Léonore - Brune Coustellier Roberte - Ilona Porte

Den franska romanförfattaren, pjäsförfattaren och regissören Marcel Pagnol (1995 - 1974) anses mycket inflytelserik i hemlandet, och har skrivit ett flertal populära böcker samt regisserat en rad filmer. En av hans mindre kända verk är 1940 års romantiska komedi La Fille du Puisatier, som Pagnol året därpå även gjorde om i bokform. Nu har en till filmversion av samma historia haft premiär, under den för en gångs skull ovanligt bokstavliga svenska översättningen Brunnsgrävarens dotter, och den franska skådespelaren Daniel Auteuil debuterar som regissör och manusförfattare för filmen, som i Sverige släppts direkt på DVD.

Året är 1939, och i Provence på den franska landsbygden bor 18-åriga Patricia med sin pappa Pascal, som är byns enda brunnsgrävare, och sina systrar. Pascals kompis Felipe vill gärna gifta sig med Patricia, men då han är mer än dubbelt så gammal som henne vill inte hon det. En dag träffar hon som hastigast den unga mannen Jacques, pilot och son till byns rikaste man, och de inleder ett stormigt men kortvarigt förhållande. Efter deras möte blir hon gravid, men innan han hinner få reda på det skickas han iväg ut till kriget. Jacques föräldrar vill inte ta något som helst ansvar för det kommande barnet, och att bli gravid utomäktenskapligt är en stor skam i byn...

Jag har tyvärr inte sett originalfilmen från 1940 och heller inte romanen som följde, och har därför inget att jämföra med. Men nyfilmatiseringen av Brunnsgrävarens dotter är en trevlig och underhållande film, även om den tyvärr aldrig får något större djup. Många rollfigurer förblir tämligen endimensionella och i vissa fall rentav karikatyrartade. Det gäller inte minst pappa Pascal, som jag åtminstone periodvis störde mig på. Den enda man verkligen bryr sig om i slutändan och som känns äkta är istället just Patricia. Men det är ett finstämt och underhållande drama, med en del charm och viss subtil humor; tillräckligt för att lätta upp stämningen men inte tillräckligt för att man ska skratta högt. Jag tycker om stämningen och miljön, och trots det låga tempot förblir filmen engagerande. Man har trevligt medan man ser den, och det är även värdefullt för tidsaspekten för att få en inblick i den gammaldags konservativa inställningen på den tiden.

Dock lider filmen av problem med tidsaspekterna, och allting har skildrats på ett lite luddigt sätt där man inte tydligt ser när det egentligen ska utspelas. Jag satt länge och funderade på vilket decennium det rörde sig om, och i och med det inledande kriget antog jag till sist att det var första världskriget. Men tydligen hade jag fel, då det faktiskt verkar ska föreställa andra världskriget; fastän miljön känns lite för gammaldags för att faktiskt vara 1939. Nu är jag ingen historieexpert, men jag får det inte riktigt att gå ihop logiskt; även fast den franska landsbygden säkert låg lite efter storstäderna vad gäller modernisering och attityder. Uppenbarligen måste det vara något fel med en film, om man inte tydligt kan se om det ska föreställa vara 1914 eller 1939... Inte för att årtalet egentligen spelar någon roll för handlingen, men det kan inte vara meningen att man ska sitta och fundera under en hel film när det utspelas istället för att fokusera på handlingen.

Ett ännu större problem är att filmen blivit lite för tillspetsad och överdriven i många aspekter, och vid vissa tillfällen känns det nästan som en buskis. Och med tanke på att det knappt finns någon humor alls, så kan det knappast ha varit avsikten. En del rollfigurer, såsom Patricias pappa, känns lite inkonsekventa och jag känner ingen tydlig röd tråd vad gäller deras beteenden. Jag stör mig också på att allas attityder och beteenden känns lite för överdrivna och gammaldags för den här tidsperioden, och ibland känns det konstruerat för sakens skull. Givetvis var den franska landsbygden på 1930-talet konservativ av sig, men här verkar det gå lite för långt för att kännas helt trovärdigt och att någon som - åtminstone inledningsvis - verkat vara en vettig människa ska förskjuta sin dotter helt och hållet för att hon råkar bli gravid känns lite överdrivet. Det hade jag kunnat köpa om det hade varit på 1910-talet, men det känns för gammaldags för 1939.

Mot slutet känns filmen också lite väl tillrättalagd och sockersöt, och det är tråkigt när den ganska länge hållit sig på en rimlig nivå utan att bli översentimental. Periodvis tycker jag också att tempot är lite för lågt, och det är en ganska långsam film som tar god tid på sig att berätta historien. Det blir visserligen aldrig segt och det förblir engagerande, men det är långsammare än det behövt vara.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk och en hel del mycket vackra vyer över Provence. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och framförallt är Astrid Bergès-Frisbey (mest känd för gemene man från Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten) utmärkt i huvudrollen som Patricia. Hon spelar övertygande och trovärdigt, och gör allt so går av rollen. Nicolas Duvauchelle är också bra som Jaques, och Sabine Azéma och Jean-Pierre Darroussin är ganska bra som hans föräldrar. Daniel Auteuil är överlag bra som Patricias pappa Pascal, men tyvärr spelar han över vid vissa partier. Kad Merad har också en förkärlek till överspel som Félipe, fast i ärlighetens namn är det också en ganska otacksam och väldigt stereotyp roll.

Brunnsgrävarens dotter är en intressant och engagerande film, som trots ett lågt tempo håller intresset vid liv. Den är välgjord förutom vissa tveksamheter vad gäller tidskänslan och skådespelarinsatserna är bra. Men tyvärr får den inget större djup, och då allting blivit lite för tillspetsat och överdrivet så får filmen överlag en "billigare" känsla än vad som nog var avsikten. Det är ändå fullt sevärt och underhållande, men det hade kunnat bli så mycket bättre och när syftet inte i första hand är att roa så förstår jag inte varför man valt att satsa på en närmast farsartad stil under vissa partier. Därför nöjer jag mig med en svag sjua i betyg, men det är absolut ingen dålig film och även fast jag inte vill se om den så ångrar jag inte alls att jag sett den.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, vilket innebär att nästan hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo med franskt tal, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och engelskspråkig. Det finns tyvärr inget extramaterial alls, vilket är beklagligt även om det här inte är den sortens film där man faktiskt vill se så mycket extramaterial.

Recensionen skriven: 16 april 2012
Senast uppdaterad: 17 april 2012

Recensionen har lästs 5701 gånger av 2920 personer, sedan den 16 april 2012