Manusförfattare: Alessandro Camon, baserat på en serieroman av Alexis Nolent & Colin Wilson
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
James Bonomo - Sylvester Stallone Taylor Kwon - Sung Kang
Lisa - Sarah Shahi Keegan - Jason Momoa
Robert Nkomo Morel - Adewale Akinnuoye-Agbaje Marcus Baptiste - Christian Slater
Hank Greely - Holt McCallany Ronnie Earl - Brian Van Holt

James Bonomo är en framgångsrik yrkesmördare i New Orleans, och tillsammans med "kollegan" Louis Blanchard får han i uppdrag att mörda en korrupt polis vid namn Hank. Det mordet går som planerat, men när han upptäcker en prostituerad tjej i sällskap med Hank har han inte mage att döda henne också. När James och Louis senare blir attackerad av en annan yrkesmördare vid namn Keegan överlever James, medan Louis blir dödad. Nu vill James hämnas sin kollegas död till varje pris, och under tiden kommer Hanks f.d. partner Taylor Kwan till staden för att utreda mordet på polisen. När James och Taylor inser att yrkesmördare är ute efter de båda tvingas de högst motvilligt att samarbeta för att stoppa gärningsmännen.

Är det någon som tycker att det låter som en djupsint och tänkvärd film...? Nej, det är det inte heller. Men det är givetvis heller inte avsikten, utan det rör sig om lättsam action som inte kräver någon alltför stor tankekraft. Det är inte nödvändigtvis något fel med det, men tyvärr fungerar Bullet to the Head ändå inte alltför väl. Storyn är måhända inte direkt originell, men är ändå hyfsat intressant.

Men storyn känns ärligt talat bara som en ursäkt för att klämma in så många skottlossnings- och slagsmålsscener som det överhuvudtaget är möjligt; vare sig de faktiskt är logiska eller inte. Det är en våldsam film, och actionscenerna är i och för sig snyggt koreograferade men har liten eller ingen relevans till själva handlingen. Handlingen är snårig och ologisk, och det fullkomligt kryllar av logiska luckor. Det finns inte ens mycket till spänning, utan bara det allra nödvändigaste för att inte tittarna ska somna. Mellan actionscenerna är det segt och den röda tråden är bitvis väldigt svag.

Rollfigurerna är endimensionella och platta, och det finns egentligen ingen karaktärsutveckling. Dessutom är de båda huvudrollerna relativt osympatiska, och att faktiskt bry sig om vad som händer med en yrkesmördare är förstås en omöjlighet. Det är inte nödvändigtvis något problem för den här genren, där onyanserade karaktärer är mer regel än undantag, men när storyn heller inte håller ihop och det saknas någon nödvändig intensitet hamnar saker och ting i ett annat läge.

Med en sådan här handling, som tagen från valfri 1980-talsaction, hade man kunnat förvänta sig att allting gjorts med glimten i ögat för att det ska bli nostalgiskt charmigt. Men så är inte fallet här, utan det finns ingen nämnvärd humor och filmen tar sig själv på fullaste allvar; trots att det finns fler hål än alla ostar i världen. Kvinnosynen lämnar också en hel del övrigt att önska. Här finns bara en enda kvinnlig rollfigur med någon form av relevans, och fastän Jimmys dotter Lisa inledningsvis verkar vara ganska viktig för handlingen blir hon till sist ganska ovidkommande och verkar mest fungera för att visa upp en snygg tjej för den manliga publiken. Bristande jämställdhet är i och för sig inget ovanligt inom genren, men det är tråkigt när det hade kunnat bli så mycket bättre genom lite finslipningar av manuset.

Fotot är snyggt, medan dialogen lämnar en hel del övrigt att önska. Skådespelarinsatserna är helt okej, men inte mycket mer än så. Säga vad man vill om Sylvester Stallone, men någon storslagen karaktärsskådespelare har han aldrig varit. Han fungerar dock hyfsat i den här rollen, och man kan inte förneka att han verkar vara i bra form sina 67 år till trots. Sung Kang är helt okej som Taylor, men känns lite stel och opersonlig. Jason Momoa spelar över ganska påtagligt, men fyller ändå sin funktion. Den bästa i ensemblen är utan tvekan Sarah Shahi (kanske mest känd från The L Word), som är en utmärkt skådis och gör vad som går av den tyvärr lite för menlösa rollen som Lisa.

Bullet to the Head låter inte som någon särskilt lyckad film, men dessbättre är det lite bättre än det låter. Storyn är intressant, och det finns några snygga och genomarbetade scener. Det finns också en viss charm, och ett par ganska spännande scener. Detta i kombination med ett snyggt foto och hyfsade skådespelarinsatser räddar filmen från att bli en total flopp. Älskar man actionfilmer och/eller är sjukligt besatt av Sylvester Stallone kan det möjligtvis vara värt att se Bullet to the Head, för det finns trots allt en del goda sidor. För oss andra är det förmodligen lika bra att avstå, men har man en och en halv timme till övers finns det i och för sig sämre filmer att slösa sin tid på. Det här är ingen märkvärdig eller minnesvärd film, men inom genren fyller den trots allt en viss funktion och med viss tvekan förtjänar den därför en svag fyra i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. Översättningen håller dock en minst sagt varierande kvalitet, och det förekommer några grova översättningsfel. Eller vad sägs om att översätta "He was kicked off the force in total disgrace" med "Han fick sparken på grått papper"...? Är det bara jag som inte lyckas att hitta någon som helst logik i den svenska meningen?

När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter spelas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är snygg och stillastående. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det finns heller ingen språkinställningsmeny, så vill man se filmen utan text måste man därmed starta filmen som vanligt och stänga av textning manuellt med fjärrkontrollen i efterhand. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt men inte särskilt förvånande för en film som släpps direkt på DVD i Sverige. Dessutom är det här knappast den sortens film där man behöver speciellt mycket bonus.

Recensionen skriven: 19 november 2013
Senast uppdaterad: 20 november 2013

Recensionen har lästs 3630 gånger av 1991 personer, sedan den 19 november 2013