Producent: Angelina Jolie & Brad Pitt
Regi: Angelina Jolie
Manusförfattare: Angelina Jolie
Vanessa - Angelina Jolie Roland - Brad Pitt
Lea - Mélanie Laurent François - Melvil Poupaud
Michel - Niels Arestrup Patrice - Richard Bohringer

Det gifta amerikanska paret Roland och Vanessa har varit tillsammans i många år, men har börjat växa ifrån varandra och äktenskapet är nu långt ifrån lika lyckligt som det en gång var. Roland var en gång i tiden en framgångsrik författare, men har nu skrivkramp. Vanessa har varit dansare, men gör numera inte mycket alls. För att Roland ska få inspiration till sin nya roman reser de på semester till någonstans på den franska sydkusten. Men efter att Roland upptäckt hotellets bar tillbringar han mer tid där än framför skrivmaskinen, medan den deprimerade Vanessa sällan ens lämnar hotellrummet. Men när det unga nygifta franska paret Lea och François flyttar in i hotellrummet bredvid börjar saker och ting hända, och framförallt upptäcker Vanessa ett litet hål i väggen så att hon kan tjuvtitta på paret intill...

Efter Angelina Jolies Unbroken häromåret, som trots sina brister var en bra film, hade jag ganska höga förväntningar inför hennes senaste film som regissör. By the Sea är på intet sätt dålig, men är ändå en besvikelse på många sätt och vis. Storyn är intressant och fascinerande, om än tunn. Man slås genast av de fantastiska visuella miljöerna, då vi bjuds på vackra vyer och mycket minnesvärda scenbilder från Frankrike (även om nu filmen råkar vara inspelad på Malta). Kameravinklar och scenografi är också utmärkta, och det är oerhört storslagna miljöer vi får bevittna. Det är också stämningsfullt och finstämt, varför man dras in i handlingen på ett effektivt sätt. Det mesta känns trovärdigt och lagom storslaget, och det är svårt att inte ryckas med av så vackra vyer och en så fantastisk atmosfär.

Periodvis är det berörande, och man vill hela tiden veta vad som hänt mellan Roland och Vanessa. I grund och botten är det också intressanta rollfigurer, och man dras in i handlingen på ett effektivt sätt. Det är också en lågmäld och minimalistisk film, som inte berättar mer än nödvändigt utan där man istället själv får läsa mellan raderna för att lista ut vad som händer och framförallt vad som tidigare hänt. Det är mycket avskalat och helt befriat från övertydlighet, och det uppskattar jag. Dialogen är sparsmakad och innehåller bara det allra nödvändigaste. Jag uppskattar också att filmen för en gångs skull har trovärdigt språkbruk, vilket innebär att all dialog mellan fransmän och likaså merparten av all dialog mellan Vanessa eller Roland samt fransmän faktiskt är på franska - det gör underverk för trovärdigheten, och är mycket uppskattat efter alltför många amerikanska filmer där alla talar engelska oavsett nationalitet.

Men ack så segt det blivit...! Storyn är mycket tunn, och egentligen händer inte mycket mer än att Roland och Vanessa tycks ha vuxit ifrån varandra och tjuvtittar på grannarna. Nu behöver i och för sig inte alla filmer ha avancerade handlingar, och det finns många exempel på filmer som har tunna storylines men som ändå engagerar hela tiden. Men här blir det alltför repetitivt och utdraget, och jag önskar att filmen kunnat kortas ner med närmare en halvtimme. Hur någon ens kan tänka tanken att göra en så tunn film dryga två timmar lång är bortom mitt förstånd.

Det hade också behövts något mer i handlingen, för som det är nu finns ingen tydlig dramatisk nerv och en alltför enkel konflikt. Faktum är att efter alla försiktiga antydningar om vad som hänt paret emellan känns det antiklimaktiskt när vi väl får veta sanningen, och min första tanke var "Är det allt...?". Inte för att det inte skulle vara allvarligt, men efter alla antydningar och ledtrådar har man börjat misstänka mycket värre öden än så. Ärligt talat kan man heller inte känna alltför stor personkemi mellan Vanessa och Roland, och därför tar man inte riktigt relationen på allvar. Det tillsammans med de inte alltför utvecklade karaktärsporträtten gör att man inte riktigt bryr sig om någon av rollfigurerna på samma sätt som jag hade önskat. Visst märks det att tanken varit att det skulle ha blivit en djupsint film, men man känner tyvärr inget större djup.

Skådespelarinsatserna är helt okej. Ingen kommer att kunna övertyga mig om att Angelina Jolie är en storslagen karaktärsskådespelare, men hon spelar ändå ganska bra som Vanessa. Hon känns trovärdig, förutom den lilla men viktiga detaljen att hon är perfekt sminkad inklusive eyeliner precis hela tiden. Man kan väl tycka att deprimerade personer borde ha annat att tänka på när de ändå bara ska vara ensamma på sitt rum, och framförallt är det föga troligt att någon ser perfekt sminkad ut direkt när de vaknar på morgonen. Man kan ana att det här beror mer på skådespelerskans fåfänga än att det skulle vara logiskt för rollfiguren. Brad Pitt är helt okej som Roland, och spelar ungefär lika som han alltid gjort. Båda huvudrollsinnehavarna börjar dock vara för kända, vilket påverkar filmillusionen negativt, och filmen hade vunnit på om okända skådespelare tagit över deras roller. Mélanie Laurent är däremot mycket bra som Lea, och Melvil Poupaud är bra som François. Fransk-danska Niels Arestrup är också bra i en intressant biroll som barägaren Michel.

By the Sea är en hyfsad film, med en intressant premiss och ett utmärkt bildspråk. Det är stämningsfullt och oerhört vackert, och några scener är riktigt lyckade. Men det blir ändå lite för tunt och framförallt alldeles för segt då inte mycket mer händer än att tjuvtitta på grannarna och deras vardag och sexliv. Lite mer än så hade behövts för att faktiskt lyckas att engagera fullt ut, och jag är ärligt talat lite tveksam vad syftet med filmen egentligen varit. Den kan ändå vara värd att se, i synnerhet om man tycker om långsamma dramer, men se i så fall till att vara pigg och utvilad när ni ser den. Alla som sett Unbroken vet att Angelina Jolie är en talangfull regissör, men skillnaden då och nu är att hon den här gången även försökt sig på att skriva manus, producera och själv spela huvudrollen. Uppenbarligen har det varit att ta vatten över huvudet, och hon hade nog behövt hjälp av någon annan för framförallt manuset. Då jag är väldigt kluven till filmen är det svårt att sätta betyg på den, men efter moget övervägande väljer jag en halvstark femma i betyg. Kort sagt varken bra eller dålig.

Recensionen skriven: 22 november 2015
Senast uppdaterad: 23 november 2015

Recensionen har lästs 2664 gånger av 1529 personer, sedan den 22 november 2015