Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB
Cooper - Matthew Broderick Farbror Rollie - Alan Alda
Charlotte - Virginia Madsen Dillon - Jimmy Bennett
Lee - Bobby Cannavale Mad Dog McClure - Dylan Baker
Belle - Lois Smith Stan - Louis C.K.
Wendell - Tom Aldredge Donny Prine - Jim True-Frost

Den amerikanska film- och teaterskådespelaren Terry Kinney har blivit känd för en lång rad små och stora roller. Vi har bland annat sett honom i återkommande roller i TV-serier som Oz, Livet runt 30 och Mentalist, och dessutom är han delägare i ett lokalt teatersällskap i USA. Under en tid då allt fler skådespelare börjar utöka till att även regissera, så är det knappast förvånande att även Terry nu tagit det steget. Han har redan regisserat ett par avsnitt av TV-serien Oz, men 2008 begick han sin långfilmsdebut som regissör; detta med independentdramakomedin Diminished Capacity, som gjorde succé på den anrika filmfestivalen Sundance i januari 2008. Nu har filmen även sett dagens ljus i Sverige, men här släpps den direkt på DVD. Märkligt nog har filmen i Sverige dock bytt namn till Cardboard Memories, och personligen har jag mycket svårt att förstå logiken bakom att översätta engelskspråkiga titlar till andra engelska titlar. I det här fallet verkar det heller inte röra sig om någon allmän europeisk titel, utan det verkar röra sig om ett skandinaviskt påhitt. Här får vi lära känna Cooper, som arbetar som journalist i Chicago. Efter att ha blivit offer för en misshandel har han drabbats av kraftig hjärnskakning, vilket har resulterat i minnesförlust och svårigheter att kunna samla tankarna. Men när hans mamma behöver hans hjälp tvekar han ändå inte att resa hem. Hans farbror Rollie har börjat bli kraftigt senildement och kan inte längre ta hand om sig själv. Coopers pappa är död sedan länge, och därför finns det ingen som kan ta hand om Rollie längre. Hans mamma vill därför istället få in honom på vårdhem, något Rollie inte alls är särskilt förtjust i. Men han har en plan; han råkar äga ett mycket sällsynt basebollkort från 1908, som han är säker på är mycket värdefull. Genom att sälja det kortet kan han kanske få ihop tillräckligt med pengar för att få hjälp och därmed kunna fortsätta bo hemma. Med hjälp av Coopers barndomskompis Charlotte och hennes son reser de tillbaka till Chicago och till en stor samlarmässa, men tyvärr är det många som inte har helt rent mjöl i påsen som har hört talats om Rollies sällsynta kort...

Cardboard Memories är en lite annorlunda och hyfsat originell film, även om många beståndsdelar känns igen. Det är en intressant och engagerande story, som håller intresset vid liv hela tiden. Det är helt enkelt svårt att inte fascineras, fastän det i grund och botten är en ganska enkel och tunn story. Filmen har överlag ett ganska lågt och stillsamt tempo, men det händer tillräckligt mycket för att det aldrig ska kännas segt eller långsamt. Tiden går också snabbt, och man har trevligt från början till slut. Det är en ganska rolig film, där jag skrattade vid ett stort antal tillfällen. Någon enorm skrattfest är det visserligen inte och det är långt mellan de riktigt klockrena poängerna; men det finns ganska mycket humor och en hel del smarta one-liners. Samtidigt fungerar filmen också hyfsat som drama, då man lätt kan sympatisera med rollfigurerna.

Både Cooper och farbror Rollie har blivit någorlunda mångbottnade karaktärer, och även Charlotte känns nyanserad och äkta. Någon jättedjup film är det visserligen inte, men det finns tillräckligt många bottnar och nyanser för att den överlag ska kännas trovärdig och realistisk. Det stora problemet med Cardboard Memories är att den vid vissa tillfällen blivit alltför överdriven och tillskruvad, då manusförfattaren plötsligt fått för sig att slapstick-komik är viktigare än trovärdighet och mer nedtonad humor. I synnerhet mot slutet uppstår alldeles för många förvecklingar och tillskruvade situationer om baseboll-kortet, och när vilda slagsmål bryter ut på grund av ett kort så känns det helt enkelt för mycket. Då sjunker trovärdigheten till botten, och det upplevs ganska löjligt och oengagerande. Det skär sig också från filmens i övrigt mer nedtonade och stillsamma stil, och det är beklagligt att inte filmteamet kunnat behålla samma fina känsla som i resten av filmen. Dessutom störde jag mig över att vi får se vissa rollfigurer som vi inte får något grepp om, och inte får veta vem det egentligen är. Det mest påtagliga är den gamla mannen Wendell, som vi inte får veta någonting om alls och inte får veta vad han egentligen har för relation till farbror Rollie. Visserligen spelar han ingen direkt roll för handlingen, men det är ändå irriterande när man inte får veta någonting om någon.

Cardboard Memories är gjord med liten budget, och det är en ganska enkelt gjord film. Filmen har ett ganska snyggt och fullt funktionellt foto, men några direkt vackra vyer erbjuds inte och heller inget ovanligt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och både Matthew Broderick, Alan Alda och Virginia Madsen spelar övertygande och trovärdigt. I birollerna är det lite mer ojämn klass på ensemblen, men alla gör i alla fall fullt godkända insatser. Överlag är Cardboard Memories en annorlunda, lågmäld och intressant film. Med rikliga mängder humor, mångbottnade rollfigurer och ett intressant koncept kommer man långt, men samtidigt stör jag mig över att vissa scener blivit alltför överdrivna och tillspetsade. Det är heller inte en alltför minnesvärd film, och inget som ger något alltför bestående intryck. Men som underhållning för stunden som i alla fall är lite tänkvärd duger den alldeles utmärkt, och trots allt hade jag trevligt hela tiden framför TV:n. Därför ger jag filmen trots allt en svag sjua i betyg, fastän de tillskruvade scenerna mot slutet drar ner helhetsintrycket en hel del.

Caretaker erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet finns i DTS med 5.1-ljud samt vanlig stereo, men av någon outgrundlig anledning finns inte Dolby Digital 5.1. Om man inte råkar ha en DVD-spelare som klarar av DTS-ljud, så är man alltså förpassad till enbart 2-kanaligt stereoljud; vilket låter minst sagt dumt. Trots allt finns det ju vissa DVD-spelare och hemmabioanläggningar som inte stödjer DTS men väl Dolby Digital, varför det känns ologiskt att för de som drabbats av det tvingas ta till enbart stereoljud. Bild- och ljudkvaliteten håller relativt hög klass. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr i minsta laget, men ändå någorlunda lättläst. Den svenska översättningen håller fullt godkänd klass, även om ett mindre antal översättningsfel förekommer. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel i 22 sekunder, som tyvärr inte går att vare sig hoppa eller spola förbi. Det känns tyvärr som lite för lång tid där man inte kan göra något. Därefter dyker en språkvalsmeny upp, som följs av varningstexter på valt språk i 25 sekunder som tyvärr inte heller går att hoppa förbi. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, utan trailers eller dylikt. Menyerna är rörliga och ganska effektfulla, men finns endast på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt men knappast ovanligt för sådana här independentfilmer gjorda med liten budget.

Recensionen skriven: 24 december 2009
Senast uppdaterad: 24 december 2009

Recensionen har lästs 3720 gånger av 2028 personer, sedan den 24 december 2009