Producent: Saïd Ben Saïd
Regi: Roman Polanski
Manusförfattare: Yasmina Reza & Roman Polanski, baserat på en teaterpjäs av Yasmina Reza
Penelope - Jodie Foster Michael - John C. Reilly
Nancy - Kate Winslet Alan - Christoph Waltz
Ethan - Eliot Berger Zachary - Elvis Polanski

Den fransk-polska regissören och manusförfattaren Roman Polanski har blivit mycket hyllad, men även högst kontroversiell privat - inte minst efter att han åtalades för våldtäkt på en 13-årig flicka i USA 1977, där han flydde utomlands innan rättegången var avslutad för att sedan dess enbart bo och spela in filmer i länder som inte har utlämningsavtal med USA (huvudsakligen Frankrike). Han blev känd under 1960- och 1970-talet för filmer som Rosemarys baby och Chinatown, för att därefter hålla en lägre profil under 1980- och 1990-talet. Han kom igen på allvar 2002 med Oscarsvinnaren Pianisten, och 2010 lovordades han för den politiska thrillern The Ghost Writer. Hans senaste film är dock möjligtvis hans mest originella, och istället för mörka thrillers rör det sig den här gången om en mer lättsam komedi. Carnage (blodbad på engelska) premiärvisades på filmfestivalen i Venedig, och har vunnit en rad priser världen över. Filmen bygger på den Tony-belönade teaterpjäsen Massakerguden (Le Dieu du carnage) av den franska dramatikern Yasmina Reza, som sedan dess även har satts upp runt om i världen och i flera svenska städer, och Yasmina har själv skrivit filmmanuset tillsammans med Polanski.

Två barn har bråkat i en park. Alan och Nancy Cowans son Zachary har slagit Michael och Penelope Longstreets son Ethan med en klubba, så att han fick ett par tänder utslagna. De båda paren träffas därför hemma hos Michael och Penelope för att diskutera saken och gemensamt skriva rapporter till försäkringsbolagen. Men vad som var tänkt att bara bli ett kort möte dras ut på tiden, och snart hamnar sönernas bråk i skymundan för de vuxnas egna problem och bråk...

Någon liknande film som Carnage kan jag nästan lova att ni aldrig tidigare skådat. Hela filmen utspelas i en enda lägenhet, och 99% av filmen kretsar kring fyra personer. Allting utspelas i realtid, och det rör sig om ett enda långt filmat samtal; nästan allt i ett enda rum. Alltså ungefär som en filmad teaterpjäs, och filmen bygger alltså också på just en teater. Titelns blodbad rör sig alltså om verbala sådana; inte fysiska. Allt detta låter tråkigt, men det är faktiskt väldigt bra. Visst är det en ganska tunn film, och något jättestort djup erbjuds inte. Det finns egentligen nästan ingen handling, utan i stort sett hela filmen består av dialog, dialog och ännu mer dialog. Men så är det också väldigt smart och genomtänkt dialog. Filmen har blivit mycket realistisk och trovärdig, och skildrar med enkla medel människors psyken på ett intelligent sätt. Det är inte riktigt lika subtilt som man brukar kunna förvänta sig av Roman Polanski, och här finns tecken till övertydlighet här och var, men icke desto mindre är det ovanligt trovärdig och vass dialog.

Framförallt är Carnage en oerhört rolig film. Man får skratta nästan hela tiden, och det är överlag en ovanligt intelligent dialogbaserad humor. Det är trevligt att helt slippa slapstick-komik, utan istället fokusera på enbart rolig dialog, och det är också en ganska svart humor som jag uppskattar. Det är ofta vansinnigt roligt, och flera gånger höll jag på att kikna av skratt. Det var ärligt talat väldigt länge sedan jag såg en så lyckad komedi, där man faktiskt får skratta nästan hela tiden.

Samtidigt märks det att filmen faktiskt har ett visst djup, och vill säga en del om människors psyken och personligheter. Det är smart och intressant, om än en smula väl tillspetsat då och då. Vid några tillfällen tycker jag att Polanski gått lite för långt, där det börjar spåra ur på sätt som känns en smula konstruerade, och det hade inte skadat att tona ner vissa scener en smula. Rollfigurerna kan också vid vissa tillfällen kännas en smula som karikatyrer, och ingen av dem får något jättestort djup. Men samtidigt förstår jag tanken och överlag är det ändå fullt mänskliga och realistiska rollfigurer. Ingen är heller så jättesympatisk, och det är svårt att sympatisera med en enskild person under hela filmen, utan det varierar från scen till scen; om man nu lyckas att hitta någon att sympatisera med. Det är också förhållandevis förutsägbart, och jag tycker även att slutet kommer onödigt abrupt. Fast slutscenerna medan sluttexterna rullar är väldigt smarta och minnesvärda.

Carnage har ett kompetent och effektivt bildspråk, med bl.a. effektfull användning av speglar och kameravinklar. Men av förståeliga skäl är det inga direkt vackra vyer som erbjuds, när 90% av filmen utspelas i ett vardagsrum. Klippningen är utmärkt, och ger filmen en lagom intensiv känsla. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och både Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz och John C. Reilly är lysande, och gör alla fyra minnesvärda och starka rollprestationer. Mycket bättre än så här kan det inte bli, så att ingen av dem nominerades till en Oscar för den här filmen beror nog mer på kontroverserna kring Polanski än på deras prestationer som sådana.

Carnage är en originell och minnesvärd komedi, som framförallt är väldigt rolig och där man får skratta nästan hela tiden. Dialogen är rapp och genomarbetad, och trots att nästan hela filmen utspelas i ett enda rum och skildrar ett enda vardagssamtal i realtid, så blir det aldrig tråkigt. Polanski har haft vett nog att avsluta filmen innan det hinner bli tråkigt eller tjatigt, och den ovanligt korta speltiden på 1 timme 19 minuter passar perfekt för den här trots allt väldigt begränsade handlingen. Utifrån det här formatet kan det inte bli så mycket bättre, men trots allt känner man av den begränsade miljön och upplägget där det aldrig blir vare sig berörande eller spännande. Ibland blir det också en smula för övertydligt och tillspetsat, men samtidigt är det en film jag inte kommer att glömma på länge. Den kommer sannerligen inte att passa alla, och en del lär finna det här olidligt tråkigt, men jag blev riktigt imponerad.

Vad man än tycker om Polanski som person eller hans handlingar, så går det inte att förneka att han är en mycket kompetent regissör och manusförfattare. Visst har han gjort bättre filmer genom tiderna än den här, men det var ganska länge sedan och Carnage är trots allt en riktigt bra film som definitivt förtjänar en väldigt stark sjua i betyg. Och åttan är inte alls långt borta...

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in BD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren men finns bara på engelska. Det finns tyvärr inget extramaterial alls, vilket är lite tråkigt även om det här inte är en sådan film där jag saknar att inte få en massa bonusmaterial.

Recensionen skriven: 12 juli 2012
Senast uppdaterad: 13 juli 2012

Recensionen har lästs 3477 gånger av 2059 personer, sedan den 12 juli 2012