Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Atlas - Lou Diamond Phillips Samara - Simone-Elise Girard
Cap - Alan C. Peterson Quinn - Dominic Cuzzocrea
Owen - Vlasta Vrana Luke - Dan Petronijevic
Estelle - Felicia Shulman Taylor - Matt Murray
Rogers - Joe Cobden Driskal - Pedro Salvín
Jätten - Gustav Claude Ouimet Leopardkvinnan - Danielle Kind

Sheldon Wilson regisserade 2009 den kanadensiska TV-filmen Carny, som ursprungligen producerades för den amerikanska TV-kanalen Sci-Fi Channel. I Sverige har filmen mig veterligen aldrig visats på TV, men släpps nu två år senare direkt på DVD. En karneval rullar in i den amerikanska småstaden Reliance, och deras stora attraktion är en så kallad freak show där missfoster underhåller publiken. Det är något som stadens pastor Owen inte tycker om, som uppmuntrar hela staden att bojkotta hela karnevalen. Men den här karnevalens freakshow är mer extrem än vanligt, för deras nyaste attraktion är ett äkta monster - en livs levande så kallad Jersey Devil (en legend i USA); en vildsint bevingad varelse. Monstret hålls visserligen inlåst, men under den första föreställningen lyckas monstret att slita sig loss och fly. Snart dödar den allt den kan se, och polisen Atlas måste snabbt försöka döda den. Karnevalens ägare Cap vill dock hinna före polisen till varje pris, så att han kan fånga in varelsen istället - för om den är död, så kan han förstås inte sälja den vidare och tjäna pengar på den...

På omslaget har Carny kategoriserats som en skräckfilm, och beskrivningen antyder heller ingenting annat. Därför är det lätt att bli lurad, för trots handlingen är det här ingen traditionell rysare. Visst finns en del otäcka scener och bitvis är det riktigt spännande, men det är lika mycket ett drama. Storyn kan vara lite svår att vänja sig vid, då den känns ganska tydligt "amerikansk" (trots att det är en kanadensisk film) - framförallt i USA är det nämligen hyfsat vanligt förekommande med cirkusar med så kallade freak shows där "missfoster" (missbildade människor av något slag) visas upp som underhållning, men i Skandinavien förekommer sådant mig veterligen inte alls (tack och lov). Men bara man vänjer sig vid den premissen, så är det en ganska intressant och genomarbetad film som känns mer påkostad än TV-filmer brukar göra.

Inledningsvis är det en trevlig film, med ett smart upplägg, några hyfsat intressanta rollfigurer och ett visst djup. Det tar ett tag innan det blir spännande, men efter det håller filmen ett lagom intensivt tempo med en del spänning och vissa obehagliga scener varvat med mer stillsamma sådana. Det förekommer utan tvekan en del stereotyper och klichéer, varav det mest tröttsamma är den mycket stereotypa pastorn som fördömmer allt och alla innan det ens finns anledning till det. Sådana präster har man sett mycket av i filmer genom åren, och det tillför inget nytt i Carny. Efter ett tag blir det också ganska tröttsamt att lyssna på den besatta pastorn. I övrigt tycker jag att de klichéer som förekommer ändå fungerar ganska bra, och tillför något förhållandevis nytt. Därför känns filmen hyfsat originell, och fungerar ganska bra som underhållning. Åtminstone under den första halvan, då jag förblev engagerad och tyckte om filmen.

Men tyvärr spårar allting ur under den andra halvan, då filmteamet går över gränsen och börjar överutnyttja äckliga scener till bristningsgränsen; till den grad att det börjar närma sig så kallad tortyrporr. Visst är det otäckt att se på, men särskilt engagerad eller berörd blir man inte. Under den andra halvan upphör också nästan all karaktärsutveckling, och det är i stort sett bara polisen Atlas som känns tillräckligt nyanserad för att man överhuvudtaget ska bry sig. "Missfostren" på karnevalen försvinner också nästan helt ur handlingen, och de får man inte veta någonting alls om. Det känns märkligt efter att filmen gjort ett bra jobb med att introducera "missfostren" som riktiga människor, och där i synnerhet Samara är lätt att tycka om. Det förekommer också en del trovärdighetsproblem, där somliga rollfigurer beter sig allt annat än smart. Slutet känns också allmänt antiklimaktiskt, då det både känns onödigt och abrupt.

För att vara en lågbudget TV-film är fotot riktigt bra, och specialeffekterna över förväntan. Skådespelarinsatserna är hyfsade, men ingen sticker ut som något utöver det vanliga. Lou Diamond Phillips gör en stabil men bitvis något stel rollprestation i huvudrollen som Atlas, och A.C. Peterson gör vad han kan i en endimensionell och stereotyp roll som karnevalsägaren Cap. Vlasta Vrana spelar över ganska påtagligt som pastorn Owen, medan Simone-Elise Girard är bra som Samara.

Carny har en hyfsad story och känns förhållandevis originell, och som TV-film duger den egentligen gott som lättsam underhållning för stunden. Men med endimensionella rollfigurer, en del logiska luckor och ett allt annat än lyckat slut är det svårt att bli riktigt imponerad, och därför är det här ingenting man vill se mer än en gång. Men har man realistiska förväntningar är filmen helt okej att se när man inte har något bättre för sig, och betygsmässigt förtjänar den en stark femma. Det är bara lite tråkigt, då filmens första halva trots allt imponerar och definitivt hade förtjänat ett högre betyg än så.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1; ovanligt bra för att vara en TV-film. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men det finns ingen engelsk text alls. Någon text för hörselskadade finns heller inte. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter visas en språkvalsmeny. Direkt därefter kommer man till huvudmenyn, som är enkel och engelskspråkig.

Efter filmens slut uppstår också Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk, trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Den här gången går det dock att hoppa förbi varningstexterna genom att antingen spola på bild eller trycka på menyknappen, så då blir det i alla fall inte lika illa som vanligt. Tyvärr finns inget extramaterial alls, fast å andra sidan kan man kanske inte begära det för en film som trots allt producerats för TV.

Recensionen skriven: 28 juli 2011
Senast uppdaterad: 28 juli 2011

Recensionen har lästs 3489 gånger av 1817 personer, sedan den 28 juli 2011