Manusförfattare: Aaron Harvey
Tes - Malin Åkerman Mel - Bruce Willis
Kara - Nikki Reed Dawn - Deborah Ann Woll
Ronny - Forest Whitaker Billy - Shea Whigham
Sheriff Connors - Brad Dourif Jesse - Jimmy Lee Jr.
Francine - Jill Stokesberry Davon - Edrick Browne

Den unga kvinnan Tes och hennes två väninnor Dawn och Kara har ett ovanligt yrke - de jobbar som hantlangare åt maffiabossen Mel, och följer hans befallningar utan att involvera sig alltför konkret i skumraskaffärerna. Deras senaste uppdrag lät enkelt, då de helt enkelt ska stoppa en knarkleverans åt en konkurrent, så att Mel själv kan ta över den. Det ska ske på ett kafé ute på vischan. Men det blir inte alls så enkelt som det låter, då de plötsligt får vapen riktade mot sig från både kaféets kock, en mördare och en lastbilschaufför - som till råga på allt samtliga är lejda av Mel...

Storyn är inte särskilt originell, och ska man hårddra saken har man sett det mesta förut. Men trots allt är storyn och premissen intressant, och filmen innehåller en del ovanliga drag som gör att den sticker ut från mängden. Dessutom är det en trevlig omväxling med en actionfilm med tre starka kvinnor i centrum - trots att det blivit lite bättre på den fronten på senare år tillhör det fortfarande verkligen inte vanligheterna. I synnerhet Tes är dessutom en intressant rollfigur, och att få lära känna henne förhöjer helhetsintrycket. Jag uppskattar också den lite Quentin Tarantino-inspirerade premissen och dialogen, som påminner en del om hans filmer men som ändå står på egna ben.

Catch.44 börjar riktigt bra, och det är en intressant och fartfylld inledning där vi får en fullt godkänd inblick i både Tes, Dawn och Kara. I början känns det ganska engagerande, och det finns en del intelligenta och roliga scener. Men sen börjar luften nästan gå ur filmen, och efter en dryg halvtimme finns det inte längre mycket nytt att komma med. Då börjar i stort sett hela handlingen kretsa kring den eldstrid vi får se i början på kaféet, vilket har kryddats med miljontals tillbakablickar. Efter ett tag blir det ganska oengagerande, och dessutom blir det både rörigt och förvirrande med enorma tidshopp fram och tillbaka. Visst, jag är den första att erkänna att vissa filmer kan tjäna på sådana här icke-linjära berättartekniker med hopp i tiden och tillbakablickar. Det kan vara en utmärkt och effektiv metod; rätt använt. Problemet är att Catch.44 inte är den sortens film, utan här känns det mest tråkigt och förvirrande med de ständiga hoppen i tiden; enbart för att vi inte ska få hela bilden klar för oss från första början. En sådan här trots allt ganska enkel actionthriller hade definitivt vunnit på ett mer linjärt upplägg, utan att hoppa fram och tillbaka hej vilt.

Under dess andra halva blir det också ganska tråkigt, och trots att det kategoriseras som en actionthriller finns ärligt talat inte mycket action. Det rör sig om någon enstaka skottlossningsscen, men därutöver blir det prat, prat och ännu mer prat. Rätt använt kan det visserligen fungera utmärkt; se bara på exempelvis Inglourious Basterds. Problemet här är att dialogen inte är särskilt vass, och att det till största delen inte är speciellt mycket intressant rollfigurerna har att prata om. Det påminner kraftigt om Tarantinos filmer, men kommer inte alls upp i den nivån. Det förekommer också alldeles för många upprepningar, och storyn är för tunn. Det finns också ett flertal logiska luckor, där i synnerhet rollfigurer beter sig allt annat än logiskt; och det kan inte enbart förklaras med den pressade situationen de befinner sig i.

Det låter inte särskilt lyckat, och till största delen är det heller inte det. Men Catch.44 är en ojämn film, som ibland glimtar till med intelligenta och genomtänkta scener plus en och annan mycket lyckad dialog. Ibland är det riktigt lyckat, och jag uppskattar dynamiken och vänskapen mellan Tes, Dawn och Kara. Men efter den riktigt intressanta första halvtimmen blir det färre och färre av de ljusglimtarna, och det blir heller inte bättre av att Dawn och Kara ganska snabbt försvinner ur filmen. Det gör också att en del av poängen går förlorad, även om det också fortsättningsvis finns några få riktigt intressanta och genomtänkta scener. Slutet är också smart och lyckat.

Fotot är fullt funktionellt, utan att sticka ut. Skådespelarinsatserna varierar en del, men är överlag helt okej. Malin Åkerman är utmärkt som Tes, och spelar övertygande och trovärdigt. Nikki Reed och Deborah Ann Woll är också riktigt bra, och gör vad som går av deras tyvärr ganska endimensionella roller. Forest Whitaker är helt okej som Ronny, men spelar tyvärr över en del samtidigt som hans tillgjorda dialekt/accent irriterar en del. Forest brukar vara en utmärkt skådespelare, och därför blir jag besviken över att han inte lyckats bättre än så här i det här fallet. Bruce Willis är ganska bra som Mel, öven om han också balanserar på gränsen till överspel.

Catch.44 är en intressant men tyvärr ganska misslyckad actionthriller, som inte erbjuder särskilt mycket till spänning och dessutom har betydligt fler tidshopp än den har actionscener. Det är rörigt och osammanhängande, och dialogen lämnar en del övrigt att önska. Det är klart bäst i början och den första halvan är trots allt helt okej. Men sen blir det sämre och ganska oengagerande, och tyvärr känns slutresultatet inte alls så intelligent som regissören nog har tänkt sig det hela. Det finns en del ljusglimtar, men det är för långt mellan gångerna för att man ska bli imponerad. Tycker man väldigt mycket om Quentin Tarantinos filmer kan det kanske vara värt att ta sig en titt på Catch.44, men å andra sidan har man heller inte mycket att förlora på att hoppa över filmen helt och hållet. Kanske var jag på fel humör för den här filmen, men för mig stannar betyget på en fyra och jag hade väntat mig mycket mer än så.

Recensionen skriven: 14 april 2013
Senast uppdaterad: 15 april 2013

Recensionen har lästs 3474 gånger av 2063 personer, sedan den 14 april 2013