Phil - Aaron Paul Steve - Ryan Hansen
Trevor - Jason Bateman Stan Mitchell - Tim Griffin
Nick Cooper - Timothy John Smith Köparen - Thomas Kretschmann
Servitrisen - Megan Park Ethan - Robert Woo
Robbie som ung - Sione Kelepi Trevor som ung - Dylan Boyack
Darcy - Melissa McCarthy

Under gymnasiet var Calvin Joyner en framgångsrik idrottsstjärna som alla älskade. Robbie Weirdicht å andra sidan var ett kraftigt överviktigt mobbningsoffer, som blivit ihågkommen för en gång när hans plågoandar tagit hans kläder och kastat in honom naken i gympasalen inför tusentals vittnen; där Calvin var den enda som åtminstone försökte hjälpa honom. Upplevelsen var så traumatisk att Robbie bytte namn till Bob Smith och hoppade av skolan. 20 år senare har den populära Calvin fått nöja sig med ett måttligt upphetsande jobb som revisor, och alltför poppis är han inte längre. Han har varit gift med Maggie ända sedan skoltiden, men äktenskapet är inte längre vad det än gång var. Strax innan en planerad återträff med den gamla skolklassen, som Calvin inte direkt ser fram emot, får han en vänförfrågan på Facebook från Bob Smith. Bob är inte alls sig lik längre, utan har blivit en vältränad och muskulös He-Man-kopia som dessutom är skrämmande bra på kampsport. Calvin och Bob har trevligt under en kväll, och Bob får sova över på Calvins soffa. Men morgonen därpå stormar CIA in hos Calvin, och berättar att Bob är en f.d. CIA-agent som är efterlyst för mord, förräderi och spionage. Bob kontaktar Calvin och har en helt annan sida av historien, och snart dras Calvin in i en farlig konspiration...

Filmen är inte direkt originell eller nyskapande, men det är å andra sidan knappast avsikten heller. Men här finns i alla fall en intressant och kul idé, och storyn är hyfsat genomarbetad. Som färdig film betraktad är Central Intelligence någorlunda skaplig, men tyvärr inte mer än så. Det börjar riktigt lovande, och i början tyckte jag det var en bra film. Under den första knappa halvtimmen är det en lågmäld dramakomedi, som både är rolig, berörande och intressant. Då började jag tro att det skulle utvecklas till en riktigt bra film.

Men ack så skenet kan bedra; för när handlingen väl kommer igång är inte mycket sig likt längre. Det som i början var relativt avskalat och lågmält utvecklas till en övertydlig och överdriven actionkomedi. Efter den punkten sjunker trovärdigheten nästan till noll, och det blir överdrivet och tillspetsat.

Mellan varven är det förvisso fortfarande hyfsat underhållande - det finns en viss charm, och det är småroligt där man får skratta vid några få tillfällen. Det finns också en viss spänning, och vissa scener är riktigt lyckade. De actionsekvenser som förekommer är överlag snyggt koreograferade, och genom alla dessa beståndsdelar blir det ibland en trevlig lättsam underhållning. Fastän manuset på intet sätt är intelligent, så finns det ändå en sensmoral. Jag uppskattar också att filmen inte tar sig själv på alltför stort allvar, utan att allting sker med glimten i ögat.

Problemet är bara det att alltför ofta spårar filmen ur fullständigt, och det blir bara pannkaka av allting. Trovärdigheten sjunker till botten och allt är så tillspetsat och överdrivet att hälften vore nog. Det skulle man kunna köpa om det faktiskt vore riktigt roligt, men många av scenerna är inte ens det. Visst förstår jag var det är tänkt att det ska föreställa vara humoristiskt, men om folk faktiskt skrattar åt sådan humor tillhör i alla fall inte undertecknad den kategorin. Ofta blir det mer pinsamt än roligt, och det blir heller inte bättre av att Calvin är en så överdriven och klantig rollfigur att det är helt omöjligt att sympatisera med honom. Då är det lite bättre ställt med Bob, som i alla fall ibland är hyfsat sympatisk; plus att filmen är oförutsägbar då man in i det sista inte kan avgöra om han är "god" eller "ond".

Skådespelarinsatserna lämnar tyvärr en del övrigt att önska. Amy Ryan är i och för sig bra som CIA-chefen Pamela Harris, och gör vad som går av rollfiguren. Danielle Nicolet är också riktigt bra som Calvins fru Maggie, och Melissa McCarthy är kul i en pytteliten biroll (hon medverkar bara i 1 - 2 minuter). Men där slutar också de goda nyheterna. Dwayne Johnson har aldrig varit någon alltför skicklig skådespelare, och även fast han säkert gör sitt bästa känns han stel och opersonlig. Han saknar också i stort sett allt vad gester och minspel heter. Men han känns ändå helt okej, och är hyfsat rolig ibland. Kevin Hart är ganska bra i de mer stillsamma dramascenerna, men så fort det ska försöka bli roligt och/eller spännande så spelar han över å det grövsta. Kevin har visserligen aldrig varit någon talangfull skådespelare, men här slår han ändå nya rekord och hans överspel når groteska proportioner. Ärligt talat visste jag inte att det gick att spela över så här mycket ens om man försöker... Det gör att så fort som han försöker att vara rolig, så blir det mest allmänt jobbigt att bevittna.

Central Intelligence har en kul idé, och det märks att det faktiskt funnits en god tanke bakom allt. Tyvärr är dock resultatet bara halvdant och en ojämn film - i sina bästa stunder är den ganska trevlig och underhållande, och i sina sämsta stunder är det snudd på olidligt - detta genom en humor som sällan är rolig, en överdriven story och inte minst ett överspel utan dess like. Värdelöst är det inte, utan det är trots allt småroligt och ganska välgjort, varför filmen trots allt har ett visst existensberättigande. Om man tycker om den här sortens filmer kan den därför för all del ändå vara värd att ta en titt på, men för oss andra är det mer tveksamt. I vilket fall som helst ser jag ingen anledning att en sådan här film går upp på bio, då det hade dugt lika bra med DVD då det inte finns några storslagna vyer eller annat som vinner på en stor bioduk. Jag finner filmen nätt och jämnt sevärd om man är på rätt humör, och ger den efter moget övervägande en stark fyra i betyg. Kanske inte dålig, men långt ifrån bra heller...

Recensionen skriven: 16 juni 2016
Senast uppdaterad: 16 juni 2016

Recensionen har lästs 2882 gånger av 1627 personer, sedan den 16 juni 2016