Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Carl Casper - Jon Favreau Percy - Emjay Anthony
Inez - Sofía Vergara Martin - John Leguizamo
Riva - Dustin Hoffman Ramsey Michel - Oliver Platt
Molly - Scarlett Johansson Tony - Bobby Cannavale
Marvin - Robert Downey Jr. Jen - Amy Sedaris
Flora - Gloria Sandoval Polis i Miami - Russell Peters

Carl Casper är en framgångsrik och populär köksmästare på en restaurang i Los Angeles, som är frånskild och har begränsad kontakt med sin 10-åriga son Percy. Hela tillvaron förändras när en högaktad matrecensent ska komma till restaurangen, och chefen tvingar Carl Casper och hans personal att servera samma gamla fantasilösa mat som de alltid har gjort. Resultatet blir också därefter, och restaurangen blir totalsågad i recensionen. Carl Casper blir tjurig och börjar kritisera recensenten tillbaka på Twitter, och snart sprids hans kommentarer som en löpeld. Då ledningen envisas med att aldrig vilja förändra någonting får han till sist nog och säger upp sig, och när han till råga på allt börjar gå bärsärkagång och skälla ut recensenten i en fullsatt restaurang blir det i praktiken omöjligt för honom att få nytt jobb inom branschen. Efter ett besök i Miami med exfrun Inez och sonen Percy blir han övertalad att istället starta en matvagn, och han lyckas att renovera en gammal sliten vagn till ett fint gatukök. Han, Percy och den gamla kollegan Martin börjar att turnera land och rike runt med kubanska enkla maträtter.

Chef har knappast världens mest originella upplägg, men det är en intressant och enkel historia. Premissen är av gammalt klassiskt slag, även om just storyn med köksmästare och matvagnar är förhållandevis ny. Särskilt djupsint blir det aldrig, men det finns i alla fall några nyanser och bottnar. Resultatet är en underhållande och ganska bra film, men i slutändan tyvärr lite för ojämn. Det är charmigt och ganska roligt, och man får skratta då och då åt situationer och repliker. Det är långt ifrån någon stor skrattfest, utan det rör sig om en relativt lågmäld komedi där man får skratta lite försiktigt men där det aldrig blir några stora skratt eller klockrena poänger. Mer än så brukar man kunna fordra av en komedi, men ser man på filmen som en dramakomedi fungerar det bättre.

Det finns också rikligt med charm och en del intressanta rollfigurer. Jag uppskattar relationen mellan Carl Casper och hans son Percy, som upplevs trovärdig och berörande. Även köksmiljon med kockar upplever åtminstone jag som lekman som trovärdig - men det vore väl märkligt annars då kocken Roy Choi varit medproducent för filmen och hans verkliga historia filmen löst bygger på. Allt är gjort med värme och charm, och man dras in i handlingen på ett elegant sätt.

Problemet är bara det att trots att Chef har en ganska enkel och tunn historia har filmen dragits ut till nästan två timmar. Det blir alldeles för mycket av det goda, och filmen innehåller för många och långa scener där Carl Casper, Percy och Martin lagar mat i matvagnen. Det ser onekligen gott ut, men det blir också ganska tråkigt och långrandigt att se någon laga mat i flera minuter i sträck. Tempot blir lite för lågt, i synnerhet under filmens andra halva, och periodvis blir det rentav segt.

Filmen är också övertydlig, då allting gjorts så att det inte ska finnas minsta lilla utrymme för egen tolkning. Det närmast kryllar av klichéer, och mellan varven blir det alltför gemytligt och tillrättalagt. Jag hade åtminstone önskat att Jon Favreau kunnat ha den goda smaken att hoppa över slutscenen, som blir alldeles för sockersöt och på tok för mycket "feel good" - och då är jag ändå någon som oftast inte har något emot det. Det fungerar bäst under filmens första halva, då det händer mer och klichéerna inte blir lika påtagliga. Men under den andra halvan uppstår lite för många brister och helhetsintrycket sjunker.

Chef är också en mycket "grabbig" och mansdominerad film, där alla viktiga roller är män (eller åtminstone av manligt kön). Carl Caspers exfru Inez fungerar mest som dekor vars enda uppgift tycks vara som "latinamerikanskt yrväder" - tänk Sofia Vergaras roll i Modern Family fast 25 gånger mer enkelspårig och stereotyp, ungefär. Och Molly har om möjligt blivit ännu mer endimensionell, och verkar bara finnas med för att visas upp som vackert ansikte. Självklart kan man inte förvänta sig djupsinta och mångfacetterade personporträtt - oavsett kön - i en lättsam komedi, men periodvis blir det här ändå lite för sexistiskt.

Fotot är snyggt och bildspråket funktionellt men knappast banbrytande. Skådespelarinsatserna är bra, men ingen lär vinna några priser i första taget för de här rolltolkningarna. Jon Favreau är bra i huvudrollen som Carl Casper, och gör en stabil och hyfsat trovärdig rollprestation. John Leguizamo är bra som Martin och jag blev positivt överraskad av Emjay Anthony som 10-åriga Percy. Både Sofia Vergara och Scarlett Johansson gör också allt som går av de tyvärr alltför platta och kraftigt underutvecklade rollfigurerna.

Chef erbjuder inget större djup, men är en underhållande och charmig film med en del humor och en bra porträttering av far- och sonrelationen mellan Carl Casper och Percy. Som lättsam underhållning för stunden duger det ganska långt, men tyvärr är filmen för lång för sitt eget bästa med några onödiga och utdragna scener. Många aspekter känns också lite för tillrättalagda och sockersöta, och det är lite för övertydligt för min smak. Men samtidigt ska man inte glömma bort filmens goda egenskaper, och det finns tillräckligt mycket charm och värme för att åtminstone delvis täcka över för bristerna. Är man bara ute efter en lättsam dramakomedi utan alltför stort djup och som inte kräver någon alltför stor tankeverksamhet, är det därför ändå en fullt sevärd och mysig film. Efter moget övervägande väljer jag till sist en mycket svag sjua, fastän filmens första halva hade förtjänat ett högre betyg än så.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men tyvärr är kantlinjerna något smala vilket gör det svårt att läsa texten vid de scener som har ljusa bakgrunder. Den svenska textningen håller relativt hög klass utan nämnvärda översättningsfel - fast personligen tycker jag att köksmästare är en bättre översättning av chef än "kökschef" som filmen genomgående använder.

När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn; som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja språk. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Efter att man spelat upp filmen visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt på engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, men däremot uppskattar jag att Sony Pictures flyttat varningstexterna till efter filmen istället för före den som alltid varit fallet på DVD. Dessutom är det förstås mycket tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial hittar vi ett kommentatorspår med regissören och manusförfattaren tillika huvudrollsinnehavaren Jon Favreau samt kocken och medproducenten Roy Choi. Här finns lite matnyttig information, men till största delen fokuserar kommentatorspåret på att förklara livet som köksmästare och att påpeka hur trovärdig och realistisk filmen är ur det perspektivet. Det må så vara, men själv brukar jag fordra lite mer av en komedi än realism; och resten av filmen glömmer de båda herrarna nästan helt bort. Därefter hittar vi en rad bortklippta scener på totalt 10 minuter, den ena mer onödig än den andra. Ett par av dessa är totalt poänglösa medan övriga är småintressanta men onödiga. Slutligen hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på knappt tio minuter vid namn "Inside the Truck". Av någon märklig anledning ägnas nästan halva speltiden åt att se Jon Favreau och Roy Choi laga mat, vilket åtminstone för undertecknad är totalt ointressant. Resten av inslaget är hyfsat, men det är till största delen "ryggdunkande" och inte särskilt mycket värdefull information. Tyvärr har bonusmaterialet bara fransk och holländsk text; varken skandinavisk eller engelsk text finns att tillgå. Det ställer ibland till med vissa problem, även om man är bra på engelska, då inte alla pratar alltför tydligt.

Recensionen skriven: 5 maj 2015
Senast uppdaterad: 5 maj 2015

Recensionen har lästs 3019 gånger av 1634 personer, sedan den 5 maj 2015