Dennis - Sam Kelly Tim - Darren Boyd
Ashley - Reece Shearsmith Avril - Pam Ferris
Maurice - Warren Clarke Rita - Barbara Flynn
Vanessa - Katherine Parkinson Glen - Peter Vaughan
Ellis - Angus Barnett Samantha - Cordelia Bugeja
Svetlana - Lorna Watson Hugh - James Greene

Varje år brukar det komma en rad filmer med jultema när det börjar närma sig jul. Merparten av dessa brukar släppas direkt på DVD, men i de länder där TV-filmer är vanligt förekommande (främst USA, Kanada och Storbritannien) kommer det även en del filmer direkt till TV med samma ändamål. Englands bidrag till 2007 års jul hette Christmas at the Riviera, och producerades för den kommersiella brittiska TV-kanalen ITV. Filmen visades på julafton 2007 i hemlandet, och knappt ett år senare har den nu släppts på DVD i Skandinavien - mig veterligen den första DVD-utgåvan i världen. Filmtitelns "The Riviera" syftar här inte på rivieran, utan snarare på ett hotell i den engelska landsorten Eastbourne som råkar heta så. På detta halvframgångsrika hotell utspelas händelserna i denna komedi, och gästerna är av varierande slag. Prästen Miles ska just bli utnämnd till biskop och kommer till hotellet tillsammans med sin fru Diane; en kvinna med kraftiga alkoholproblem. Miles själv har problem av helt annat slag - tidningarna i England har just fått reda på att han haft ett förhållande med en annan kvinna som han träffat på en konferens, och sexskandaler är inte helt lyckade för en blivande biskop. Det blir inte heller bättre när älskarinnan Vanessa dyker upp på hotellet. Den äldre änklingen Dennis kommer till hotellet tillsammans med sin vuxna son och askan av Dennis döda fru, som han behandlar som om hon fortfarande vore vid liv. Sonen Tim har varit singel i ett år och kan inte komma över sin f.d. flickvän, och Dennis tjatar på honom om att träffa någon ny snabbt. Dennis utser den minst sagt sexfixerade kvinnan Avril som ett lämpligt mål, men Tim är måttligt intresserad av henne trots kraftiga inviter. Slutligen har vi den pensionerade polisen Maurice, som är kraftigt dominerande och får Ebenezer Scrooge i Charles Dickens berömda julroman att framstå som världens charmigaste. Han kommer med sin fru Rita, som också har en och annan hemlighet. Hotellets chef har drabbats av en personlig kris, och måste därför resa hem under den hektiska julhelgen. Hans biträdande chef Ashley Dodds får istället överta ansvaret för hotellet. Ashley bestämmer sig för att äntligen genomföra de ändringar han länge rekommenderat, men som ingen annan velat, för att kraftigt göra om hela julfirandet på Riviera. Det borde han inte ha gjort...

Det är knappast någon överraskning att engelsmännen oftast har ett udda sinne för humor, som gör att brittiska komedier oftast inte passar för en majoritet av svenskarna (eller andra nationaliteter för den delen). Mina förväntningar inför Christmas at the Riviera var därför ganska måttliga. Dessbättre visade det sig vara en ganska bra film, och humorn fungerar förvånansvärt väl. Det är en riktigt rolig film, där man skrattar högljutt nästan hela tiden. Det är charmigt och underhållande, och de dryga en och en halv timmarna som filmen räcker går fort. Storyn är visserligen ganska tunn, men det kompenseras av ganska genomtänkt humor. Skådespelarna är med svenska mått mätt förhållandevis okända, även fast de flesta är kända i hemlandet. De flesta spelar övertygande och bra, även om man kan tycka att bland andra Pam Ferris (Avril) spelar över en del. Om hela filmen hade fortsatt i samma stil som de första 30 - 40 minuterna hade det inte funnits mycket att klaga på. Men tyvärr gör det inte det, utan därefter börjar storyn sakta men säkert spåra ur. Efter ett tag blir det alldeles för tillskruvat och överdrivet, och trovärdigheten sjunker kraftigt. Vid en komedi är visserligen realism inte den viktigaste egenskapen, men man stör sig över de överdrivna situationerna och de allt annat än naturliga beteendena hos somliga rollfigurer. Det blir ganska uppenbart att manusförfattarna valt att kompromissa med trovärdigheten och rollfigurernas agerande, för att åstadkomma mer komiska situationer. Till viss del fungerar det, men i synnerhet mot slutet blir det helt enkelt för mycket av det goda. Man kan också tycka att somliga rollfigurers karaktärsutveckling och beteendeförändringar inte är särskilt realistiska, och alla förändringar får inte heller en rimlig förklaring. Det är lite tråkigt att manusförfattarna valt att kompromissa med trovärdigheten, och gjort en så överdriven och tillskruvad story. Christmas at the Riviera har nämligen haft potential att bli en riktig höjdarfilm. Fortfarande är det dock en underhållande och rolig film, som är välgjord och lyckas med avsikten att roa tittarna. Vad man tycker om sådana här filmer varierar sannolikt mycket mellan olika personer, men som jämförelsepunkt kan man nämna den klassiska TV-serien Pang i bygget (Faulty Towers). Både upplägget och den komiska stilen i Christmas at the Riviera har tydliga likheter med den serien, så tyckte man om den lär man även tycka om denna. Personligen skulle jag inte vilja se om den i första taget, men anser trots allt att den är väl värd att hyra på DVD (exempelvis under julhelgen), och jag är tacksam att SF tagit initiativ att släppa en så här pass okänd TV-film på DVD.

Då det rör sig om en modern TV-film är formatet ganska logiskt Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, vilket får ses som förvånansvärt bra för en TV-produktion. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, så länge man har realistiska förväntningar och inte väntar sig samma klass som storbudgetfilmer från Hollywood. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som direkt följs av huvudmenyn - för ovanlighetens skull när det gäller SF visas inga trailers alls. Menyerna är rörliga och effektfulla, men finns enbart på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är lite tråkigt. När det rör sig om en TV-film förväntar åtminstone inte jag mig någon större mängd extramaterial, och då det här till råga på allt verkar vara världens första DVD-utgåva av filmen begränsar det onekligen möjligheterna att kunna licensiera extramaterial från den brittiska distributören. Därför är jag inte förvånad, men någonting extra tycker jag trots allt att det borde varit möjligt att åstadkomma.

Recensionen skriven: 10 december 2008
Senast uppdaterad: 10 december 2008

Recensionen har lästs 4025 gånger av 2126 personer, sedan den 10 december 2008