Manusförfattare: Max Landis & Josh Trank
Svensk distributör: Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Andrew - Dane DeHaan Matt - Alex Russell
Steve - Michael B. Jordan Casey - Ashley Hinshaw
Richard (Andrews pappa) - Michael Kelly Karen (Andrews mamma) - Bo Petersen
Monica - Anna Wood Wayne - Rudi Malcolm

Den ensamma tonåringen Andrew har inga direkta vänner, och blir mobbad till och med av hans egen pappa; allt medan hans mamma är döende i cancer. Hans kusin Matt står nätt och jämnt ut att umgås med honom, och tillbringar sin tid med att dokumentera tillvaron med hans nyligen inköpta videokamera. En dag övertalar Matt Andrew att gå på en fest, och i anslutning till den hittar Andrew, Mike och den populära killen Steve någonting mystiskt i ett hål i marken. Där inne finns mystiska objekt som ingen kan förklara, och när killarna rör vid föremålen förändras dem. De utvecklar övernaturliga krafter, och kan flytta på föremål med tankekraft - och till och med flyga! Men att hjälpa allmänheten och rädda världen är inget för de här superhjältarna, utan de föredrar att istället använda sina nyfunna krafter för att spela folk spratt och för personlig vinning...

Chronicle har en intressant och ovanlig premiss, och trots ett bekant grundtema känns filmen originell och nyskapande. Inledningsvis tyckte jag dock att filmen kändes ganska seg och oengagerande, och det var ett tag innan vi lär känna rollfigurerna tillräckligt väl för att verkligen bry sig om dem. Den första halvtimmen går det ganska långsamt framåt, och det handlar mest om att presentera rollfigurerna och grundpremissen. Men när handlingen väl kommer igång på allvar, så blir det desto mer intressant och då utvecklas Chronicle till en fascinerande och mångbottnad film. Det är förvånansvärt realistiskt, och det är trevligt med en ovanlig vinkling på superhjältetemat där det inte går ut på att rädda världen. Jag uppskattar också att filmen fokuserar mer på relationer och rollfigurer än på just de magiska krafterna, vilket är ett ovanligt fräscht begrepp.

Rollfigurerna känns hyfsat mångbottnade och nyanserade, och både Andrew och Matt är lätta att sympatisera med; åtminstone ett hyfsat bra tag. Steve får inte lika mycket utrymme, men känns ändå någorlunda nyanserad. Vi får lära känna alla på ett relativt bra sätt, och alla känns som normala tonåringar. Trots den övernaturliga premissen är filmen därför en trovärdig ungdomsskildring, där alla beter sig som tonåringar brukar bete sig. Filmen tar upp en intressant problematik, och känns därför betydligt djupare än sådana här filmer brukar bli. Samtidigt är mycket gjort med glimten i ögat, och det är både småroligt och charmigt.

Att kategorisera filmen som en thriller är dock en sanning med modifikation, för det dröjer länge innan det blir spännande. Riktigt länge; rentav två tredjedelar av filmen. Under den första timmen finns bara mild spänning vid enstaka scener, och det går aldrig längre än så. Det är engagerande och intressant, men tempot är lågt och det blir varken spännande eller intensivt. Mot slutet verkar dock manusförfattarna ha insett det, och försöker att kompensera med råge. De sista 20 minuterna blir oerhört intensiva och riktigt spännande, med ett högt tempo. Rentav lite för högt, då man inte alltid hinner uppfatta allting som händer. En del frågetecken återstår som man aldrig får något egentligt svar på, och det förekommer även ett fåtal logiska luckor. Det gör inte så mycket, men jag tycker att i synnerhet en rollfigur utvecklas på ett något otrovärdigt sätt, vilket drar ner helhetsintrycket. Jag hade helt enkelt velat få en tydligare förklaring till dennes beteende.

Den sista kvarten tycker jag också att filmen spårar ur lite för mycket, då den hittills realistiska stilen blir som bortblåst och det känns lite för utflippat. Jag förstår tanken och den är absolut god, men jag tycker inte att filmen har byggt upp karaktärernas beteenden och handling tillräckligt för att det ska kännas trovärdigt med ett så extremt tillspetsat slut. Mot slutet blir det därför oengagerande igen, vilket är tråkigt efter att filmen ganska länge varit så fängslande och fascinerande. Vi får inte heller någon klarhet i varifrån de mystiska krafterna kommer, och även fast jag inser att det inte är det viktiga med en sådan här film, så hade jag ändå velat veta någonting.

Fotot är snyggt, och fastän det rör sig om skakig handkamera så blir det som regel inte speciellt störande. Trots en låg budget är specialeffekterna förvånansvärt välgjorda. Det mesta ser realistiskt ut, och jag uppskattar att filmteamet satsat mer på praktiska effekter än på datoranimation. Det enda jag känner mig lite tveksam till är flygandet, där det ser lite konstlat och "påklistrat" ut. Skådespelarinsatserna är helt okej, och både Dane DeHaan och Alex Russell är ganska bra som Andrew och Matt. Även Michael B. Jordan är helt okej som Steve. Ingen lär vinna någon Oscar för de här rollerna, och vid vissa scener känns det lätt konstlat, men för att vara så pass unga och oerfarna skådespelare är det ändå ganska bra ställt. Ashley Hinshaw är riktigt bra som Ashley, men får tyvärr inte särskilt mycket att arbeta med. Jag uppskattar att filmteamet satsat på okända skådespelare som man inte redan känner igen från andra filmer. Visserligen är ingen debutanter, men jag kände i alla fall inte igen en enda av skådisarna från tidigare sammanhang. Det är utmärkt för realismen, och är ett mycket smart drag i en film som denna.

Chronicle är en originell och nyskapande film, som gör något nytt av superhjältegenren och inte känns som en upprepning. Det påminner i stil och känsla en del om bl.a. Cloverfield, men med den viktiga skillnaden att det här inte handlar om något yttre hot utan att allting kretsar kring personerna. Men tyvärr är filmen ganska ojämn, och medan vissa scener är lysande så blir det mellan varven mer oengagerande. Det som är menat som humoristiskt blir heller inte lika roligt som det kunnat bli, och det blir aldrig läskigt och oftast inte ens särskilt spännande. Det är visserligen en ganska bra och välgjord film, men det blir tyvärr inte lika bra som den hade potential att bli. Det är ändå fullt sevärt och Chronicle förtjänar en stark sexa i betyg, men jag kan inte riktigt motivera kostnaden med att se filmen på bio.

Recensionen skriven: 16 februari 2012
Senast uppdaterad: 17 februari 2012

Recensionen har lästs 3374 gånger av 1907 personer, sedan den 16 februari 2012