Edwin Boyd - Scott Speedman Doreen Boyd - Kelly Reilly
Carolyn Boyd - Cynthia Galant Billy Boyd - Christian Martyn
Lenny Jackson - Kevin Durand Willie Jackson - Brendan Fletcher
Mary - Charlotte Sullivan Ann Roberts - Melanie Scrofano
Val Kozak - Joseph Cross Glover - Brian Cox
Inspektör David Rhys - William Mapother Lou - Daniel Kash

Edwin Alonzo Boyd har blivit känd som en av Kanadas mest ökända bankrånare. Han blev känd för att råna banker helt öppet, utan minsta lilla förklädnad, och gjort på ett charmigt och showaktigt sätt. Medier älskade att rapportera om Boyd, och t.o.m. de kvinnliga medarbetarna på bankerna han rånade tyckte om honom. Senare blev Boyd inblandad i den rånarliga som i medierna kom att kallas för "Boyd Gang", trots att Boyd inte var ledaren i ligan. 2012 blev Boyds liv och bankrån till film, i regi av debuterande Nathan Morlando, och i Sverige släpptes filmen direkt på DVD.

Strax efter andra världskriget försöker den kanadensiska krigsveteranen Edwin Boyd att gå vidare i livet tillsammans med sin fru Doreen och deras två barn. Han jobbar som busschaufför, men har svårt att få allting att gå ihop ekonomiskt. Mest av allt vill han slå igenom som skådespelare, men de planerna går inte så bra. Men en dag kommer han på ett sätt att få nytta av sina skådespelarambitioner - han sminkar sig i sin frus smink, tar fram sin gamla tjänstepistol från armén och går in på den lokala banken. Han får med sig ett hyfsat byte, och lyckas att charma de kvinnliga banktjänstemännen helt utan våld. Men det blir inte hans enda bankrån...

Jag hade aldrig hört talats om Edwin Boyd innan jag såg filmen, och fastän han var välkänd i Kanada på den tiden det begav sig, förmodar jag att han är obekant för de flesta andra i världen. Därför kan jag inte bedöma hur nära verkligheten filmen kommer, men handlingen som den presenteras är i alla fall utan tvekan intressant och fascinerande. Filmen som sådan är också lyckad, som på ett effektivt sätt lyckas att engagera. Vi får lära känna Edwin på ett bra sätt, och han har blivit förhållandevis mångbottnad. Det är fascinerande, intressant och samtidigt fängslande. Trots att filmen tar god tid på sig att berätta historien och är förhållandevis långsam hålls intresset vid liv på ett elegant sätt, och det blir aldrig segt eller tråkigt. Därför är det också lätt att tycka om filmen, trots att det är en ganska mörk och dyster historia. Det faktum att det som skildras har, åtminstone i grunden, hänt på riktigt gör också saker och ting ännu mer fascinerande.

Jag uppskattar också att Citizen Gangster blivit en förvånansvärt lågmäld och avskalad film; helt fri från storslagna actionscener och häftiga effekter. Det är med andra ord så långt ifrån stora Hollywood-filmer som man kan komma, och den här lågmälda stilen passar utmärkt vid en sådan här verklighetsbaserad film. Genom att filmen till stora delar fokuserat på relationen mellan Edwin och hans fru har även filmen blivit ovanligt berörande och fått en ovanlig vinkling, som jag uppskattar. Filmteamet och filmfotografen har också på ett utmärkt sätt rekonstruerat tidskänslan från 1950-talet, och allting både ser ut och känns som 1950. Det är mycket imponerande, och bidrar till att filmen känns trovärdig och realistisk.

Däremot saknar jag lite mer bakgrundsinformation kring Edwin Boyd, och framförallt blir det frustrerande när man inte riktigt förstår hans agerande. Manusförfattaren har på ett skickligt och trovärdigt sätt visat varför Boyd började att råna banker, men inte varför han fortsatte att göra det allt fler gånger. Och de andra medlemmarna i hans "liga" får vi inget som helst grepp om, som förblir endimensionella och osympatiska. Självklart ska fokuset ligga på Boyd i första hand, men när de andra i ligan är så pass viktiga för handlingen känns det fel när de inte fått minsta lilla nyans. Vid några tillfällen uppstår också vissa trovärdighetsproblem och storylines som känns förenklade; framförallt mot slutet. Det mesta har förmodligen hänt i verkligheten, men sannolikt inte på den korta tid som filmen får det att verka som. Vissa detaljer får man inte heller någon klarhet i, och jag hade velat veta mer.

Fotot är mycket snyggt, och filmen har en nedtonad färgskala som gör att bilden nästan blir svartvit - ett grepp som fungerar bra i det här fallet. Bildspråket är starkt och tidskänslan utmärkt, och jag uppskattar att filmen är inspelad på film (d.v.s. inte video eller digitalt) och helt utan digitala effekter. Det bidrar till en bättre tidskänsla och ökad realism - därigenom lyckas filmen att få allting att kännas som 1950-tal in i minsta detalj; eller åtminstone med undantag av enstaka anakronistiska misstag. Skådespelarinsatserna är bra. Jag har alltid tyckt bra om Scott Speedman, och ända sedan Felicity lades ner har jag tyckt att han varit alltför underutnyttjad. Därför är det glädjande att se honom i en ganska utmanande huvudroll, och det klarar han galant. Han gör en mycket imponerande och trovärdig rollprestation, som känns äkta helt utan överspel eller konstlade manér. Kelly Reilly är också mycket bra som hans fru Doreen, även om hennes roll är betydligt mindre utmanande än hans. Brian Cox är bra som Glover, och även i övrigt är det fina skådespelarinsatser; även om de flesta i ärlighetens namn inte blir alltför minnesvärda.

Citizen Gangster är en bra och välgjord film, som skildrar fascinerande verkliga händelser på ett trovärdigt och fint sätt. Resultatet är en engagerande film med en mycket intressant handling, även fast den också frustrerar då man inte blir riktigt klok på varför Edwin går så långt. Trots att filmen på omslaget kategoriseras som en thriller finns det i stort sett ingen spänning alls, utan det rör sig om ett långsamt berättat drama där de enda snabba inslag som finns är själva bankrånen. Det kan man ha delade meningar om, och utifrån handlingen vore det mer logiskt med lite mer spänning. Men det är en intressant och bra film, som trots vissa irritationsmoment och ologiska detaljer är väl värd att se. Men i slutändan är filmen som sådan inte lika minnesvärd som de verkliga händelserna, och därför stannar mitt betyg på en mycket stabil sjua.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst, och översättningen håller en relativt hög klass utan nämnvärda översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som endast finns på engelska. Som extramaterial finns en biotrailer för samma film och en "slideshow" med stillbilder från filmen med musikackompanjemang; bådadera är precis så spännande som det låter. Slutligen finns även fyra trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny. Det är förvisso bra filmer, men jag är ändå tveksam till om det verkligen kan klassas som bonusmaterial. Där tar det roliga slut, och bonusmaterialet som finns har ingen textning alls.

Recensionen skriven: 19 december 2013
Senast uppdaterad: 20 december 2013

Recensionen har lästs 3751 gånger av 2197 personer, sedan den 19 december 2013