Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Poseidon - Danny Huston Athena - Izabella Miko
Apollo - Luke Evans Hera - Nina Young
Aphrodite - Agyness Deyn Medusa - Natalia Vodianova
Prokopion - Luke Treadaway Acrisius - Jason Flemyng
Spyros - Pete Postlethwaite Marmara - Elizabeth McGovern
Sheikh Sulieman - Ian Whyte Kepheus general - David Kennedy

Långt innan det blev vardagsmat med datoranimation för att åstadkomma häftiga effekter skapade 1981 den brittiska regissören Desmond Davis och manusförfattaren Beverley Cross en prisbelönad tolkning av grekisk mytologi. Med Gudarnas krig utgick man ifrån riktiga historier från grekisk mytologi, men tog sig en del friheter och blandade bland annat in element från nordisk mytologi (Kraken) och östeuropeisk mytologi. Filmen vann flera priser, men har med åren delvis fallit glömska; kanske åtminstone delvis på grund av avsaknad av hisnande effekter. Nu har den franska regissören Louis Leterrier, mest känd för filmer som The Incredible Hulk och Transporter 2, gjort en nyfilmatisering av 1981 års klassiker. Budgeten har ökat rejält, och numera används datoranimation för en del effekter när man återberättar historien om gudarna och Perseus.

Enligt den mytologi som utgör Clash of the Titans slogs bröderna Zeus, Poseidon och Hades mot de kraftfulla titanerna för miljontals år sedan. De lyckades, och efter tinanernas frånvaro skapade Zeus mänskligheten. Människors tillbedjan till de grekiska gudarna stärker deras psyken, men efter en tid har många slutat be till gudarna och alltför har tröttnat på Zeus världsherravälde. Till den gruppen hör den grekiska staden Argos, som nu tröttnat och förklarat krig mot gudarna. Gudarna tycker inte alls om att någon sätter sig upp mot dem, och hotar att släppa lös det mäktiga monstret Kraken för att förgöra staden. Underjordens härskare Hades erbjuder staden en lösning mot förintelsen - om de offrar livet på prinsessan Andromeda till gudarna ska han se till att Kraken inte släpps lös. Mitt i uppståndelsen hamnar fiskarsonen Perseus, som är halvgud och son till Zeus. Han vill inte gå med på att Andromeda ska offras, och beger sig därför tillsammans med kvinnan Io och en grupp män ut på uppdrag att tillsammans stoppa den mäktiga Kraken.

Att bygga upp en film kring grekisk mytologi är onekligen ett intressant begrepp, och där finns mycket att använda sig av som kan fungera bra på film. Den här storyn är också intressant och fascinerande, även om man tagit sig en del friheter från mytologin. Därför ska man inte förvänta sig att lära sig särskilt mycket om grekisk mytologi genom att se Clash of the Titans, fast å andra sidan är det knappast därför som de flesta ser filmer. Då en halvgud står i centrum och handlingen kretsar kring karaktärer från grekisk mytologi är det oundvikligt att se vissa likheter med Percy Jackson och kampen om åskviggen, men skillnaden är att Clash of the Titans är mer vuxen- än ungdomsinriktad och också tar sig själv på lite större allvar. På gott och ont.

Filmen fungerar bäst vid renodlade dramascener, då det ofta känns engagerande och vid några tillfällen rentav berörande. Den första halvtimmen är riktigt lyckad, och då var mitt intresse på topp. Men när handlingen tar fart på riktigt sjunker märkligt nog mitt intresse, vilket framförallt beror på ett ojämnt manus. Vid de mer fartfyllda actionscenerna blir det både rörigt och oengagerande, och det känns mer förvirrande än häftigt. Vid vissa tillfällen lyckades jag knappast att förstå någonting, och då bryr man sig heller inte nämnvärt om utgången.

Ett problem är att många av rollfigurerna blivit tämligen endimensionella, och den enda som erbjuds något egentligt djup är just Perseus. De andra får inte mycket tid till fördjupning eller utveckling, och framförallt medlemmarna i hans "följe" förblir platta och ointressanta. Den enda där som blivit minsta lilla nyanserad och känns intressant är kvinnan Io, men även där saknar jag ett större djup. När man inte fått lära känna karaktärerna bryr man sig heller inte nämnvärt om utgången, och även actionfilmer behöver trots allt någon som man faktiskt känner för och kan "heja på". Jag tycker också att prinsessan Andromeda fått alldeles för lite utrymme, då hon i grund och botten är intressant men aldrig får något egentligt djup.

Det förekommer också en del logiska luckor, vilket förtar en del av helhetsintrycket. Dialogen lämnar också en del övrigt att önska, och ger ofta ett lite konstlat och onaturligt intryck som ibland rentav blir oavsiktligt roligt. Annars har nämligen filmteamet tagit sig själva på lite väl stort allvar, och det vore bättre att lätta upp stämningen med lite humor och en lite mer avslappnad attityd. Men tiden går trots allt hyfsat fort, och det känns aldrig segt - lite oengagerande ibland, men aldrig segt eller urtråkigt. Något större djup erbjuder filmen inte, men som underhållning för stunden duger den absolut.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder en del vackra vyer och ett effektivt bildspråk. Specialeffekterna är bra, och även om det är en bra bit till samma nivå som Avatar, så duger det absolut för ändamålet och mesta ser övertygande ut. Skådespelarinsatserna är fullt godkända, men de flesta sticker inte ut som något utöver det vanliga. Sam Worthington ger tyvärr ett ganska träigt och opersonligt intryck som Perseus, och känns mer oengagerad än i hans andra filmer. Även Liam Neeson känns mer oinspirerad än vanligt, och ger ett tämligen blekt intryck som Zeus. Trots ett visst överspel är Ralph Fiennes betydligt bättre som Hades, och gör en fin insats. Jag blev också imponerad över Gemma Arterton, som spelar övertygande och gör sitt allra bästa för att få Io att kännas lite mindre endimensionell än hon faktiskt är. Hon lyckades också att få mig att faktiskt känna för karaktären, vilket de flesta andra av skådespelarna inte lyckats med. Den franska skådespelerskan Alexa Davalos gör också en fin insats, men får för lite utrymme för att verkligen lyckats åstadkomma något större intryck. Resten av ensemblen fyller sin funktion; varken mer eller mindre.

Jag har tyvärr inte sett originalfilmen Gudarnas krig, och har därför ingenting att jämföra med. Men överlag tyckte jag att Clash of the Titans var en hyfsad film som duger som underhållning för stunden, men som tyvärr känns lite för ytlig och platt för att verkligen engagera fullt ut. Efter att jag såg Percy Jackson och Kampen om åskviggen kände jag mig genast intresserad av att läsa på mer om grekisk mytologi. Det gjorde jag inte alls efter att ha sett Clash of the Titans, och det tyder på ett grundläggande problem någonstans. Men har man inte orealistiska förväntningar är filmen absolut sevärd, och det är en påkostad och välgjord film. Genom det ojämna manuset, som ibland är bra och ibland väldigt oengagerande, är det svårt att sätta betyg men i slutändan valde jag en stark femma.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Det finns ett engelskt och italienskt ljudspår, och textning på de skandinaviska språken samt italienska. Det finns också engelsk text för hörselskadade, men tyvärr inte vanlig engelsk text. Någon svensk text för hörselskadade finns heller inte, men å andra sidan verkar det vara för mycket begärt nuförtiden. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter visas en meny för att välja land. Väljer man svenska visas därefter en trailer, innan vi kommer till huvudmenyn. Valet av land verkar dock inte göra någon praktisk skillnad, för vilket land man än väljer startas filmen på engelska utan text om man inte går in i menyerna och väljer annat språk.

Efter filmens slut uppstår också Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Det går heller inte att hoppa förbi dessa överhuvudtaget, varken genom att gå till nästa kapitel, genom att trycka på menyknappen eller ens genom att spola förbi på bild. Har varningstexterna börjat visas, så går ingenting att göra på drygt sex minuter, om man inte stänger av DVD-spelaren. För att undvika att få ett nervöst sammanbrott innan huvudmenyn visas igen, måste man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna börjar visas, genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp innan filmen visats helt klar (förslagsvis under den avslutande Warner-loggan i slutet av eftertexterna). Varför ska det vara så svårt att följa andra distributörers exempel, och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...?

Som extramaterial finns ett flertal bortklippta scener på totalt 17 minuter. Dessa spelas som ett sammanhängande block från huvudmenyn, och det går inte att välja enskilda scener. Det finns faktiskt inte ens någon kapitelindelning så man kan hoppa förbi scener, utan man måste i praktiken se alla dessa scener i ordning. De är intressanta att se på för stunden, men ingen av dem tillför alltför mycket till filmen. Ett par av scenerna tycker jag dock borde ha fått vara kvar, då de gör att Zeus ändrade attityd under filmens gång känns mer förståelig. Tyvärr finns inga introduktioner eller kommentatorspår till de bortklippta scenerna, och därför får vi inte veta var i filmen de hör hemma eller varför de klippts bort, vilket alltid ökar värdet av just sådana scener. Det enda som visas innan varje scen är en textskylt med scennumret (exempelvis "Scen 53"), vilket inte säger särskilt mycket för oss som inte har tillgång till filmmanuset. Där tar det roliga slut, och mer extramaterial än så finns inte. Dessa bortklippta scener har tyvärr ingen svensk text, men däremot finns engelsk text som i alla fall är bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 9 december 2010
Senast uppdaterad: 10 december 2010

Recensionen har lästs 3594 gånger av 2117 personer, sedan den 9 december 2010