Valle - Jonas Karlsson Cecilia - Marie Robertson
Maria - Ellen Jelinek Linus - David Bonté Atterberg
Caroline - Karin Lithman Peter - Gustav Levin
Rakel - Carina Söderman Annika - Sofia Ledarp
Albin - Björn Gustafsson Gunnar - Måns Westfelt
Jens - Mårten Klingberg Susanna - Chatarina Larsson

Valle är en framgångsrik pilot för ett större flygbolag, som är gift och har en son som varit blind sedan födseln. Men hans tillvaro förändras när han efter nedskärningar på jobbet blir uppsagd som pilot. Att få ett nytt jobb som pilot är inte det lättaste, och hans fru står inte ut med en make med något "mindre fint" arbete och dumpar honom. Utan lämplig lägenhet tvingas Valle flytta in hos sin syster Maria, och det tycker inte alls socialtjänsten är lämpligt när de ska bestämma om vårdnaden av sonen Linus. Men en dag startar ett nytt lågprisflygbolag i Sverige, Silver Airlines med ett minst sagt tvivelaktigt rykte. Valle söker jobb som pilot hos dem, men får via omvägar veta att Silver vill kvotera in en kvinnlig pilot. Valle är tillräckligt desperat för att vilja ha jobbet till varje pris - han klär därför ut sig till kvinna, "lånar" sin systers identitet och söker jobbet. Och får det. Men det är inte så lätt som han tänkt sig, i synnerhet sedan han blir förälskad i Silvers bisexuella pilot Cecilia...

Det här är ingen alltför originell film, och män som klär ut sig till kvinnor har vi förstås sett många tidigare exempel på. Filmen har också vissa likheter med bl.a. Tootsie och Välkommen Mrs. Doubtfire, men å andra sidan var det ju ett antal år sedan. Grundidén är kul, och filmen lyckas dessutom att ta upp en del intressanta frågeställningar om bl.a. könskvotering. Men någon jättedjup film är det ändå inte, utan i huvudsak är det en förhållandevis lättsam komedi. Men som sådan betraktad är Cockpit en helt okej och underhållande film. Den kommer inte att gå till världshistorien som något cinematografiskt mästerverk, men är kul medan man ser den och lämnar en någorlunda positiv eftersmak.

Det är en ganska rolig film, och jag skrattade ganska ofta. Förvisso är det oftast inga stora skratt, och de klockrena poängerna lyser nästan helt med sin frånvaro, men man får i alla fall småfnissa ganska ofta. Jämfört med de flesta svenska komedier får man därför vara ganska nöjd med Cockpit, även om jag gärna hade sett mer humor och framförallt mer intelligent sådan. Här är det en del billiga vitsar av klassiskt slag och typisk förvecklingshumor, men nästan inget som man inte redan har sett förut i olika sammanhang. Men likväl är det ofta ganska roligt, och det finns en hel del charm. Filmen har även en viss seriös underton och tar upp intressanta ämnen, vilket jag uppskattar. Därför förblir det engagerande och underhållande, trots att det mesta är förutsägbart.

Dock är filmen alltför övertydlig, då man driver med stereotyper genom att överdriva dessa stereotyper till bristningsgränsen. Det är helt enkelt omöjligt att missa poängerna, och lite mer lågmäld stil hade filmen mått bra av. Många av rollfigurerna har blivit tämligen endimensionella, och de enda som får ett någotsånär djup är Valle och Cecilia. Valles exfru framstår som bland det mest extrema som världen någonsin skådat, och då ställer man sig genast frågan vad Valle egentligen såg hos henne till att börja med. Jag hade även velat få ett större djup hos systern Maria, som är en intressant rollfigur men som blivit för stereotyp för filmens eget bästa.

Men det största problemet är egentligen att storyn efter ett tag blir alltför tillspetsad och överdriven, då allting spetsats till bristningsgränsen och trovärdigheten sjunker till botten. Jag förstår visserligen poängen, men det har gått lite för långt; särskilt under filmens andra halva då det bitvis nästan utvecklas till en fars. Det förekommer även en del logiska luckor, och jag kan inte för mitt liv förstå hur någon egentligen kan tro på att Valle är kvinna då han mer ser ut som en transvestit än en "riktig" kvinna. Det känns (förhoppningsvis) heller inte alltför sannolikt att något flygbolag skulle anställa en pilot utan att kolla upp en enda referens/merit eller ens om "Maria" överhuvudtaget är utbildad pilot, för då skulle förstås hela premissen falla. Men logiken måste man försöka glömma bort, för att i övrigt kunna njuta av filmen.

Jag ställer mig också frågande till behovet av att lägga till en ramberättelse där Valle i nutid tittar direkt in i kameran och pratar med tittarna - för det mesta ett sattyg som sällan fungerar bra på film, och som definitivt inte gör det här. Att låta honom agera berättarröst då och då under filmens gång och berätta sådant som hellre borde ha kunnat komma fram naturligt genom dialogen är illa nog, men att dessutom titta rakt in i kameran blir alltför irriterande och övertydligt. Varför man tar till ett sådant förlegat grepp år 2012, i synnerhet som det inte gjorts på något smart sätt, är bortom mitt förstånd. Men om man kan komma över det är det en ganska kul, halvsmart och underhållande film, som håller intresset vid liv hela tiden och som är åtminstone delvis minnesvärd.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men knappast nyskapande bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Jonas Karlsson gör en bra insats som Valle. Marie Robertson är riktigt bra som Cecilia, och Ellen Jelinek är utmärkt som Valles syster Maria. Jag tror inte att någon kommer att vinna någon Guldbagge för deras insatser i den här filmen, men för att vara en svensk komedi är ensemblen bättre än väntat.

De flesta svenska komedier når sällan upp till några alltför höga höjder, och det brukar ofta vara förhållandevis långt mellan skratten. Cockpit når förvisso inte upp till någon internationell klass, men är över förväntan för en svensk komedi och i alla fall hyfsat rolig. Det finns ett visst djup och filmen tar upp intressanta teman, även om det tyvärr blivit lite väl tillspetsat, överdrivet och övertydligt. Det borde ha gått att få samma film betydligt bättre, men jag tycker ändå att filmen är något bättre än Mårten Klingbergs förra film Offside, och det är en helt okej film som underhåller för stunden. Det är fullt sevärt, men lämnar inget alltför bestående intryck och det är tveksamt om den håller att ses om. Då jag nu sett filmen två gånger väljer jag därför att sänka mitt tidigare betyg en smula till en stark sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig text på norska, danska, finska och engelska. Textningen är lagom stor och lättläst. Textningen för hörselskadade är dock i själva verket helt vanlig text, och innehåller ingen dövanpassning med ljudförklaringar eller vem som säger vad. Tacksamt för oss med fullgod hörsel som måste ha på text för att kunna uppfatta all dialog, då filmen liksom de flesta svenska filmer lider av problem med ljudet (det är tyvärr alltför få svenska filmer där man faktiskt lyckas att uppfatta vad alla säger), men knappast lika lyckat för döva. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter visas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en enkel huvudmeny, som är stilren och stillastående men som är på svenska. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen.

Som bonusmaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören Mårten Klingberg och huvudrollsinnehavaren Jonas Karlsson. Det är bitvis intressant, och en del intressant och matnyttig information framkommer. Men tyvärr är det för långt mellan varje värdefullt vetande, då kommentatorspåret innehåller mycket onödigt tjafs om var olika scener spelats in, o.s.v. Vidare hittar vi några misslyckade tagningar, som tyvärr blir mer löjliga än roliga. Något som på omslaget och menyn kallas för "fallstudie" innebär i själva verket att få se upprepade tagningar av en scen där en rollfigur faller; måttligt intressant.

Därefter finns tre olika minidokumentärer bakom kulisserna, som är på tre minuter vardera och handlar om inspelning, manus respektive regi. En del matnyttig information framkommer och det är bitvis intressant, men tyvärr blandat med en del mindre värdefullt vetande. Till sist återfinns tre bortklippta scener, som är småintressanta att se på men som inte tillför någonting till filmen - det är förståeligt att de klippts bort, och i synnerhet en drömsekvens är så löjlig att jag inte förstår hur någon ens kunnat tänka tanken på att spela in den. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, utan endast svenskt tal. Det ställer till med vissa problem, då många talar så otydligt att det är allt annat än problemfritt att uppfatta vad de säger.

Recensionen skriven: 12 juli 2012
Senast uppdaterad: 24 december 2012

Recensionen har lästs 4792 gånger av 2831 personer, sedan den 12 juli 2012