Manusförfattare: Anne Fontaine, baserat på en bok av Edmonde Charles-Roux
Gabrielle "Coco" Chanel - Audrey Tautou Étienne Balsan - Benoît Poelvoorde
Boy Capel - Alessandro Nivola Adrienne Chanel - Marie Gillain
Emilienne d'Alençon - Emmanuelle Devos Alec - Régis Royer
Maurice de Nexon - Yan Duffas Jean - Roch Leibovici
Gabrielle som barn - Lisa Cohen Adrienne som barn - Inès Bessalem

En av världens mest framgångsrika modehus är med största säkerhet Chanel, som grundades 1910 av Coco Chanel (1883 - 1971). Coco var den första kvinnliga modeskaparen i en bransch som då ansågs som manlig, och anses av många som en av 1900-talets mest inflytelserika kvinnor. Hon var också tidigt ute med funktionell klädsel, och satsade på kläder som går att ha på sig, utan korsetter och andra onödiga detaljer som kvinnokläder annars var känd för på den tiden. Trots att namnet fläckades ner av Cocos samröre med nazister under andra världskriget, så finns företaget Chanel kvar än idag - 39 år efter Cocos död - och är oerhört framgångsrikt. Nu har det blivit dags att få se en bild av Coco Chanel som inte är lika välkänt; hennes liv innan hon slog igenom som modeskapare. Detta i en fransk film av den luxemburgska regissören, manusförfattaren och f.d. skådespelerskan Anne Fontaine.

Här får vi börja från början, då Gabrielle (som hon egentligen hette) lämnades 10 år gammal tillsammans med sin syster på ett barnhem av deras pappa, efter att modern avlidit. Gabrielle väntar hela tiden på att hennes pappa ska komma tillbaka och hämta henne, men det gör han aldrig. 15 år senare har hon lämnat barnhemmet, och jobbar med sin syster i en bar som kabaretsångare samtidigt som hon på dagarna jobbar som sömmerska. Där kommer hon i kontakt med adelsmannen Étienne Balsan, och blir till sist en form av hemlig älskarinna på hans stora slott. Hon sticker ut, då hon föredrar att klä sig i mer manliga kläder, och insisterar på att rida utan sadel. Genom Balsan får hon en ingång till den franska societen, men allting kompliceras när hon blir förälskad i en brittisk affärsman vid namn Boy Chapel.

Ingen kan förneka att Coco Chanel varit oerhört viktig och inflytelserik för modebranschen, och en av 1900-talets mer inflytelserika affärskvinnor; trots en del måttligt charmerande egenskaper. Att få se en del av Cocos intressanta liv är absolut välkommet, och därigenom har Coco - Livet före Chanel blivit en fascinerande och intressant film. Det är trevligt att få se många sidor hos Coco och hur allting egentligen började, och det är svårt att förneka att Coco Chanel var en fascinerande person. Filmen verkar såvitt jag kunnat bedöma också hålla sig ganska nära sanningen, även om en del detaljer ändrats och vissa rollfigurer har blivit blandningar av flera verkliga personer. Men det är svårt att se det som en ren biografi, då filmen bara tar upp en liten del av Cocos liv. Det handlar istället bara om några år av hennes liv under en period innan hon verkligen slog igenom med modehuset Chanel.

Därför kan man tycka att det är lite tråkigt att regissören och manusförfattaren Anne Fountaine gjort filmen mer till ett romantiskt drama än att understryka själva personen och det underliggande sociala dramat. Men det är ändå svårt att inte intresseras av Coco, och vi får ett mångbottnat porträtt av denna viljestarka kvinna, som tar upp både goda och dåliga egenskaper. Hennes unika personlighet framstår tydligt, och det är en lågmäld film utan onödig dialog. Men regissören undviker nästan helt den kanske mest intressanta frågan om Coco Chanel - hur hon egentligen blev intresserad av mode och så duktig på det. Den frågan hoppas nämligen över nästan helt, och vi får bara se några korta glimtar av hur hon egentligen tänkte. Jag hade velat se mer av hennes konstnärliga sida, hur allting började med modet och hur hon funnit inspirationen till allting. I en film om en modeskapare är det lite märkligt att nästan helt glömma bort modeaspekterna.

Filmen är också ganska seg, och i synnerhet under en stor period i mitten händer i stort sett ingenting. Därför blir det bitvis halvtråkigt och ganska oengagerande, och tempot är för lågt. Självklart hade ingen förväntat sig en spännande actionfilm om detta tema, men det borde finnas någon gyllene medelväg och få in lite mer handling i det hela. För stor del av tiden upptas nämligen av relationerna till de två männen, och då de inte är lika intressanta som Coco så blir det lite väl långsamt och händelsefattigt. Dessbättre blir det dock mer intressant och lite händelserikt under de sista 40 minuterna, då tempot höjs lite och vi får se mer av de intressanta aspekterna. Fortfarande blir det för lite fokus kring modet, men det börjar i alla fall hända mer och blir mer engagerande. Jag uppskattar också att de flesta rollfigurer blivit förhållandevis mångbottnade och nyanserade, där ingen framstår som helt god eller helt ond. Det är ett välkommet initiativ, även om jag inte kan påstå att vare sig Boy eller Balsan är alltför intressanta eller sympatiska rollfigurer.

Coco - Livet före Chanel är en fantastiskt vacker film, med ett storslaget foto som erbjuder många vackra vyer. Filmen har också stämningsfull bakgrundsmusik, som aldrig tar överhanden och bidrar till en fantastisk atmosfärisk stämning. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och i synnerhet Audrey Tatou är lysande som Coco. Hon gör ett oerhört imponerande och verklighetstroget porträtt av denna unika kvinna, och känns naturlig hela tiden. Jag var före filmen lite orolig för att illusionen skulle påverkas av att låta en så känd och närmast överutnyttjad fransk skådis spela huvudrollen i detta drama, men det fungerade förvånansvärt väl och jag började aldrig jämföra med hennes andra rollprestationer genom åren. Benoît Poelvoorde är också utmärkt som Balsan, och Alessandro Nivola är riktigt bra som Boy. Även i övrigt är det bra skådisar som förekommer, utan ett enda svagt kort. Det är imponerande, och såväl visuellt som tekniskt är filmen närmast fulländad.

Men som film som helhet blev jag tyvärr inte alltför imponerad av Coco - Livet före Chanel. Det är absolut en intressant film om en intressant kvinna, och filmen har en fin känsla och en stämningsfull atmosfär. Men det har blivit lite väl segt och långsamt, plus att jag saknar mer inblick i bakgrunden till modeintresset. Om man inte redan känt till Coco Chanel innan man såg filmen, så får man vänta tills sluttexterna innan man verkligen får veta hur framgångsrik hon verkligen blev, och det kan inte ha varit meningen. Det är också lite tråkigt att filmen fokuserar på en så kort period av Cocos liv, och jag hade velat se mer av fortsättningen. Fast å andra sidan är det förståeligt att undvika det; dels då biografier som försöker att ta upp ett helt liv sällan fungerar särskilt väl, och dels för att undvika kontroversen kring Cocos förehavanden under andra världskriget. Men jag hade utan tvekan väntat mig mer av Coco - Livet före Chanel, som haft potential att bli en utmärkt film men som istället blivit förvånansvärt lättförglömlig. Fortfarande är det dock en helt okej och fullt sevärd film, men det räcker inte till mer än en sexa i betyg, och jag rekommenderar att man är mycket pigg och utvilad innan man ser detta långsamma och lågmälda drama.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1 och franskspråkig. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på de fem nordiska språken, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. På omslaget står det att det också ska finnas engelsk text, men något sådant finns inte i verkligheten. Fast å andra sidan lär det nog inte vara alltför många i Sverige som har någon glädje av engelsk text till en franskspråkig film. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter på valt språk. Därefter visas ett par trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi en i taget genom att gå till nästa kapitel men märkligt nog går det inte att trycka menyknappen för att hoppa över allt. Efter detta visas huvudmenyn, som är engelskspråkig och stilren. Att läsa menyalternativen är dock inte helt oproblematiskt, då dessa visas med mycket ljusbeige text mot vit bakgrund, vilket inte är alltför lättläsligt på en normalstor TV.

Som extramaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören och manusförfattaren Anne Fountaine, producenten Philippe Carcassone och filmklipparen Luc Barnier. Spåret har franskt tal, och det finns endast engelsk text att tillgå till detta. Det är ganska intressant och en del matnyttigt framkommer, men jag tycker ändå inte att teamet har tillräckligt mycket intressant att berätta för att hålla intresset vid liv under ett helt kommentatorspår. Därefter hittar vi ett inslag på 18 minuter med det kryptiska franska namnet "Coco Avant Chanel: La Rencontre" (där det sistnämnda enligt uppgift ska betyda "mötet"), som består av regissör och huvudrollsinnehavaren som berättar om Coco Chanel och om filmatiseringen. I grund och botten är det intressant, men det har blivit för segt och utdraget där personerna mest verkar vilja prata oavbrutet; vare sig de faktiskt har något att säga eller inte. Slutligen finns även en sjudelad bakom kulisserna-dokumentär, som man antingen kan spela upp i sin helhet eller som de sju beståndsdelarna. Det första handlar om bakgrunden bakom filmen och hur allting blev till, det andra om Cocos utseende och kläder, det tredje om Coco som person, det fjärde och femte respektive om de två stora manliga rollfigurerna och rollbesättningen av dessa, det sjätte om konsten att filma historiska scener på ett trovärdigt sätt och det sista om regissören själv och hennes arbete. Överlag är det en intressant dokumentär, men djupet och kvaliteten varierar en del mellan de olika delinslagen. Somliga har blivit alldeles för utdragna och tar med oväsentliga och tråkiga uppgifter, medan somliga är så korta att de inte tillför mycket alls (bl.a. inslaget om regissören som blivit helt poänglöst). Det hade förmodligen varit bättre att korta ner dokumentären en del, för att försöka att få med det väsentliga under kortare tid. Dessutom saknar jag information om den historiska korrektheten och avvikelser från verkligheten, som knappt tas upp alls. Men överlag måste man ändå vara riktigt nöjd med ett så här pass heltäckande extramaterial, vilket vi inte är direkt bortskämda med vid de flesta filmer. Det första inslaget är i anamorfisk Widescreen, medan bakom kulisserna-dokumentären istället är i 4:3 (med utdrag ur filmen i hårdkodad Letterbox). Förutom kommentatorspåret har allt extramaterial svensk text, och det är glädjande att se då SF vid de allra flesta fall inte brukar ha textning på svenska.

Recensionen skriven: 26 januari 2010
Senast uppdaterad: 27 januari 2010

Recensionen har lästs 4647 gånger av 2694 personer, sedan den 26 januari 2010