Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Trey - Eshaya Draper Michelle - Kym Whitley
Nancy - Brenda Song Katie - Margo Harshman
Doug - Donny Osmond Wendy - Molly Ephraim
Farmor Porter - Arnetia Walker Scooter - Lucas Grabeel

Raven-Symoné, Martin Lawrence, Donny Osmond & Molly Ephraim
© Disney

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Roger Kumble närmast revolutionerade filmvärlden 1999 med succén En djävulsk romans och dess uppföljare. På senare år har hans karriär dock inte gått lika bra, även om han fortfarande är aktiv. Hans senaste film hette College Road Trip, och har i Sverige släppts direkt på DVD. Trots den snarlika titeln har filmen inte något direkt samband med den måttligt framgångsrika filmen Road Trip eller dess uppföljare, utan dessa filmer har inte mer gemensamt än att båda behandlar ämnet bilresor. Martin Lawrence och Raven-Symoné (den sistnämnda mest känd från Disney Channel-serien That''s So Raven) spelar huvudrollen - den sistnämnda var dessutom exekutiv producent för filmen - och som titeln antyder är det studier på college (d.v.s. universitet) som står i centrum. Tonårstjejen Melanie går sista året på gymnasiet i en förort till Chicago, och planerar att bli advokat. När hon blir antagen till universitetet Geogetown i Washington vill hon resa dit, och undersöka hur skolan verkar. Hon har för avsikt att följa med sina två väninnor Nancy och Katie i en bilresa dit, men hennes kraftigt överbeskyddande pappa har andra planer. Han är mycket motvillig mot att släppa iväg sin dotter på egen hand, och hittar istället på att själv följa med henne dit. Hennes lillebror Trey vill inte gå miste om det, och gömmer sig ombord i bilen tillsammans med hans tama gris Albert. Det blir en minnesvärd resa...

College Road Trip har inte direkt blivit någon lysande succé, och jag befarar att en del av skälet till det kan vara titeln. Det är helt enkelt inte ett alltför smart drag att döpa en film till något som för tankarna till Road Trip, då den långt ifrån blivit någon succé (även fast undertecknad inte tycker att den är alls så illa som de flesta andra vill göra gällande). Men College Road Trip visade sig vara en ganska trevlig film, trots att den inte alls är originell och trots att man känner igen mycket från andra filmer. Grundstoryn är trots allt ganska genomtänkt, och filmen är relativt välgjord. Det är också en riktigt rolig film, och jag skrattade vid ganska många tillfällen under filmens gång. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och Raven-Symoné är en utmärkt skådis som gör en både trovärdig och minnesvärd rolltolkning. Margo Harshman och Brenda Song är dessutom mycket bra som hennes väninnor. Jag är inte lika förtjust i Martin Lawrence, som visserligen gör en godkänd insats men som alltför ofta spelar över. Det största problemet med filmen är dock att storyn blivit alltför överdriven och tillskruvad. Pappa James framstår som alldeles för överbeskyddande, och det har gått över gränsen från att bli realistiskt och roligt till orealistiskt och störande. Visst förstår jag att det finns många överbeskyddande föräldrar här i världen, men jag hoppas och tror att inte många går så långt som James i filmen. Trovärdigheten sjunker kraftigt i och med den väldigt överdrivna stilen, och även om vissa säkert uppskattar överdriven humor så föredrar jag generellt lite mer jordnära och verklighetstrogna komedier.

En del karaktärer är också underutnyttjade, som exempelvis Melanies två väninnor som får för lite utrymme och därför också blivit lite väl endimensionella. Jag är inte heller helt förtjust i grisen Albert, och handlingarna som berör honom. Även om en del är roligt, så tar det uppmärksamheten ifrån själva grundstoryn och gör att filmen ibland går ifrån själva temat. Det väsentliga bör trots allt vara bilresan och de kommande collegestudierna, och då känns grisen lite malplacerad. Därför hade det trots allt varit bättre att hoppa över den figuren, och koncentrera på filmens huvudtema. Trots den knappa speltiden på en bit under en och en halv timme, så känns filmen ibland också lite seg och utdragen. En del scener är tämligen onödiga, som exempelvis en musikalisk scen där Raven sjunger på en buss tillsammans med en mängd turister. Tanken är kanske kul, men efter en kort stund ville jag bara att scenen skulle ta slut och att handlingen kunde fortsätta. Trots brister är det i slutändan dock ändå de positiva aspekterna som väger över, och College Road Trip är en trevlig och riktigt rolig film. Det är ingenting jag vill se om i första taget, men som underhållning för stunden duger det mer än väl.

Recensionen skriven: 23 januari 2009
Senast uppdaterad: 23 januari 2009

Recensionen har lästs 4368 gånger av 2397 personer, sedan den 23 januari 2009