Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Regi: Shana Feste
Manusförfattare: Shana Feste
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Kelly Canter - Gwyneth Paltrow James Canter - Tim McGraw
Beau Hutton - Garrett Hedlund Chiles Stanton - Leighton Meester
Winnie - Marshall Chapman JJ - Jeremy Childs

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Shana Feste debuterade 2009 med dramat The Greatest, som inte fick någon alltför stor uppmärksamhet. Nu är hon tillbaka med musikdramat Country Strong, som var nominerad till en Oscar för bästa originalsång 2011, och som i Sverige släppts direkt på DVD.

Den Grammy-belönade Kelly Canter har varit en världsstjärna inom countrymusiken, men efter en otrevlig upplevelse något år tidigare har hon legat på rehab och har stora problem med alkoholberoende. På rehabkliniken tycker hon om att umgås med sin sponsor Beau, som är en ny och lovande countrysångare som ännu inte fått sitt stora genombrott. Kellys make och tillika manager James tänker mer på sin frus karriär än hennes välbefinnande, och ser därför till att skriva ut Kelly från rehab tidigare än personalen rekommenderat. Han har sett till att hon nu ska åka ut på en comeback-turné med konserter i ett flertal städer, och Kelly vill att Beau följer med och också sjunger på konserterna. Som förband till Kelly har James valt ut den unga f.d. skönhetsdrottningen Chiles Stanton, som numera sadlat om till sångerska men som har stora problem med nerverna. Alla fyra beger sig nu ut på turné, men pressen blir stor för Kelly samtidigt som James mest är engagerad i Chiles.

Jag har aldrig varit så jätteförtjust i countrymusik, även om jag inte kan påstå att jag tycker direkt illa om det heller. Därför tillhör jag förmodligen inte den största målgruppen för den här filmen, men jag blev faktiskt riktigt imponerad över Country Strong. Det är inte en särskilt originell film, utan påminner mycket om de musikbiografier som svämmat över filmmarknaden på senare år. Den största skillnaden mot dessa är förmodligen att den här filmen är påhittad, och inte bygger på konkreta verkliga personer. Filmen har också vissa likheter med Crazy Heart, och det finns inte särskilt många nyskapande beståndsdelar. Men ibland behövs det faktiskt inte heller, och den här filmen lyckas att skapa intresse och engagemang med enkla medel och med tillräckligt fräscha grepp så att det inte ska kännas alltför bekant.

Storyn är intressant och engagerande, även fast det överlag är en ganska enkel storyline. Men jag uppskattar att manusförfattarna fokuserat ungefär lika mycket på både Kelly, Beau och Chiles, så att det inte finns någon uppenbar huvudroll. Det är ett smart grepp, och filmen blir mer nyanserad av att skildra flera personer utan att bara fokusera på en, som de flesta liknande filmer annars brukar göra. Personligen kan jag dock känna att de storylines som berör Beau och Chilton är mer intressanta än de berörande Kelly, vilket bör tyda på brister i manuset. Det förekommer vissa trovärdigheter i att verkligen tro på att Kelly varit en stor Grammy-belönad världsstjärna, då hon inte riktigt ger ifrån sig den karisma som man borde kunna förvänta sig av en sådan. Det beror främst på manuset, men till viss del även på skådespelerskan - även fast ingen kan förneka att Gwyneth Paltrow har bra sångröst, så sticker hennes röst och scenspråk kanske inte riktigt ut tillräckligt för att man till fullo ska tro på att Kelly varit så populär. Däremot lyckas filmen på ett starkt och trovärdigt sätt att skildra alkoholberoende, och man tror verkligen fullt ut på Kellys nuvarande problem. Överlag känns filmen mycket realistisk och trovärdig, och har en fin balans mellan mörker och ljus utan att det blir vare sig överdeprimerande eller glättigt.

Storyn är måhända något enkel, men tillräckligt omfattande för att hålla intresset vid liv hela tiden, och med lagom fokus på alla tre av de stora rollerna. Jag uppskattar också att de tre centrala rollfigurerna blivit förvånansvärt mångbottnade och nyanserade, med både goda och dåliga egenskaper. Själv blev jag mest intresserad av Chiles, vilket är förvånansvärt då hon vid en första anblick framstår som både endimensionell och stereotyp; något som snabbt visade sig vara felaktigt. Däremot förblir Kellys man James ganska endimensionell, och får aldrig i närheten av samma djup som de andra. Filmen har också ett större djup än man kunnat ana, och är periodvis mycket gripande. Jag grät vid ett flertal scener, och det är en förvånansvärt stark och berörande film som lätt griper tag i publiken.

Ibland kan man dock skönja att regissören försökt att spela på sentimentalitet och känslosträngar, och det känns onödigt vid en så naturligt gripande story. Dessbättre är det dock inget stort problem, utan det är bara ett fåtal scener där man tänker på det. Jag kan också tycka att filmen känns något utdragen i mitten, då det fokuserar lite för mycket på Kelly och de andra karaktärerna istället försummas. Då blir det inte riktigt lika intressant, och filmen hade nog vunnit på att kortas ner en smula.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett effektivt bildspråk och en del fina vyer. Det finns också en del riktigt bra musik, och trots att jag inte brukar vara speciellt förtjust i country så blev jag riktigt imponerad över ett flertal fina och minnesvärda låtar. För det är mycket musik i filmen, även om det aldrig tar överhanden från storyn. Skådespelarinsatserna är överlag utmärkta, och både Gwyneth Paltrow, Garrett Hedlund och Leighton Meester är utmärkta i de tre huvudrollerna där alla tre spelar övertygande och trovärdigt. Personligen blev jag mest imponerad över Leighton Meester, och trots att jag sett varenda avsnitt av Gossip Girl så jämförde jag aldrig med hennes rollfigur där utan hade faktiskt inte en tanke på Blair Waldorf; en imponerande bedrift för alla skådisar som medverkat i längre TV-serier. Alla tre skådisarna sjunger själva i alla scener, och förvånansvärt nog har alla tre mycket bra sångröst. Gwyneth har man förstås hört sjunga förut i både filmen Duets för ett antal år sedan och i mindre utsträckning i TV-serien Glee, men Garrett eller Leighton kan jag inte minnas att jag hört sjunga förut. Alla tre har också övertygande personkemi mellan varandra, och i synnerhet kemin mellan Garrett och Leighton imponerar stort. Jag blev inte riktigt lika förtjust i Tim McGraw, som i grund och botten spelar bra men känns en smula opersonlig. Han brukar spela bättre än så här, men i ärlighetens namn får han inte heller speciellt mycket att arbeta med i en ganska platt och oviktig roll.

Av både omslaget och trailers är det lätt att få intrycket att Country Strong skulle vara en ytlig och lättsam underhållningsfilm, men det är långt ifrån sanningen. Här finns faktiskt ett påtagligt djup, och det är en mycket realistisk och gripande film. Den är visserligen allt annat än originell, men lyckas ändå att imponera med enkla medel och förblir engagerande och fängslande från början till slut. Det är kort sagt en mycket bra film, som varmt kan rekommenderas för de allra flesta; åtminstone så länge man inte hatar all countrymusik, då det finns en hel del sådan. Att sätta betyg är ingen lätt uppgift i det här fallet, då jag gärna vill se lite större originalitet för att med gott samvete kunna ge höga betyg, men efter viss tvekan väljer jag ändå en mycket svag åtta för Country Strong. Att filmen inte blev nominerad till någon Oscar för annat än musiken känns egendomligt, då filmen trots allt är bättre än flera av årets Oscarsnominerade filmer.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska textningen håller hyfsad klass. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och stillastående men engelskspråkig. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Väljer man att spela filmen, så visas först varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, och dessutom känns det lite malplacerat att lägga det precis innan själva filmen, men det är åtminstone tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer brukar envisas med.

Som extramaterial finns först och främst ett flertal bortklippta scener, som är lite intressanta att se på men inte tillför speciellt mycket. Mest intressant är de scener som tillhör en bortklippt sidohistoria kring Beaus föräldrar, men samtidigt förstår jag varför det klippts bort. Vidare återfinns filmens ursprungliga slut, som av okänd anledning klippts bort och ersatts av det befintliga slutet i filmen. Det är intressant att se på, men jag tycker att filmteamet gjorde rätt som gjorde om slutet då det här ursprungliga slutet känns lite för svart. Vidare finns det kompletta konsertframträdandet med "Shake That Thing" med Kelly (Gwyneth Paltrow) som finns med i något nedklippt skick i filmen. Det är en trevlig låt, men det finns absolut bättre låtar i filmen och därför ser jag ingen större poäng i att se ännu mer av just den här låten. Därefter hittar vi en musikvideo med Gwyneth Paltrow med låten "Country Song" som gett upphov till filmtiteln, och det är en trevlig låt. Slutligen hittar vi en musikvideo med Sara Evans med låten "A Little Bit Stronger" - det är en riktigt fin låt och Sara sjunger bra, men kopplingen till filmen känns något tveksam då Sara Evans trots allt inte hörs i filmen. Där tar det roliga slut, och även om det extramaterial som finns är ganska intressant så saknar jag en djupare inblick i själva filmen såsom exempelvis någon form av bakom kulisserna-inslag eller intervjuer. Extramaterialet har tyvärr ingen svensk text, men dessbättre finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 10 augusti 2011
Senast uppdaterad: 10 augusti 2011

Recensionen har lästs 3467 gånger av 2033 personer, sedan den 10 augusti 2011