Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB
Hank Garland - Waylon Payne Evelyn Garland - Ali Larter
Billy Garland - Lane Garrison Billy Byrd - Scott Michael Campbell
Ryan Bradford - David Conrad Lloyd Copas - John Fleck
Paul Howard - Timothy Omundson Thelma - Eden Rountree
Gail Garland - Amanda Tepe Jimmy - Raymond O'Connor

Hank Garland (eller egentligen Walter Garland) var under 1950- och 1960-talet en framstående och legendarisk gitarrist inom både jazz- och countrymusiken, och spelade bland andra med Elvis Presley och Roy Orbison. Han blev känd för sina imponerande gitarrsolon, och hann även ge ut soloalbum under sin relativt korta karriär. Då musikbiografier blivit allt vanligare på senare tid, och med populariteten hos filmer som Walk the Line och Ray, är det föga förvånande att även Hank Garland fått en film om sitt liv. Crazy blev den erfarne Hollywood-producenten Rick Biebers debutfilm som regissör och manusförfattare, men trots att independentfilmen spelades in redan 2005 och färdigställdes 2007 samt blivit en succé på en rad filmfestivaler runt om i världen, har den i skrivande stund ännu inte visats på bio någonstans i världen; förutom begränsade visningar i två städer i den amerikanska delstaten Tennessee. I juni 2009 släpptes den slutligen direkt på DVD i Sverige och Finland, som de första länderna i världen. Handlingen inleds 1945, då Hank Garland gör succé för första gången med sitt avancerade gitarrsolo. 10 år senare är han en framstående studiomusiker och allt fler sångare vill arbeta med honom, men musikindustrin i Nashville på den tiden kontrollerades av ett fåtal stora bolag, och de uppskattade inte alls Hanks frispråkiga natur. Han börjar istället på egen hand, och med en mindre grupp människor blir han framgångsrik även utanför studion. Han träffar och blir betagen i den vackra Evelyn, och det dröjer inte länge innan de gifter sig. Men Evelyn inser snart vad hon gett sig in i, då hon blir lämnad ensam hemma medan Hank beger sig ut på allt längre turnéer.

Jag visste ingenting om Hank Garland innan jag såg filmen, och hade bara hört hans namn. Därför är jag kanske inte den bästa personen att recensera Crazy, men å andra sidan bör musikbiografier trots allt kunna tilltala alla och inte bara redan frälsta fans. Hans liv var onekligen fascinerande, och därför är det absolut välkommet med en film om honom. De flesta musikbiografier har en tendens att bli ganska snarlika, oavsett vilka de verkliga personerna är. Mycket riktigt har den här filmen också en del likheter med bl.a. Walk the Line, och vare sig upplägg eller grundstory känns alltför nyskapande. Men det kan man förstås inte gärna klandra regissören för, så länge det faktiskt rör sig om en riktig person. Inledningsvis började jag undra vad jag egentligen hade gett mig in i, för Crazy har i början en mycket tunn story; och en del partier är det tveksamt om det finns någon handling alls. De första 30 minuterna händer nästan ingenting, och jag tröttnade rejält. Dessbättre lyfte filmen dock rejält efter det, och blev en intressant och fascinerande film. Handlingen är intressant och filmen håller intresset vid liv med hjälp av relativt enkla medel. Att det är en independentfilm gjord med liten budget märks nästan inte alls, och visuellt är det en upplevelse med snyggt foto och ett effektivt bildspråk. Scenografin är också förstklassig, och filmteamet har på ett skickligt sätt lyckats att skapa en tidskänsla från 1950-talet som verkligen känns autentisk och tidsenlig. Men fastän jag hade höga förväntningar på Crazy och verkligen ville tycka om den, så måste jag medge att jag blev lite besviken. Det är en ganska rörig historia, och periodvis är det inte helt lätt att hålla isär vilka alla är och vad som egentligen händer. Det blir heller inte bättre av regissörens besatthet vid parallellklippning, så att helt parallella handlingar klippts samman till en helhet. Det är visserligen mycket snyggt gjort, men gör att man ibland inte får något grepp av vad som händer var, och de första gångerna är det lätt att tro att allting händer på samma plats när så inte är fallet. Ibland går det också lite för snabbt framåt till den grad att man inte helt hinner uppfatta allting, samtidigt som andra partier blivit sega. Hank Garland har också blivit förvånansvärt endimensionell, och vi får aldrig någon djupare förståelse för honom. Vi får ingen nämnvärd bakgrundsinformation, och karaktären känns aldrig helt levande; trots att det ju utan tvekan är en verklig person. Karaktärsutvecklingen känns heller inte helt trovärdig vid en del tillfällen. Ingen av de andra rollfigurerna har heller blivit alltför mångbottnade, utan överlag är personbeskrivningarna tämligen platta.

Ett problem är också att vi aldrig riktigt känner någon direkt sympati för Hank Garland, och han framställs helt enkelt inte som en alltför sympatisk person. Evelyn är dock heller ingen alltför sympatisk karaktär, och även om det inte på något sätt är ett måste, så går det inte att förneka att man blir mer engagerad över filmer där det finns någon som man faktiskt verkligen bryr sig om vad som händer med. Allt detta har tillsammans resulterat i att filmen periodvis blivit ganska oengagerande, och den griper aldrig riktigt tag i tittaren. Det är tråkigt, då vissa scener är riktigt intressanta och lyckade. Såvitt jag kunnat läsa mig till verkar manusförfattarna ha tagit sig en del friheter i manuset jämfört med de verkliga händelserna, och medan yrkesdelarna verkar relativt autentiska så har Hanks privatliv genomgått en del förändringar. Det är också ett oroväckande tecken att filmen i för- och eftertexter anges vara "inspirerat" av Hank Garlands liv. Förvisso är det mer regel än undantag att man tar sig vissa friheter vid verklighetsbaserade filmer, men här verkar det ha gått lite för långt. När riktiga namn används och filmer marknadsförs som biografier, bör man trots allt kunna fordra att merparten av det som tas upp faktiskt har hänt i verkligheten; även om vissa biroller ofta hittats på eller förändrats. Skådespelarinsatserna är dock mycket lyckade, i synnerhet vid de större rollerna. Waylon Payne (känd från Walk the Line) och Ali Larter (känd från TV-serien Heroes) gör strålande rolltolkningar och spelar övertygande och starkt. Jag kunde också helt glömma bort deras tidigare roller, och jämförde aldrig Ali Larters rollfigur med Heroes. Det är imponerande, och det är sällan som jag helt lyckats att glömma bort tidigare filmer och serier för olika skådespelare. Det är inte lika gott ställt med David Conrad som Ryan Bradford, som visserligen spelar bra men där jag hela tiden blev påmind av hans rollfigur i TV-serien Ghost Whisperer. Han lyckades helt enkelt inte att väcka liv i den ganska platta rollfiguren tillräckligt mycket för att jag inte skulle tänka på skådisen som sådan. Överlag är Crazy inte alls en dålig film, utan tar upp en intressant story på ett fullt godkänt sätt. Om bara den mycket tråkiga och tunna första halvtimmen kortats ner markant hade jag säkert också varit mer välvillig till filmen. Men faktum kvarstår att jag hade väntat mig mer, och att filmen med samma förutsättningar borde ha kunnat bli mycket bättre. Fortfarande är det dock en fullt godkänd film, som trots allt kan rekommenderas för de flesta, men tyvärr kan jag inte med gott samvete ge den mer än en svag sexa i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo, och bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stilren och stillastående med bakgrundsmusik, men som bara finns på engelska. Som extramateral hittar vi skriftliga biografier över tre av de större skådespelarna, i form av menyskärmar. Tyvärr har dock texten på dessa sidor blivit så liten och svårläst att jag inte hade en chans att kunna utläsa någonting på min 28-tums TV; inte ens när jag gick väldigt nära TV:n. Förhoppningsvis går det bättre på en större TV, för när jag provade skivan på datorn lyckades jag trots allt att läsa allt när jag förstorade upp allting till hela skärmen, men även där var texten lite svårläst. Uppenbarligen är textstorleken därmed alldeles för liten för sitt eget bästa. Biografierna är heller inte alltför intressanta, utan verkar ord för ord vara direkt tagna från Internet Movie Database. Slutligen hittar vi tre trailers för andra filmer, som bara går att spela upp som ett sammanhängande block från menyn. Med andra ord är extramaterialet inte särskilt mycket att hurra för, men jag inser förstås att möjligheterna till omfattande extramaterial försvåras när Crazy ännu inte släppts på DVD i något annat land i världen. Extramaterialet är på engelska utan text.

Recensionen skriven: 31 juli 2009
Senast uppdaterad: 31 juli 2009

Recensionen har lästs 3571 gånger av 1927 personer, sedan den 31 juli 2009