Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: SF Video/Svensk Filmindustri & Twentieth Century Fox Home Entertainment AB
Bad Blake - Jeff Bridges Wayne - Robert Duvall
Jean - Maggie Gyllenhaal Buddy - Jack Nation
Tommy Sweet - Colin Farrell Jack Greene - Paul Herman
Jo Anne - Beth Grant Bill Wilson - Tom Bower
Donna - Annie Corley Wesley Barnes - Rick Dial

Den amerikanska skådespelaren Scott Cooper, med främst en rad biroller på sin CV, sadlade delvis om häromåret och debuterade i början av 2009 som manusförfattare och producent med filmen For Sale by Owner. I december samma år debuterade han även som regissör med musikdramat Crazy Heart, som vann två Oscars under Oscarsgalan i år; bästa manliga huvudroll (Jeff Bridges) och bästa originalsång, medan den dessutom var nominerad för bästa kvinnliga biroll. Filmen hade svensk biopremiär i mars 2010, och har nu släppts på DVD.

Här kretsar händelseförloppen kring en avdankad countrysångare vid namn Bad Blake, vars bäst före-datum passerat och som nu förpassats till att sjunga i bowlinghallar och barer med begränsad publik. Han har visserligen fortfarande en skara äldre fans, men alla yngre har aldrig ens hört talas om 57.åringen. Han har inte kunnat skriva låtar på många år, utan lever fortfarande på sina gamla låtar. Dessutom bedövar han sorgen genom att dricka, länge och väl. Han är alkoholist och lyckas inte att ta sig igenom en enda spelning utan att dricka alkohol. Privatlivet är det inte mycket bättre med, då han nu lever ensam efter fyra skilsmässor. Vändpunkten kommer när en ung journalist vid namn Jean vill intervjua Bad. Hon lyckas att komma honom inpå livet som ingen annan gjort, och han börjar även att umgås med Jeans fyraåriga son. Trots åldersskillnaden inleder de ett förhållande, men Bads alkoholproblem gör sig fortfarande påminda...

Crazy Heart är inte en särskilt originell film. Vi har sett grundstoryn förut, och tematiskt har filmen bland annat en del likheter med The Wrestler. Storymässigt är det en ganska typisk musikbiografi, men den viktiga skillnaden att den här är huvudsakligen fiktiv. Bad Blake har visserligen en del likheter med både Merle Haggard, Kris Kristofferson och Waylon Jennings och har uppenbart inspirerats av inslag av deras liv; men karaktären och filmen är trots allt påhittad. Men det är absolut en intressant grundstory, en genomarbetad huvudkaraktär och en bra film. Filmen förblir engagerande, och vid enstaka tillfällen även berörande.

Det är också en finstämd och lagom lågmäld film, som varken känns alltför mörk eller överromantiserad. Helt enkelt en ganska trovärdig och realistisk film, utan märkbara logiska luckor. Trots det bekanta temat är manuset relativt genomarbetat, och Bad Blake är absolut en intressant rollfigur som hela tiden känns äkta. Jean är också någorlunda nyanserad och mångbottnad, medan de flesta andra tyvärr förblir tämligen endimensionella och schablonartade. Samtidigt är det dock en ganska enkel och tunn historia, och det är tveksamt om det räcker till för hela denna relativt långa film. Tempot är ojämnt, och periodvis känns det ganska segt. Den tappar en del i tempo mellan varven, samtidigt som det är mycket intressant andra perioder. Värst är det under ett halvlångt parti i mitten, då det knappt händer någonting och där det ärligt talat börjar kännas lite oengagerande. Men dessbättre blir det bättre igen, och en del scener är både starka och minnesvärda.

Det känns dock som att filmen blivit lite för lång för sitt eget bästa, och många scener pågår lite för länge. Det långsamma tempot har absolut sin poäng, men det har blivit lite för mycket av det goda och med runt en kvart kortare speltid hade filmen förmodligen upplevts bättre. Ibland tar också manusförfattaren onödiga genvägar, och en del intressanta händelseförlopp hastas bara igenom, som jag hade velat veta mer om.

Fotot är förstklassigt, och erbjuder många fina vyer och snygga bildkompositioner. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och i synnerhet Jeff Bridges är lysande som Bad Blake. Han gör en mycket imponerande insats, och känns äkta in i minsta detalj. Han sjunger dessutom själv med en förvånansvärt bra sångröst. Den Oscar som Jeff vann bör bästa manliga huvudroll på årets Oscarsgala är absolut välförtjänt, för mycket bättre än så här kan det inte bli. Maggie Gyllenhall spelar också mycket bra, som hon alltid brukar. Personkemin mellan henne och Jeff Bridges övertygar dock inte helt, och dessutom är det lite svårt att komma över den stora åldersskillnaden mellan dem - något som manusförfattaren verkar ignorera helt och hållet, och överhuvudtaget aldrig ens nämns under filmens gång. I birollerna är det också överlag bra skådisar, och det finns inga svaga kort alls. Filmen innehåller en del bra musik, men ärligt talat är ingen av låtarna så märkvärdiga, så hur "The Weary Kind" kunde vinna Oscar för bästa originalsång - trots bättre nominerade låtar - är bortom mitt förstånd.

Crazy Heart har definitivt ingen originell eller märkvärdig grundstory, och vi har sett liknande karaktärer och händelseförlopp flera gånger förut. Det finns också gott om klichéer och få överraskningar i detta ganska förutsägbara drama. Men det är samtidigt en finstämd och intressant film, som hela tiden engagerar och där man vill se vad som kommer att hända. Filmen känns mycket realistisk, och i kombination med imponerande skådespelarprestationer är det helt enkelt svårt att tycka illa om filmen. Därför ger jag den en stark sjua i betyg, och det är en fullt sevärd film samtidigt som jag saknar ett större djup för att kunna motivera ett högre betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1 samt ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade, men det finns tyvärr ingen svensk text för hörselskadade eller vanlig engelsk text. Textningen håller relativt hög klass, men lider av ett mindre antal översättningsfel - eller vad sägs exempelvis om att översätta biscuits med frallor...? När man matar in DVD-skivan möts man först av en mycket irriterande anti-piratpropaganda på 39 sekunder, som dock går att hoppa förbi. Det följs av varningstexter på fem sekunder som inte kan hoppas förbi, och därefter visas reklam för HD-formatet Blu-Ray på två minuter. Vi möts därefter av en distributörsjingel, innan vi kommer till huvudmenyn som är stilren men endast engelskspråkig.

Då det inte finns någon inledande språkvalsmeny innebär det att man måste gå in under språkinställningsmenyerna under huvudmenyn för att spela upp filmen på något annat sätt än på engelska utan text. Då menyerna dessutom är på engelska så känns det inte alltför användarvänligt. Efter filmens slut uppstår nästa irritationsmoment. Då visas nämligen varningstexter på samtliga språk som filmen är dubbad eller textad på. Dessa visas i 10 sekunder per språk, och det går inte att hoppa förbi på något sätt. Därför tar det ca en minut innan man äntligen kommer tillbaka till huvudmenyn, och jag begriper mig inte på varför Fox inte kunnat göra som andra distributörer och bara visa varningstext på just det språk som man faktiskt har valt. Som extramaterial hittar vi ett flertal bortklippta scener. De är intressanta att se på, men ingen tillför särskilt mycket till filmen och det är förståeligt att de klippts bort. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter. Där tar det roliga slut, och av en biovisad storfilm som denna hade jag ärligt talat väntat mig lite mer extramaterial än så här. Det som finns har dock svensk text, vilket är uppskattat.

Recensionen skriven: 16 juli 2010
Senast uppdaterad: 16 juli 2010

Recensionen har lästs 3973 gånger av 2025 personer, sedan den 16 juli 2010