Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Crimson Peak
(Crimson Peak)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Sök efter Crimson Peak på CDON
Sök efter Crimson Peak på Discshop.se
Sök efter Crimson Peak på WOW HD
   ANNONS
Drama / Fantasy / Thriller / Rysare / Historiskt / Övernaturligt / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 59 minuter
Genre: Rysardrama
Produktionsland/år: Mexiko/USA, 2015
Produktionsbolag: Legendary Pictures & Universal Pictures
Producent: Guillermo del Toro, Callum Greene, Jon Jashni & Thomas Tull
Regi: Guillermo del Toro
Manusförfattare: Guillermo del Toro & Matthew Robbins
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Edith Cushing - Mia Wasikowska Thomas Sharpe - Tom Hiddleston
Lucille Sharpe - Jessica Chastain Dr. Alan McMichael - Charlie Hunnam
Carter Cushing - Jim Beaver Holly - Burn Gorman
Spöket - Doug Jones Mrs. McMichael - Leslie Hope
Ogilvie - Jonathan Hyde Eunice - Emily Coutts
Ferguson - Bruce Gray Finlay - Alec Stockwell
Enola/Margaret - Javier Botet Edith som barn - Sofia Wells

När Edith Cushing är mycket ung dör hennes mamma i kolera, men mamman kommer tillbaka som spöke och hälsar på sin dotter med en varning: Akta dig för Crimson Peak (ungefär: blodröd topp). År 1901 är Edith 24 år gammal, och bor med sin pappa som är industrimagnat. Hon vill helst av allt bli författare, men får inte den chans hon förtjänar på grund av sitt kön. Ediths barndomsvän Alan McMichael är förtjust i henne, men själv har hon bara ögon för den brittiska Thomas Sharpe - en man som utan framgång försökt få bidrag av hennes pappa för sin senaste uppfinning för att utvinna lera ur jorden. Ediths pappa Carter litar inte på Thomas, men när han blir brutalt mördad gifter hon sig ändå med Thomas och de flyttar till hans herrgård Allerdale Hall i Cumbria i England. Det är en förfallen byggnad som inte ens håller tätt, och där bor redan Thomas syster Lucille. Lucille är måttligt förtjust i Edith, och säger genast åt henne att hålla sig borta från husets alla låsta rum. Det dröjer inte länge innan märkliga saker börjar hända i herrgården och Edith dessutom ser röda spöken förfölja henne; och för sent får hon reda på att smeknamnet för Allerdale Hall är just Crimson Peak...

Guillermo del Toro är utan tvekan en talangfull regissör och manusförfattare, och även fast hans filmer har hållit en något ojämn nivå har de alltid åtminstone varit annorlunda. Efter några års vistelse i fantasyactiongenren med bl.a. Pacific Rim är det glädjande att Guillermo nu hittat tillbaka till sin ursprungliga genre; d.v.s. mer en rysardramathriller. För det som hade kunnat bli en klassisk skräckfilm har snarare blivit en gotisk spökhistoria, där mystiken blivit viktigare än skrämseleffekter. Resultatet är inte riktigt lika bra som svårslagna Pans labyrint, men är ändå en riktigt bra och lyckad film.

Historien är intressant, och Guillermo lyckas med konststycket att även berätta en någorlunda trovärdig gotisk kärlekshistoria i kostymdramestil runt det förra sekelskiftet, samtidigt som det också är en obehaglig rysarthriller om spöken. Det mesta håller ihop logiskt, och det är en omfattande berättelse som skildras. Det har blivit en obehaglig film, men det rör sig i stort sett aldrig om typiska skrämseleffekter där man ska hoppa till utan snarare om en krypande obehagsstämning. Det uppskattar jag, och det har blivit en lyckad psykologisk obehagskänsla samtidigt som det är lite otäckt; men aldrig riktigt läskigt.

Fokuset ligger snarare på mystik, där man hela tiden undrar hur allting hänger ihop och försöker att bli klok på den hyfsat invecklade intrigen. Men lika stort fokus har lagts åt ett gammaldags kostymdrama, med kärlekshistorien mellan Edith och Thomas och den svårdefinierade relationen mellan Thomas och hans syster Lucille. Det är engagerande och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt. Det är lätt att hänga med i historien, samtidigt som det också finns många mer djupsinta ledtrådar om man är uppmärksam. Det märks att del Toro är suverän på just att plantera subtila ledtrådar och detaljer.

Filmen har överlag intressanta rollfigurer och mångbottnade karaktärsporträtt. Det är glädjande med en film som för en gångs skull har en stark kvinnlig huvudroll, som är helt befriad från klichéer och stereotyper, och som dessutom känns helt trovärdig. Trots att Edith inte alltid beter sig så smart, är det omöjligt att inte tycka om henne. Även Lucille har blivit en stark och intressant rollfigur, och dessutom är Thomas förhållandevis nyanserad.

På gott och ont är Crimson Peak dock en ganska långsamt berättad film, där allting går framåt i sakta mak och det inte händer mer än absolut nödvändigt hela tiden. Den här sortens långsamma stil är absolut berättigad i det här sammanhanget, men tycker man om actionfilmer och mer traditionell skräck kan man lätt bli besviken. För mig fungerade dock den långsamma stilen, men bitvis kan det ändå kännas något utdraget och möjligtvis kanske filmen hade vunnit på att kortas ner en smula. Mot slutet tycker jag också att storyn spårar ur en aning, och den dittills relativt lågmälda stilen blir som bortblåst.

Efter ett tag tycker jag också att filmen går ifrån den psykologiska skräckkänslan för mycket, genom att vi får se lite för mycket och för snabbt. Nog för att långsamgående och missbildade spöken är obehagliga, men jag tycker det var mer effektivt så länge man inte tydligt ser spökena utan mer får använda sin egen fantasi utifrån mer begränsade synintryck. Romantiken fungerar i ärlighetens namn också lite si och så. Inledningsvis känner man av en personkemi mellan Edith och Thomas, och utifrån det vi får se i början är det förståeligt att hon faller för honom. Men det är aningen mer svårköpt att följa med honom hela vägen till den minst sagt förfallna herrgården i England, och ännu mer svårköpt att stanna kvar där trots alla märkliga och obehagliga händelser. Jag saknar helt enkelt någon mer trovärdig förklaring till att hon inte genast sticker därifrån. Jag vet inte hur det är med er andra, men om jag sett ett spöke i mitt hus med egna ögon som dessutom tycks försöka döda mig hade jag i alla fall inte stannat kvar en sekund längre än nödvändigt...

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med övertygande effekter. För en gångs skull spelas spökena av riktiga skådespelare hellre än via datoranimation, och det gör underverk för trovärdigheten. Scenografin är också utmärkt, och filmen har en detaljrikedom som är få förunnat. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Mia Wasikowska har alltid varit duktig, men gör kanske sin bästa rollprestation någonsin i den här utmanande rollen som Edith. Hon spelar övertygande och naturligt in i minsta detalj, och helt utan överspel. Jessica Chastain är också mycket bra i en svår roll som Lucille, och hon lyckas att få fram ett djup i rollfiguren som i fel händer hade kunnat bli tunn och stereotyp. Tom Hiddleston är bra som Thomas, men imponerar inte riktigt lika mycket som de kvinnliga skådespelarna.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1 och ljud i DTS-HD 7.1 på engelska, ett stereospår avsett för hörlurar på engelska samt vanlig DTS på fem andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är utmärkt. Filmen är textad på 14 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig. Därför är det bättre ställt än vid många andra filmer, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder. Översättningen är bra och även om jag inte håller med om alla ordval kunde jag inte upptäcka några översättningsfel.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stillastående men som är neutral utan något språk alls (förutom bonusmaterialsmenyn som är på engelska). Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval eller att en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild i mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på ett 50-tal olika språk (!), som tar ungefär fem minuter innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild, så bara man har en Blu-Ray-spelare med väldigt snabb spolning/bildsökning blir det inte så vansinnigt irriterande. Men jag förstår verkligen inte varför Universal, som i alla tider skött varningstexter på ett någorlunda exemplariskt sätt, plötsligt ska börja med sådana här sattyg och visa varningar för betydligt fler språk än som överhuvudtaget finns representerade på skivan.

Guillermo del Toros filmer brukar ofta ha relativt mycket bonusmaterial, och det här är inget undantag. Vi börjar med ett kommentatorspår till filmen med del Toro själv, som är ganska intressant och där en hel del matnyttigt framkommer. Dock kan det bli lite tjatigt efter ett tag, och det är svårt att lyckas hålla ett kommentatorspår intressant under en hel film. Därefter hittar vi fem bortklippta scener, som är småintressanta att se men som inte tillför något till handlingen. Scenerna har heller varken kommentatorspår eller introduktioner, och därför är det inte alltid solklart att få klart för sig var i filmen som de hör hemma.

Därefter hittar vi en fyrdelad bakom kulisserna-dokumentär vid namn "I Remember Crimson Peak", som på ca fem minuter per inslag tar upp olika specifika aspekter kring inspelningen. Därefter hittar vi en minidokumentär om gotisk romantik inom litteraturen och dess kopplingar till filmen; bestående främst av intervju med Guillermo del Toro. Vidare återfinns ett inslag om kläder och ett inslag om scenografi och färgbruk - lite overkill för gemenen man, men ändå hyfsat intressant. I "A Living Thing" berättar filmteamet om bygget av herrgården där handlingen utspelas, vilket är ganska intressant. Det avslutas med en rundvandring i Allerdale Hall (ganska poänglöst) och ett inslag om visuella aspekter kring spökena (ganska intressant). Bonusmaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.


Recensionen skriven: 17 mars 2016

Recensionen har lästs 570 gånger av 391 personer, sedan den 17 mars 2016

Betyg:
Film/serie * * * * * * *    
7
DVD-produktion * * * * * * *     7
Snittbetyg: * * * * * * *     7

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
TREA - SEXA - FYRA - ÅTTA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2012 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna