Dolf - Joe Flynn Jenne - Stephanie Leonidas
Mary - Emily Watson Anselmus - Michael Culkin
Thaddeus - Benno Fürmann Vick - Ryan Winsley
Carolus - Jake Kedge Nicholas - Robert Timmins
Mertho - Luke Gell Maria - Amy Jenkins
Isabella - Ophelia Lovibond Francis - Christopher Conway

En av Nederländernas populäraste författare var Thea Beckmann (1923 - 2004), som under sin livstid skrev en lång rad framgångsrika barnböcker. En av hennes mest kända böcker var fantasyäventyrsboken Kruistocht in spijkerbroek från 1973, som i engelskspråkiga länder blivit känd som Crusade in Jeans. och blev prisbelönad. Mig veterligen har boken aldrig översatts till svenska, men i många europeiska länder är det en klassisk bok som lästs av mängder av barn och ungdomar. Denna bok blev år 2006 till film i regi av holländska Ben Sombogaart, mest känd för den Oscarsnominerade filmen Twin Sisters. Filmen är en europeisk samproduktion; främst Holland men även Tyskland, Belgien, Luxemburg, Storbritannien och Ungern var inblandade. I Sverige har den släppts direkt på DVD, under den omdöpta titeln Crusade (som är en nedkortning av filmens amerikanska titel Crusade: A March Through Time). Hår får vi lära känna den holländska 15-åriga killen Dolf, som bor i Rotterdam och är en framgångsrik fotbollsspelare. Men under junior-EM i Tyskland begår han ett kraftigt misstag - han vill inte passa bollen till någon annan, och på grund av honom förlorar laget och åker ur turneringen. Hans mamma jobbar som forskare i ett laboratorium som håller på att testa sin revolutionerande uppfinning - en äkta tidsmaskin, där folk kan förflyttas till valfri tid och plats. Än så länge har den bara testats på djur, men fungerar bra så länge som försökskaninerna tar tabletter under tiden de befinner sig i en annan tidsålder. Dolf vill inte acceptera sitt stora misstag under fotbollsmatchen, och smyger sig därför in i sin mammas forskningslabb. Han tänker sig kunna använda tidsmaskinen till att resa tillbaka en dag till just innan matchen, och därmed kunna förhindra sitt stora misstag och vinna matchen. Problemet är bara det att väktarna kommer på honom, och Dolf får därför bråttom att ställa in tidsmaskinen - så bråttom att han i hastigheten ställer in den fel. Istället för att hamna i fotbollsstadion en dag tidigare, hamnar han istället i år 1212 - på samma plats där stadion idag ligger, i den tyska staden Speyer. År 1212 är en farlig plats, och direkt när han kommer fram blir han angripen av rövare. Den söta samåldriga tjejen Jenne kommer till hans räddning, och tack vare henne lyckas han undkomma med livet i behåll. Han blir attraherad av henne, och följer därför med Jenne. Hon är en av många barn och ungdomar som deltar i det stora barnkorståget, där 8000 barn med Guds hjälp försöker ta sig till Jerusalem. Dolf inser mycket väl att deras plan knappast kommer att fungera, då barnen och deras ledare kallt räknar med att Gud ska dela på havet - precis som han gjorde för Moses - så att alla kan gå hela vägen till Jerusalem. Han är heller inte övertygad om att ledaren alltid har barnens bästa i åtanke, och följer därför med på den långa resan. Men hur ska han egentligen kunna ta sig hem igen, i synnerhet efter att hans mamma blir avstängd från labbet efter det Dolf gjorde...?

I likhet med de flesta svenskar har jag inte läst Thea Beckmanns roman, och kan därför inte uttala mig om hur väl filmen följer boken. Men då den holländska boken enligt uppgift är på över 400 sidor, kan man nog förutsätta att ganska mycket har fått förändras och kortas ner för att rymmas i en enda film. Trots att undertecknad alltid föredragit realistiska och jordnära filmer, och det här långt ifrån är min favoritgenre, så blev jag positivt överraskad av Crusade. Det är faktiskt en bra film, som är intressant och välgjord. Grundstoryn är genomtänkt och genomarbetad, och det syns att romanförfattarinnan sannolikt gjort en hel del research. Det råder visserligen delade meningar om de verkliga händelserna kring barnkorståget 1212, men det är trots allt en befintlig legend som enligt somliga verkligen har hänt. Filmen lyckas att anknyta till dessa legendariska händelser, utan att följa allting till punkt och pricka, och det har fungerat ganska väl. Rollfigurerna är intressanta, och de flesta har tillräckligt djup för att det ska kännas någorlunda verkligt. De mest genomarbetade karaktärerna är Dolf och Jenne, men även ett flertal andra är ganska mångbottnade och genomarbetade. Därför förblir filmen engagerande från början till slut, och man bryr sig om vad som ska hända. Filmen är också ganska oförutsägbar, och följer inte samma mönster som man hade väntat sig från början. Skådespelarinsatserna varierar, men är överlag ganska bra. Joe Flynn gör ett något stelt intryck i huvudrollen som Dolf, men är fullt godkänd. Stephanie Leonidas är desto bättre som Jenne, och spelar starkt och trovärdigt. Stephanie och Joe har dessutom övertygande personkemi, och det gör att man känner för båda dessa karaktärer. Emily Watson är förstås alltid bra som Dolfs mamma, och Robert Timmins är riktigt bra som Nicholas. I övrigt spelar de flesta relativt bra, men ingen lär vinna någon Oscar den närmaste tiden.

De största problemen med Crusade har att göra med trovärdigheten. För det första verkar det knappast sannolikt att alla personer i Tyskland och Holland uteslutande pratar engelska. Jag gissar att det gjorts för att säkra en bredare distribution, då det är svårt at få icke engelskspråkiga filmer att bli framgångsrika i engelskspråkiga länder, men samtidigt försämras trovärdigheten av det draget och då det trots allt huvudsakligen är en holländsk produktion så är det lite egendomligt. Det vänjer man sig dock vid ganska snart, och det finns större problem. Det mest märkbara är att filmen drabbats av vissa logiska luckor och andra trovärdighetsproblem. Exempelvis verkar ingen oroad över att historien kan komma att förändras av att Dolf rest tillbaka i tiden, och jag hade gärna sett fler filosofiska diskussioner kring sådana aspekter eller åtminstone något tecken på att Dolfs närvaro år 1212 faktiskt förändrat någonting då eller nu. Dessutom har en del händelser inte förklarats tillräckligt väl, utan går lite för fort framåt. Filmen hade nog vunnit på att förlängas lite, så man kunnat gå in mer på djupet kring en del händelser och aspekter. Jag tycker heller inte riktigt att romansen mellan Dolf och Jenne fått tillräckligt utrymme, som gör att den ibland går orealistiskt fort framåt. Ett fåtal rollfigurer har också blivit lite väl endimensionella och klichéartade, vilket är beklagligt. Slutet känns också lite för avhugget och kortfattat, och där hade jag velat se lite mer. Men trots allt blir jag imponerad över att en film med en så extrem och orealistisk handling ändå kan kännas ganska trovärdig och naturtrogen. Specialeffekterna ser också riktigt bra ut, och för att vara gjord med förhållandevis låg budget är det mesta välgjort. Därför har Crusade trots allt blivit en bra och fullt sevärd film, där producenterna gjort sitt bästa i att utöka målgruppen från böckerna. Trots allt känns det här inte som en ren barnfilm, utan som en film som fungerar relativt väl för både barn, ungdomar, familjer och t.o.m. vuxna. Det är skickligt gjort, och regissören Ben Sombogaart förtjänar en eloge för detta. Betygsmässigt räcker det till en svag sjua, och med några förändringar hade det kunnat bli en mycket bra film.

Av någon märklig anledning har Crusade i Sverige enbart släppts som hyrfilm på DVD, och den har heller inte visats på bio. Förvisso är det här kanske inte den sortens film som särskilt många vill se upprepade gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att även släppa filmen som köp-DVD så att alla kan göra som de vill. Dessutom skulle jag gott kunna tänka mig att se om filmen efter ett tag, och jag är knappast ensam om det. Jag är också väldigt fundersam över filmens speltid. Den svenska DVD:n räcker nämligen 1 timme 38 minuter, trots att både Internet Movie Database och flera brittiska och holländska nätbutiker uppger en speltid på drygt två timmar. Det gör att jag misstänker att det trots allt är en nedklippt version som vi får i Sverige, och alltså inte hela den ursprungliga filmen. Då filmens förtexter anger den amerikanska titeln, så gissar jag att det vi får i Sverige är en amerikansk nedklippt version, och att alltså amerikanerna också får denna nedkortade version av Crusade. Varför kan man fråga sig, för filmen känns onekligen lite kortfattad periodvis varför en längre speltid sannolikt hade varit att föredra. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, vilket innebär mycket smala svarta fält upp- och nedtill om man tittar på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men ibland har bilden blivit lite grynig och dessutom märker man ibland av komprimeringsartefakter. Jag tror inte att grynigheten är avsiktlig, men om det beror på filmens relativt låga budget eller på den här DVD-utgåvan vågar jag inte uttala mig om. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter. direkt följt av huvudmenyn som enbart finns på engelska och är stilren och rörlig. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är tråkigt. Enligt uppgift har dessutom både den amerikanska och holländska utgåvorna en del extramaterial i form av en bakom kulisserna-dokumentär, så det är beklagligt att inte SF kunnat licensiera det befintliga materialet till den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 13 februari 2009
Senast uppdaterad: 13 februari 2009

Recensionen har lästs 4022 gånger av 2105 personer, sedan den 13 februari 2009