Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Leo Holt - Thomas Haden Church Doris - Jamie Denbo
Dr. Francisco - Bobby Cannavale Pete (inspelningsteknikern) - Matthew Paul Martinez
Mobbaren - Olivia Dupepe Mobbarens pappa - Bill Burr
Sig själv - Kobe Bryant Marco - LaMonica Garrett
Jason Sinclair/Panda DJ - Chris Henchy DJ The Whip - Paul Scheer
Karen - Alessandra Ambrosio Roger - John Cena

Radiomedarbetaren Brad Whitaker kan inte få egna barn, men försöker nu att vänja sig vid sin nya roll som styvpappa. Han och Sara har varit gifta i ett halvår, och Saras barn Megan och Dylan har äntligen någorlunda börjat acceptera Brads närvaro. Men tillvaron förändras när hennes exman Dusty, tillika barnens pappa, ringer. Han har oftast lyst med sin frånvaro och varit så oansvarig som möjligt, men när han väl får reda på att Sara gift om sig insisterar han på att genast komma och hälsa på. Sara är skeptisk, men Brad tycker det är en bra idé om han kan komma överens med barnens biologiska pappa. När Dusty väl anländer visar han sig dock vara världsvan, cool och spännande; och det är inte lätt att börja tävla med det...

Daddy's Home har en intressant och kul premiss som många kan relatera till - trots allt är det ju i dagsläget så vanligt med styvföräldrar och dylikt att storyn är universellt tillämpbar och intressant för de flesta. Det finns också ett visst djup och en del poänger att hämta bara genom premissen. Som film betraktat är den dock "bara" helt okej, och blir aldrig så bra som den borde ha kunnat bli utifrån premissen.

Det börjar riktigt bra, och den första halvtimmen har filmen en lågmäld humor och relativt allvarlig stil som jag uppskattar. Då har filmen en story som de flesta kan relatera till, och det är både charmigt och ganska roligt. Brad är i och för sig en smula mesig, men också sympatisk och vettig på alla sätt och vis.

Problemet är bara det att under nästan hela den andra halvan förvandlas allting i stort sett till en smutskastningstävling mellan Brad och Dusty, då båda parter försöker att överträffa varandra på de mest extrema sätt. Till en början är det ganska kul, men det dröjer inte länge innan det mest blir tröttsamt; och de förmodat roliga scenerna där Brad och Dusty försöker berätta vinklade godnattsagor blir mest irriterande och löjliga. Periodvis är det fortfarande en underhållande och charmig film, och det finns för all del en del roliga scener. Så man får skratta lite då och då, men minst lika ofta blir det tyvärr mer pinsamt än roligt.

Det förekommer också en hel del stereotyper, och inte minst är Brad och Dusty båda väldigt överdrivna åt var sitt håll - där Brad är mesig och tafatt men världens godaste människa (hur många har egentligen ett dussintal olika volontärjobb för bl.a. välgörenhetsorganisationer...?) medan Dusty är spännande och charmig men opålitlig och oansvarig utan dess like. Jag önskar verkligen att filmen kunnat tona ner stereotyperna, då båda två är så överdrivna att man inte riktigt kan ta dem på allvar eller till fullo relatera till någon av dem.

Sarah har också blivit märkligt endimensionell och passiv, och verkar inte göra någonting för att stoppa tuppfäktningen mellan de båda männen. Vilken normalt funtad person skulle egentligen acceptera att sin man och exman försöker övertrumfa varandra på så överdrivna sätt, utan att ens säga någonting...? Det gör att filmen får en något sexistisk känsla över sig, vilket är både märkligt och irriterande.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men inte särskilt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är ojämna men överlag helt okej. Will Ferrell är bra som Brad i mer stillsamma scener, men spelar över ganska rejält vid mer komiska eller överdrivna scener. Mark Wahlberg är lite stel och opersonlig, men gör ändå ganska bra ifrån sig som Dusty och spelar inte över på samma sätt. Linda Cardellini (kanske mest känd från kultserien Nollor och nördar) är riktigt bra som Sara, och gör allt som går av den tyvärr alltför begränsade rollen. Scarlett Estevez är ett riktigt fynd som dottern Megan, medan jag inte blev riktigt lika nöjd med Owen Wilder Vaccaro som Dylan.

Daddy's Home är en hyfsad men lite för ojämn film. Premissen är utmärkt, och temat är universellt gångbart som många kan relatera till; så jag betvivlar inte att det funnits de bästa avsikterna bakom filmen. Men tyvärr är det för sällan man får skratta samtidigt som storyn är lite för extrem för att kunna tas på allvar, så att filmen inte fungerar fullt ut vare sig som komedi eller som drama. Det är i och för sig småkul och det finns en viss charm, och en del scener är riktigt lyckade. Under den första halvan är det också en relativt lyckad film, som försöker sig på att vara allvarlig samtidigt som det är milt humoristiskt. Men sen spårar allting ur till en tuppfäktning mellan två extrema stereotyper, som säkert ska föreställa vara roligt men som ärligt talat blir mer tröttsamt. Det är fortfarande en hyfsad och fullt sevärd film, men heller inte alltför bra och inte heller särskilt minnesvärd. Den duger som lättsam underhållning för stunden om man vill slötitta på en film, men de flesta lär inte finna den alltför bra. Jag ger den därför en stark femma i betyg, och det är tråkigt då det utifrån samma premiss hade kunnat bli en riktigt bra film.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 1,78::1 (fullskärm på en Widescreen-TV), medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt Dolby Digital 5.1 på några andra språk. Det finns också syntolkning på engelska, vilket säkerligen är värdefullt i engelskspråkiga länder men i Sverige är det väl kanske lite mer tveksamt hur många synskadade som är tillräckligt bra på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på ett dussintal olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade; trevligt och alltför sällsynt nuförtiden. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men då kantlinjerna är ganska tunna är det inte helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, varpå man får välja språk från en enkel språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk, innan man direkt kommer till huvudmenyn som är stillastående men stilren och effektfull.

Som bonusmaterial hittar vi först och främst en 10 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen fokuserar på intervjuer med regissör, manusförfattare och skådespelare. Vi får veta en del matnyttigt, men alltför stor tid går åt till att beskriva handlingen och rollfigurerna; och dessutom förekommer i sedvanlig ordning en hel del skryt över de inblandade. Därefter hittar vi några minidokumentärer på mellan fem och tio minuter som beskriver inspelningen av specifika scener. Även dessa har en del intressant information som drunknar i mängden onödig information och allmänt skryt. Vi hittar också några ganska poänglösa misslyckade tagningar från en specifik scen. Till sist finns också fem bortklippta scener, som tyvärr inte har någon introduktion eller kommentatorspår, som gör att det inte är självklart att lista ut var i filmen dessa scener hör hemma. En av scenerna - en kort scen med Sarah och barnen - tycker jag borde ha fått vara kvar, då det förklarar en av frågorna man ställer sig i filmen; men de övriga scenerna tillför inte så mycket. Allt bonusmaterial har för ovanlighetens skull svensk text, vilket är mycket glädjande och tyvärr alltför sällsynt i dagens läge.

Recensionen skriven: 6 juli 2016
Senast uppdaterad: 6 juli 2016

Recensionen har lästs 2850 gånger av 1557 personer, sedan den 6 juli 2016