Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Patty - Laine MacNeil Chirag Gupta - Karan Brar
Fregley - Grayson Russell Manny - Connor Fielding / Owen Fielding
Farfar - Terence Kelly Bill Walter - Fran Kranz
Taylor - Dalila Bela Rachel - Melissa Roxburgh
Scotty - Jakob Davies Hollys pappa - Jeff Kinney
Ben Segal - Bryce Hodgson Mr. Salz - Serge Houde

Den amerikanska författaren och datorspelsdesignern Jeff Kinney har genom åren arbetat mycket med serier och skämtteckningar. Han har mest blivit känd för barnbokserien Diary of a Wimpy Kid, som i dagboksstil och delvis i seriestil berättar om 13-åriga Greg. Boken blev en stor succé och har lett till ytterligare fyra böcker i samma stil. Nu har den första boken blivit till film, under samma titel som den första boken och i regi av den tyska regissören och författaren Thor Freudenthal, som tidigare bl.a. gjort den måttligt framgångsrika Hundhotellet.

Här får vi återse den nu 14-åriga Greg, som lyckats överleva sexan och har kommit över den beryktade ostförbannelsen. Nu ska han börja i sjuan, och blir genast förälskad i den nya klasskompisen Holly. Men att få henne att ens inse att Greg existerar är lättare sagt än gjort, då han inte direkt är populär. Men han får mer akuta problem, då mamma Susan har bestämt sig för att Greg och hans storebror Rodrick ska bli vänner till varje pris - även om hon så ska behöva betala för det. Det är något Rodrick inte är sen på att utnyttja, men knappast till Gregs fördel...

Den första Diary of a Wimpy Kid var en helt okej film, men som tyvärr kändes mer pinsam än rolig, och som jag därför inte alls tycker var lika märkvärdig som resten av världen. Mina förväntningar inför uppföljaren Dagbok för alla mina fans - Rodrick regerar (och nej, fråga mig inte varför någon kommit på idén att översätta uppföljarens titel medan ettan släpptes under originaltitel) var därför inte direkt skyhöga, men glädjande nog har den här filmen en överlag bättre story.

Efter en trög inledning blir filmen ganska intressant, och det är värdefullt att fokusera på relationen mellan Greg och hans storebror Rodrick. Rocrick var trots allt väldigt endimensionell i den första filmen, och genom detta fokus har han fått betydligt fler nyanser och framstår (åtminstone efter ett tag) som en någorlunda normal - om än lite jobbig - människa. Genom detta har även Greg blivit mer sympatisk och mångbottnad, vilket var en av den första filmens största brister. Fortfarande är han ibland lite väl osympatisk och jobbig, men man kan i alla fall i större utsträckning se på honom som en vettig människa och till viss del även sympatisera med honom. Rowley är dock tyvärr fortfarande ganska endimensionell, och det är en påtaglig brist. Han har dock fått en betydligt mindre roll i den här filmen, då man istället så tydligt fokuserar på syskonrelationen, och det är inte enbart en fördel.

Patty har också fått mindre utrymme än i den första filmen, och medverkar här bara i några få scener; där hon är ännu mer endimensionell än tidigare. Jag saknar också Angie, min favoritkaraktär från den första filmen, som tyvärr helt lyser med sin frånvaro i uppföljaren. Till råga på allt har manusförfattarna inte ens förklarat hennes frånvaro, vilket känns minst sagt skumt. Däremot är Holly ett värdefullt tillskott, som är en sympatisk och förvånansvärt mångbottnad tjej och som är lätt att känna för. Jag hade ändå föredragit Angie framför Holly, men Holly är i alla fall en värdig ersättare. Jag uppskattar också att Gregs mamma Susan blivit någorlunda sympatisk, och även om hon ibland går för långt så menar hon åtminstone väl och känns mer stöttande än vad som brukar vara fallet - en trevlig omväxling efter alltför många ungdomsfilmer som mest går ut på att föräldrarna ska framstå som jobbiga och närmast karikatyrartade. Pappa Frank har fått mer utrymme än i den första filmen och framstår också som någorlunda vettig, men tyvärr går han ibland över gränsen till att bli "tapig" mest för sakens skull.

Men den viktigaste ingrediensen i en komedi - även en barn- och familjeinriktad sådan - bör förstås vara rikligt med humor. Men precis som i originalfilmen blir Dagbok för alla mina fans - Rodrick regerar inte heller särskilt rolig. Jag skrattade bara högt en enda gång, och därutöver gick det inte längre än till leenden och småfniss. Även vid misslyckade komedier brukar man åtminstone kunna känna igen vad som var menat som roligt, men i de flesta scener lyckas jag här inte ens att identifiera vad som varit menat att vara humoristiskt. Jag vet inte om min smak är annorlunda från resten av världens, eller om skämten kanske bara fungerar för betydligt yngre personer. Ofta är det visserligen väldigt pinsamt med många jobbiga situationer, men pinsamhet blir inte per automatik roligt att titta på när den rätta tonen saknas. Men den här filmen känns nog ändå aningen roligare än Diary of a Wimpy Kid, så det är ett steg i rätt riktning, om än ett alldeles för litet sådant.

Det filmen däremot kan erbjuda är rikliga mängder av charm, för det är en riktigt charmig och underhållande film. Även om det sällan blir alltför roligt, så har man kul av att se filmen, och vissa scener är väldigt genomtänkta. Det är småroligt, mysigt, lagom överdrivet och bitvis lite tänkvärt. Filmen har en ganska tillspetsad och överdriven stil, som bitvis påminner lite om karikatyrer, men det fungerar förvånansvärt väl i det här fallet.

Tyvärr tycker jag dock att manusförfattarna gått lite för långt i sin iver att betona relationen mellan Greg och Rodrick, i den utsträckning att mycket annat hamnar i skymundan. Här gäller det framförallt kärleksintresset Holly, som inledningsvis spelar en väldigt viktig roll, men som därefter bara dyker upp i ett fåtal scener. Jag hade velat se mer av henne, och det känns inte helt rätt att fokusera så mycket på Rodrick. Jag är heller inte helt nöjd med att Rowley hamnat i skymundan, då det gör att filmens fokus skiftar från skolmiljön till hemmiljön. Och trots allt var det ju den ovanliga tonen i skildringen av skolmiljön som var den första filmens främsta merit. Precis som i den första filmen förekommer också några onödiga scener, och ibland känns det som att manusförfattarna till varje pris velat få allting så pinsamt som möjligt medan själva storyn får hamna i skymundan.

Fotot är snyggt, och filmen lyckas på ett effektivt sätt att blanda tecknade illustrationer med filmade för att bibehålla en slags seriekänsla. Det fungerar ypperligt, och gör att den lite överdrivna stilen inte alls känns malplacerad. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och Zachary Gordon gör en hyfsad insats som Greg. Han är ingen suverän skådis, men spelar hyfsat och någorlunda trovärdigt. Robert Capron är också skaplig som Rowley, men spelar lite för stelt och opersonligt. Peyton List är utmärkt som Holly, och gör allt som går av den här rollfiguren. Laine MacNeil spelar förvånansvärt bra som Patty, trots en mycket endimensionell och stereotyp roll. I övrigt är det ganska bra skådisar, där Rachael Harris är en av de bättre som mamman.

Förmodligen är Dagbok för alla mina fans - Rodrick regerar i första hand avsedd för barn och yngre tonåringar, och förmedlar överlag en sådan stil. Men filmen borde ha kunnat fungera riktigt väl även för vuxna, för trots allt kommer vi väl alla ihåg hur jobbig grundskolan kan vara. Filmen har många igenkänningsmoment och jag uppskattar ansträngningen att visa mer av relationen mellan bröderna Greg och Rodrick. Men tyvärr är Greg fortfarande lite väl osympatisk, då hans främsta mål verkar vara att bli populär till varje pris. Och avsaknaden av mer lyckad humor är ett stort problem, men det här är ändå en underhållande, charmig och smårolig film. Den är fullt sevärd även för vuxna, men dock bör man komma ihåg skoltiden väl för att få fullt utbyte av den. Trots att filmen försämrar vissa aspekter som fungerade bra i ettan (däribland Angie) är den med viss tvekan ändå något bättre än originalfilmen, och därför når den här upp till en stark sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1 samt ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har endast engelskt ljudspår, och ingen dubbning trots att den åtminstone delvis riktar sig till en publik som inte nödvändigtvis kan läsa obehindrat. Det finns textning på de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Textningen håller en skaplig klass, men lider av ett antal översättningsfel och dessutom för många oöversatta uttryck (hur många svenska barn vet egentligen vad middle school innebär?). När man matar in DVD-skivan möts man av en kort anti-piratpropaganda, som för en gångs skull är vinklad rätt genom att tacka konsumenten istället för tvärtom. Det följs av varningstexter på 14 sekunder som inte kan hoppas förbi, och därefter visas trailers för ett par andra filmer. Vi möts därefter av en distributörsjingel, innan vi kommer till huvudmenyn som är stilren men endast engelskspråkig. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att vi, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är alltför lätt om man inte kan engelska. Efter filmens slut uppstår nästa irritationsmoment. Då visas nämligen varningstexter på samtliga språk som filmen är dubbad eller textad på. Dessa visas i 10 sekunder per språk, och därför tar det en dryg minut innan man äntligen kommer tillbaka till huvudmenyn. Dessbättre går det dock den här gången att hoppa förbi varningstexterna, och då blir det inte lika illa som vanligt. Men jag begriper fortfarande inte varför Fox inte kunnat göra som andra distributörer och bara visa varningstext på just det språk som man faktiskt har valt.

Som extramaterial ser vi två kortare inslag där Greg och Rowley berättar om sin sommar; inslag som bara räcker ett par minuter vardera och som egentligen inte tillför särskilt mycket. Därefter hittar vi en så kallad gag reel med misslyckade tagningar på ca fyra minuter, vilket är småroligt men inte mer än så. Där tar det roliga slut, men däremot är det glädjande att allt bonusmaterial har svensk text för ovanlighetens skull.

Recensionen skriven: 10 oktober 2012
Senast uppdaterad: 11 oktober 2012

Recensionen har lästs 4907 gånger av 3084 personer, sedan den 10 oktober 2012