Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Heather - Carrie MacLemore Rose - Megalyn Echikunwoke
Charlie/Fred - Adam Brody Frank - Ryan Metcalf
Thor - Billy Magnussen Jimbo - Jermaine Crawford
Priss - Caitlin Fitzgerald Mad Madge - Alia Shawkat
Xavier - Hugo Becker Debbie - Aubrey Plaza
Rick DeWolfe - Zach Woods Alice - Meredith Hagner

Universitetet Seven Oaks College någonstans i USA var länge en internatskola enbart för killar, och är fortfarande huvudsakligen mansinriktad. Men det är något som Violet, Heather och Rose försöker råda bot på genom att ge råd till tjejer. Det hör ihop med deras volontärarbete, där de driver universitetets självmordspreventionscenter - för skolan har en av landets högsta självmordstal, och Violet är övertygad att det åtminstone delvis beror på tjejers bristande självförtroende på grund av killar. Deras senaste "måltavla" är utbytesstudenten Lily, som precis börjat på högskolan och som Violet, Heather och Rose är orolig kommer att bli kliniskt deprimerad. Och det bästa sättet att förhindra självmord är förstås med hjälp av steppdans - och kanske även väldoftande tvål...

Damsels in Distress verkar kanske lite udda av beskrivningen, men det är ingenting mot vad det faktiskt är. För det här är nog en av de mest udda och bisarra filmer jag någonsin skådat. Det är tillspetsat, skruvat, udda, originellt och absurt. Men jag tycker faktiskt om det. Det är en väldigt charmig film, som övertygar trots överdrivna rollfigurer och en enkel story. Det är underhållande och engagerande, och trots att man inte riktigt vet varför vill man hela tiden se mer av dessa intressanta (men bisarra) rollfigurer och få veta vad som kommer att hända.

Inte minst är det en riktigt rolig film, där man skrattar väldigt ofta trots att man åtminstone ibland inte riktigt vet varför. Allting är gjort med glimten i ögat, och det är väldigt roligt på ett udda och överdrivet sätt. Det här är sannerligen ingen "normal" humor och det kommer sannerligen inte att tilltala alla; men jag tycker om det och jag skrattade riktigt ofta - ibland är det mest småfniss men lika ofta väntar stora gapskratt. Allting är fyndigt och intelligent, och det är en märklig humor som inte liknar något man tidigare skådat. Än mer udda blir det genom filmens ständiga och tvära kast mellan olika genrer och stilar. Bitvis är det absurt och vansinnigt roligt, för att nästa sekund plötsligt bli gravallvarlig. Allting är överdrivet in absurdum, men fastän jag brukar ha svårt för sådant tycker jag ändå om Damsels in Distress.

Rollfigurerna är tillspetsade och alla är mer eller mindre udda; men alla de kvinnliga huvudrollerna hinner åtminstone få en del nyanser. Jag hade önskat att man fått lära känna allihopa ännu mer, men det finns i alla fall en del bottnar och allihopa är roliga karaktärer; på ett eller annat sätt. Filmen har en ovanligt imponerande kvinnosyn, och jag uppskattar att alla huvudrollerna är starka kvinnliga rollfigurer; som är udda men icke desto mindre självständiga och starka. Märkligt nog är istället manssynen lite mer egendomlig, och här framstår i stort sett alla manliga rollfigurer som ointelligenta, dumma och ärligt talat som stereotypiska "bimbor". Det är ett märkligt sätt att se på saken, men ärligt talat bättre det än när kvinnor skildras på ett sådant sätt (som alltför ofta är fallet); och jag förstår vad Whit Stillman vill säga med sina omvända stereotypiska skildringar.

Dock är storyn väldigt tunn, och ska man hårddra saken händer egentligen inte särskilt mycket. Det handlar om självsmordsprevention, killar och steppdans (!) - men inte mycket mer än så. Whit Stillman lyckas på ett skickligt sätt att maskera den detaljen genom dialog, humor och en mycket udda stil; men till syvende och sist händer det ändå lite för lite för att man ska känna sig riktigt nöjd. Ibland uppstår också vissa hopp i handlingen, som gör att det närmast känns osammanhängande - vid ett par tillfällen rentav direkt ologiskt. Ett par scener fungerar heller inte alls så bra som det nog varit meningen, där det bara blir för udda och heller inte särskilt roligt. Men dessbättre är de scenerna i underlag, och till största delen fungerar humorn bra. Jag är heller inte riktigt säker på vad Whit Stillman faktiskt velat säga med filmen. Det känns absolut som en satir och/eller parodi, men vad exakt Whit har försökt att driva med vet jag fortfarande inte...

Fotot är utmärkt, och filmen har en ovanlig visuell stil som gör att det oftast ser ut som 1960-tal trots att det faktiskt är nutid. Allt har gjorts med ett imponerande sinne för detaljer och med imponerande scenografi. Att det dessutom finns bra och passande musik gör knappast saken sämre. Dialogen är mycket vass och genomarbetad, och det är en ovanligt trovärdig och fyndig dialog. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och den alltid lika talangfulla Greta Gerwig gör en av sina bästa insatser någonsin som Violet. Carrie MacLemore och Analeigh Tipton är också mycket bra som Heather och Lily, och alla tre spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Megalyn Echikunwoke är också bra som Rose, men övertygar inte riktigt lika mycket som de andra. Hon är utan tvekan bra, men når inte upp till samma enorma höjder som resten av den kvinnliga ensemblen. Adam Brody (för de flesta troligtvis mest känd från TV-serien The O C är som vanligt bra, men de övriga manliga rollfigurerna imponerar inte riktigt lika mycket. Men så är också alla manliga rollfigurer hopplöst stereotypa, och de flesta får inte mycket att arbeta med. För det här är helt klart kvinnornas film; vare sig det faktiskt varit meningen som så eller inte.

Damsels in Distress är en väldigt originell och udda film, som inte liknar något man tidigare sett. Det är en smal film som sannerligen inte tilltalar alla, men tycker man om den här bisarra sortens humor får man sin belöning. För det är en väldigt rolig och charmig film, trots att storyn är tunn och allting blivit en smula för skruvat för sitt eget bästa. Jag tycker absolut om filmen, men inser samtidigt att den hade kunnat bli betydligt bättre genom att tona ner de mest absurda dragen en aning och dessutom jobba mer med handlingen än dialogen och stilen. Filmen är dock absolut väl värd att se; i synnerhet om man tycker om lite udda och skruvade filmer. I dagsläget stannar mitt betyg på en stabil sjua, men det är möjligt att betyget kan bli högre om man ser om filmen - för det här är nog en film där man upptäcker nya saker varje gång man ser den; eller åtminstone hoppas jag på det...

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljud i Dolby Digital 5.1 på bl.a. engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men tyvärr lider bilden delvis av spår av så kallad "edge enhancement" vilket resulterar i vissa onaturliga artefakter. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade på något språk. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska textningen håller relativt hög klass, om än med enstaka översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en kortare distributörsjingel, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Väljer man att spela filmen visas varningstexter på valt textningsspråk samt engelska innan själva filmen börjar.

Som extramaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören/manusförfattaren Whit Stillsamt samt skådespelarna Greta Gerwig, Adam Brody, Carrie MacLemore, Megalyn Echikunwoke och Analeigh Tipton. Det är bitvis ganska intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Men tyvärr har för mycket fokuserats på tekniska och praktiska detaljer kring inspelningen, och att få veta i vilken ordning olika scener spelats in lär nog inte intressera någon annan än de som varit inblandad i filmen. Vid några tillfällen känns också kommentatorspåret lite överladdat, då det blir lite för många personer som nästan pratar i munnen på varandra. Därefter hittar vi en 10 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som främst fokuserar på intervjuer med skådespelare och regissör. Det är ganska intressant, även om det förekommer lite för mycket allmänt skryt över allt och alla. Dessutom är det bitvis ganska svårt att höra vad skådespelarna säger, och att hela inslaget dessutom har lite för högt mixad bakgrundsmusik gör knappast saken bättre.

Därefter hittar vi en knappt halvtimmeslång frågestund från filmfestivalen i Venedig med Whit Stillman och skådespelarna. Det är betydligt intressantare, och här får vi veta mycket matnyttigt samtidigt som det är roligt och underhållande. Fast kanske en smula för långt för sitt eget bästa; för det är inte allt under denna 27 minuter långa frågestund som tillför särskilt mycket. Vidare hittar vi ett flertal bortklippta scener på totalt sju minuter, som är roliga och intressanta men som inte tillför särskilt mycket i det stora hela. Det följs av s.k. bloopers (misslyckade tagningar) på fem minuter, som är ganska roliga men som samtidigt inte känns särskilt meningsfulla. Vi hittar även en ursprunglig biotrailer och en slags reklamskylt om filmens soundtrack; vilket är precis lika spännande som det låter. Överlag är det förvånansvärt mycket extramaterial, i synnerhet för att vara en så pass smal och okänd film, och även om inte allt är intressant är det över förväntan även kvalitetsmässigt. Tyvärr har extramaterialet ingen textning alls; eller rättare sagt enbart spansk text. Det är väldigt tråkigt; i synnerhet som det långt ifrån är problemfritt att uppfatta vad som sägs även om man har fullgoda kunskaper i det engelska språket.

Recensionen skriven: 14 april 2013
Senast uppdaterad: 15 april 2013

Recensionen har lästs 3670 gånger av 2062 personer, sedan den 14 april 2013