Tack till Sandrew Metronome för recensionsexemplaret
Albert - Jean-Pierre Darroussin Jeanne - Anaïs Demoustier
Annika - Lia Boysen Christine - Judith Henry
Per - Jakob Eklund Johan - Björn Gustafsson
Magnus - Anastasios Soulis Pastorn - Björn Granath
Magnus pappa - Dag Malmberg Magnus mamma - Åsa Göransson
Fiskare - Pierre Lindstedt Servitris - Mirja Turestedt

Den unga fransk-svenska regissören Anne Novion har en svensk och en fransk förälder, och hennes mamma kommer från Göteborgstrakten, medan hon själv bott i Paris hela sitt liv. Hon debuterade för några år sedan med kortfilmen On prend pas la mer quand on la connaît pas, men har nu långfilmsdebuterat med den svensk-franska samproduktionen De vuxna - Les grandes personnes. De flesta inblandade i produktionen är fransmän, men filmen är helt och hållet inspelat i Sverige (till största delen på ön Orustr utanför Göteborg), finansieringen är till stor del svensk och ensemblen består av en blandning av svenska och franska skådespelare. I centrum står den franska ensamstående pappan Albert, som tagit hand om sin dotter Jeanne efter att mamman flyttat till Nya Zeeland. Han har blivit mycket överbeskyttande, och tar visserligen ofta med dottern på utflykter till olika länder, men alltid på hans egna villkor. Jeanne ska nu fylla 17 år, och den här gången ska de tillbringa sommaren i Sverige - närmare bestämt i en stuga de hyrt på en ö någonstans vid västkusten. Albert har nämligen läst legender om en gammal vikingaskatt som ska finnas i området, och den vill han hitta till varje pris. Det visar sig dock att ägaren av huset de ska bo i, en svensk kvinna vid namn Annika som länge bott i Frankrike, har tagit fel på datum och trott att fransmännen inte ska komma förrän långt senare. Därför bor fortfarande hon och hennes franska rumskompis Christine i huset, och har ingenstans att ta vägen. Efter viss övertalning går Albert med på att låta Annika och Christine bo kvar i huset, och att alla fyra kan samsas om samma hus. Det resulterar i en händelserik vecka, då Jeanne för första gången känner behov av att börja umgås med någon annan än sin pappa...

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, men jag blev faktiskt positivt överraskad av De vuxna. Det är faktiskt en riktigt trevlig och intressant film, som är lättsam och opretentiös men samtidigt har ett visst djup. Manusförfattarna har på ett skickligt sätt lyckats att skapa levande och mångbottnade rollfigurer, och en historia som visserligen är enkel men ändå håller intresset vid liv. Därför lyckas filmen att engagera från början till slut, och man bryr sig om vad som händer. Fotot håller mycket hög klass, och filmen är vacker med effektfulla och snygga tagningar från Orust. Bildspråket är inte alltför originellt, men fyller sin funktion och är genomarbetat. Det syns att både regissören och filmfotografen har ett öga för det visuella, och verkligen vet hur man ska filma vackra vyer. Kameran stannar visserligen ofta till på detaljer i naturen, men det känns så pass äkta att det ändå inte blir irriterande. Jag blir också imponerad över dialogen, då regissören verkar ha lagt stor vikt vid att få till en trovärdig dialog och verklighetstroget agerande mellan de olika personerna. Därför känns filmen mycket levande, och förblir realistisk och naturtrogen. Det enda jag reagerade över under filmens gång var att Albert blivit ganska endimensionell, och vi får egentligen inte veta särskilt mycket om honom. Han framstår under merparten av filmen som ganska odräglig och en allmänt väldigt egocentrisk person vars överbeskydd går långt bortom sunt förnuft. Det blir bättre allt eftersom filmen fortlöper, men hade gärna fått tonas ner för att framstå som mer trovärdigt. De andra rollfigurerna har blivit betydligt mer mångbottnade, och har fått en realistisk substans som gör att allting känns förvånansvärt äkta. Märkligt nog har filmen marknadsförts som en komedi, för trots det innehåller den inte särskilt mycket humor. Det är visserligen småroligt då och då, men det råder ändå ingen tvekan om att det huvudsakligen är ett drama - visserligen lättsamt och lättsmält, men likväl ett drama.

Skådespelarinsatserna är överlag utmärkta, och både Jean-Pierre Darroussin, Anaïs Demoustier, Judith Henry och till största delen även Lia Boysen är mycket lyckade i de fyra huvudrollerna, och allihopa spelar övertygande och trovärdigt. Mest imponerad är jag över 21-åriga Anaïs Demoustier, som trots sin ringa ålder redan hunnit medverka i en lång rad franska filmer. Hon kan åstadkomma stordåd i framtiden. Det största problemet med rollbesättningen är egentligen komikern Björn Gustafsson som Johan - han gör visserligen sitt bästa, men att låta en komiker spela en allvarlig roll orsakar helt enkelt en del trovärdighetsproblem, och han är lite svår att ta på allvar i den här rollen. Det går inte att förneka att De vuxna egentligen har en ganska tunn story - inte mycket händer, och egentligen står det mesta ganska stilla. Här kretsar allting kring karaktärsutveckling och karaktärsporträtt, hellre än själva händelserna. Jag kan inte påstå att jag störde mig över det under filmens gång, då det blivit så intressant och charmigt att jag helt glömmer att manuset egentligen är mycket tunt. Istället börjar problemen när filmen tagit slut, då jag i efterhand kommer på brister och problem. När sluttexterna börjar rulla känns det lite antiklimaktiskt, och min första tanke var "Var det här allt...?". Det kändes helt enkelt som lite väl platt och tunt, och slutet är lite för ouppklarat som lämnar ett flertal mer eller mindre lösa trådar. Filmen klockar in på ganska precis 1 timme 20 minuter (inkl. för- och eftertexter), och det är helt enkelt i minsta laget för en långfilm. Filmen hade därför vunnit på att förlängas och fördjupas lite, så att man kunnat gå in mer på djupet på en del relationer och kanske även få till en lite bättre avslutning. Det här är ingenting man stör sig över när man ser filmen, men ger istället en lite väl ihålig och intetsägande eftersmak, och gör att filmen inte blivit så minnesvärd som man hade kunnat vänta sig. Men De vuxna är ändå en relativt lyckad film, och är en mycket lovande långfilmsdebut för Anne Novion. Hon visar stor potential som både manusförfattare och i synnerhet regissör, och det ska bli intressant att följa hennes framtida karriär. Trots bristerna har filmen också blivit både intressant, smårolig och trevlig, och trots ett långsamt tempo så känns filmen aldrig seg eller tråkig. Med viss tvekan ger jag därför filmen en svag sjua i betyg, och jag kan varmt rekommendera de flesta att se den en gång.

DVD-utgåvan av De vuxna - Les Grandes Personnes erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, medan ljudet märkligt nog bara finns i tvåkanalig stereo. Bildkvaliteten är bra, och ljudet är fullt godkänt. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns enbart svensk text för utländsk dialog och inte för svenskspråkig dialog. På grund av dålig mixning och otydligt tal är det tyvärr periodvis riktigt svårt att höra vad som sägs i de svenskspråkiga replikerna, och därför är det mycket irriterande att inte distributören kunnat tillhandahålla även svensk text för hörselskadade av all dialog - det hade behövts även för oss hörande. Dessbättre är dock 90% av filmen på franska, och det är bara ett fåtal scener som innehåller någon svensk dialog, varför det här inte är något enormt problem. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter på valt språk. Slutligen kommer man till huvudmenyn, som är stilren men enbart på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är tråkigt. Tyvärr är mina franskakunskaper för bristfälliga (läs: icke-existerande) för att kunna avgöra om någon fransk DVD-utgåva har något extramaterial, men vid en sådan här ny och biovisad svensk samarbetsproduktion så borde man kunna fordra att åtminstone någonting bevarats från inspelningen som kunnat användas här. Jag hade exempelvis gärna velat höra mer av hur regissören tänkt och arbetat, men tyvärr lyser allt sådant med sin frånvaro.

Recensionen skriven: 12 maj 2009
Senast uppdaterad: 13 maj 2009

Recensionen har lästs 3701 gånger av 2047 personer, sedan den 12 maj 2009