Regi: Niels Arden Oplev
Manusförfattare: J.H. Wyman
Victor - Colin Farrell Beatrice - Noomi Rapace
Alphonse - Terrence Howard Darcy - Dominic Cooper
Kilroy - Stu Bennett Valentine Louzon - Isabelle Huppert
Terry - Luis Da Silva Jr. Charles - John Cenatiempo

Victor jobbar som lönnmördare för maffiabossen Alphonse Hoyt; något han egentligen bara gör som täckmantel för att kunna hämnas på Alphonse för att han dödat Victors fru och dotter ett par år tidigare. Mitt emot Victors lägenhet i New York bor Beatrice, som blivit något vanställd efter en bilolycka och efter det tvingats lämna sitt gamla jobb som kosmetolog. Victor och Beatrice börjar umgås och kommer allt närmare varann, tills dess att Beatrice avslöjar att hon bevittnat Victor mörda en man i hans lägenhet och dessutom har en videoinspelning av mordet. Men hon lovar Victor att inte gå till polisen, på ett villkor: att han gör henne en tjänst och mördar rattfylleristen som orsakade bilolyckan...

Dead Man Down har en intressant premiss och grundstory, och har dessutom en åtminstone för genren någorlunda originell story. Med talangfulla Niels Arden Oplev som regissör och dessutom Joel Wyman (bakom bl.a. TV-serien Fringe) som manusförfattare hade jag därför höga förväntningar, men tyvärr blev jag ganska besviken på filmen trots en del fina poänger. Både Victor och Beatrice är intressanta rollfigurer, som dessutom hinner få förhållandevis många nyanser. Jag uppskattar också ambitionen att göra en relativt lågmäld actionthriller, som inte fokuserar på storslagna actionsekvenser. Faktum är att filmen bara innehåller några få riktiga actionscener, vilket säkert irriterar om man älskar action men som jag uppskattar. Stämningen är också bra och med en fin lågmäld stil utan någon nämnvärd övertydlighet - något som trots allt är ganska ovanligt för genren, där man gärna brukar vilja överdriva till bristningsgränsen. Det är fascinerande och förhållandevis tänkvärt.

Men tyvärr är det också en väldigt seg film, som heller inte blir bättre av att filmteamet dragit ut en ganska enkel story till hela 1 timme 53 minuter. Det blir lite för tunt, och stora delar av filmen händer egentligen inte särskilt mycket mer än prat, prat och ännu mer prat. Det vore inget fel med det om det hade varit ett djupsint drama, men när det rör sig om en actionthriller hamnar saker och ting i ett annat läge. Det här hade dessutom kunnat bli ett engagerande drama, då det finns ett djup i grund och botten, men tyvärr har manusförfattaren och regissören valt att inte alls lyfta fram det djupet. Under filmens första halva blir det dessutom ganska rörigt och minst sagt tillkrånglat, och periodvis hade jag vissa svårigheter att hänga med i vem som egentligen är vem och hur allting hänger ihop; än mindre faktiskt bry sig. Men dessbättre blir det mindre rörigt under filmens andra halva, och då utvecklas det faktiskt till en helt okej film. Man börjar bry sig om rollfigurerna och det lilla djup som finns lyfts fram på ett bättre sätt. Därför förekommer det en del engagerande scener och det är överlag intressant.

Men tyvärr förekommer också ganska många logiska luckor, och en del irriterande detaljer som sänker trovärdigheten markant. Däribland hör situationen kring Beatrices rollfigur, som blir attackerad av alla barn i kvarteret som oavbrutet kallar henne "monster", trots att hon bara har fått ett par mindre ärr på ena sidan av ansiktet, som man dessutom knappt ens kan se på lite avstånd. Nog för att vi alla vet att barn kan vara grymma, och hade hon blivit kraftigt vanställd av olyckan hade jag kunnat köpa det, men med så här efter omständigheterna relativt små skador har jag svårt att förstå varför hela samhället skulle behandla henne som pesten. Det gör också att man inte riktigt kan köpa varför Beatrice inte kunnat fortsätta sitt gamla jobb som kosmetolog. Fastän det är förståeligt att Beatrice inte direkt uppskattar rattfylleristen som orsakat olyckan är det också svårköpt att gå så långt som att faktiskt vilja få honom mördad. Om det hade varit en intensiv actionthriller, som varit spännande hela tiden och haft ett högt tempo, hade inget av det här spelat någon större roll. Trots allt är det ju mer regel än undantag med logiska luckor och trovärdighetsproblem i den sortens filmer. Men när tempot blivit så lågt och det knappt förekommer någon spänning alls, så får man betydligt mer tid att fundera över alla ologiska märkligheter.

Däremot är fotot snyggt, och filmen har ett effektivt och starkt bildspråk där några scener är oförglömliga. Skådespelarinsatserna är överlag bra, trots att ingen av skådespelarna är lika bra som man är van vid. Colin Farrell gör ändå en stabil insats som Victor, och spelar trovärdigt. Noomi Rapace är bra som Beatrice, fast hennes bristfälliga engelska stör en del och dessutom hör man att hon talar engelska med svensk brytning hellre än fransk som det ska föreställa. Dominic Cooper är riktigt bra som Darcy, men Terrence Howard övertygar inte lika stort som Alphonse - han spelar förvisso bra, men framstår inte riktigt som den psykopat han ska föreställa. Isabelle Huppert är som vanligt utmärkt som Beatrices mamma, men tyvärr får hon inte mycket att arbeta med genom denna i sammanhanget ganska ovidkommande rollfigur.

Dead Man Down är en ojämn men hyfsad film, som är förhållandevis originell och duger att se på, men som inte lämnar något bestående intryck. Storyn är lovande, så det hade kunnat bli riktigt bra; men när djupet tonats ner så att det inte fungerar som drama samtidigt som det varken är spännande eller finns särskilt mycket till action så känns det lite som att det varken blir hackat eller malet. Ibkand får man intrycket att Niels Arden Oplev inte riktigt kunnat bestämma sig för vilken slags film han egentligen har velat göra. Visst är det sevärt och jag uppskattar den lågmälda stilen, men det hade kunnat bli så mycket bättre genom ett mer genomarbetat manus och till viss del även bättre regi. Fastän filmen mot slutet blir bättre och det förekommer en del minnesvärda scener är början så pass oengagerande att jag inte kan sätta ett högre betyg än en stark femma.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, vilket på ren svenska innebär mindre svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och väldigt stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. Översättningen håller en hyfsad klass, även om det förekommer ett fåtal misstag.

När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter spelas flera trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därpå kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny som är rörlig och effektfull. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det finns heller ingen språkinställningsmeny, så vill man se filmen utan text måste man därmed starta filmen som vanligt och stänga av textning manuellt med fjärrkontrollen i efterhand. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt om än inte alltför förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 13 december 2013
Senast uppdaterad: 13 december 2013

Recensionen har lästs 3407 gånger av 1934 personer, sedan den 13 december 2013