Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte alla tre steg (vid majoriteten av avsnitten)
Johnny - Anthony Michael Hall Sarah - Nicole de Boer
Walt - Chris Bruno Bruce - John L. Adams
Pastor Gene Purdy - David Ogden Stiers Dana - Kristen Dalton
Unge Johnny - Spencer Achtymichuk Greg Stillson - Sean Patrick Flanery
Kate Moore - Ally Sheedy Vicesheriff Roscoe - Bill Mondy

Jag har tidigare recenserat säsong 1 av denna ganska originella science-fictionthrillerserie, som löst baseras på en roman av legendariska Stephen King (som dock undertecknad inte har läst). Nu är det dags för seriens andra säsong, som släpptes på svensk DVD i våras. Johnny, som legat i koma i sex år och därefter vaknat upp med förmågan att få visioner från framtiden och dåtiden, står fortfarande i centrum. Ni som sett den första säsongen, kommer kanske ihåg det spännande slutet - när Johnny skakar hand med senatorkandidaten Stillson, som pastor Purdy stöttar helhjärtat, får han minst sagt obehagliga framtidssyner med Stillson i centrum (exakt vad tänker jag inte avslöja, för er som ännu inte sett säsongen). Andra säsongen tar vid där den första slutade, och Johnny måste nu alltså göra något för att försöka förhindra synerna från att bli verklighet; och det är inte det lättaste, då bl.a. Purdy absolut inte vill tro något negativt om Stillson. Samtidigt kommer Johnny förstås inte ifrån andra mer vardagliga syner - som ibland kan vara nog så allvarliga - som han också måste försöka hinna göra något åt...

Den här säsongen har delvis en lite annorlunda stil gentemot säsong 1. Här finns en central genomgripande handling genom många avsnitt (s.k. story-arc), som gör att olika avsnitt växelvis handlar om detta stora "fall" varvat med helt oberoende fall berörande andra syner han har. Det är en ganska lyckad blandning, och gör att intresset att fortsätta se serien ökar, utan att storyn med Stillson tar överhanden. Skådespelarna spelar utmärkt, och det är en originell och välgjord serie. Men fortfarande har den samma huvudsakliga brist som den första säsongen led av - nämligen den varierande kvaliteten. Vissa avsnitt är mycket lyckade, och är både spännande och intressanta (ex. Cabin Pressure); medan andra avsnitt ärligt talat känns ganska oengagerande och tråkiga, trots att storyn på papperet verkar intressant. Ett av avsnitten (närmare bestämt avsnitt 10, Dead Men Tell Tales) var t.o.m. så långtråkigt att jag somnade ifrån avsnittet första gången jag såg det. Det är aldrig ett gott tecken vid ett avsnitt på 42 minuter... Kvaliteten har dock jämnats ut lite gentemot säsong 1 - de tråkiga avsnitten är färre till antalet, och de bra avsnitten har blivit fler. Det känns också som att kvaliteten överlag ökar allteftersom säsongen pågår, och avsnitten mot slutet är mer intressanta än de tidigare. Det bådar gott inför framtiden, och gör att jag verkligen ser fram emot säsong 3 - den borde inte vara så långt borta, då Paramount redan publicerat omslagsbild och s.k. EAN-nummer för utgåvan, och specifikationerna också verkar vara spikade. Enligt uppgift har samma säsong 3-box som kommer att släppas i Sverige (samma skivor och mastring) redan släppts i Tyskland, så förhoppningsvis har turen snart kommit till Skandinavien. Den ojämna kvaliteten på säsong 2 gör dock att jag inte kan ge serien mer än en sexa i betyg, fastän de bästa avsnitten absolut förtjänar en åtta.

DVD-utgåvan är mycket snarlik den för seriens första säsong, och kommer i ett digipack som man viker ut. En nackdel är dock att digipacket bara har fyra "platshållare" fastän den här säsongen faktiskt består av fem skivor. Det innebär att de två sista skivorna finns på varann på den sista hållaren, och därför måste man alltså ta upp disc 4 innan man kommer åt disc 5. Lite irriterande, plus att det inte känns alltför "hälsosamt" för skivorna att ligga två stycken på varann... Bilden är i anamorfisk Widescreen i 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska samt stereo för franska och tyska. Textning finns på ett tjugotal språk, däribland de fem nordiska språken (svenska, norska, danska, finska och isländska) samt engelska. Det finns både vanlig engelsk text (för hörande) och engelska för hörselskadade, vilket är ett stort plus. Tyvärr finns dock ingen textning för hörselskadade på svenska eller andra språk - men å andra sidan innehåller skivan så många textningsspår att det inte hade rymts dövtext på samtliga dessa; och därför förstår jag att det vore svårt att välja vilka språk som ska anses som viktigare än andra. Bild- och ljudkvalitet är bra, men utmärker sig inte alltför. Alla skivorna inleds med Paramounts vinjett (på ca. 20 sekunder, som tyvärr inte går att hoppa förbi), följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk och stillastående/tyst, men fyller sin funktion.

Tyvärr finns inget extramaterial att tillgå på någon av skivorna. Visserligen känns inte extramaterial lika viktigt vid TV-serieboxar som vid långfilmer, men det känns irriterande då den nordamerikanska region 1-utgåvan av samma säsong enligt uppgift har väldigt mycket extramaterial; däribland bortklippta scener, bakom kulisserna-dokumentärer och kommentatorspår till varenda avsnitt (!). Att allt detta saknas i Europa beror förmodligen på att DVD-boxarna ges ut av olika distributörer - i USA och Kanada ges serien ut direkt av produktionsbolaget Lions Gate (som producerat serien), medan den i Europa som bekant distribueras av Paramount. Men å andra sidan tycker man att om det nu varit möjligt för Paramount att licensiera själva serien för distribution i Europa, så borde det inte vara en omöjlighet att även få tillstånd till det extramaterial som Lions Gate producerat och ställt samman. Tyvärr verkar Paramount alltför ofta strunta i allt vad extramaterial heter vid europeiska DVD-boxar, även när det finns med i USA (t.o.m. när det rör sig om samma bolag som släpper serierna i hela världen), och jag förstår ärligt talat inte varför. Något borde verkligen göras åt detta, för att minimera chansen att personer importerar boxar från utlandet istället för att köpa i Sverige - något som just nu borde vara en ganska överhängande risk. I rättvisans namn ska dock påpekas att de amerikanska boxarna med Dead Zone istället saknar textning helt och hållet (där finns inte ens engelsk text), varför det inte enbart finns fördelar med att importera från utlandet.

Recensionen skriven: 24 december 2006
Senast uppdaterad: 24 december 2006

Recensionen har lästs 3503 gånger av 1940 personer, sedan den 5 december 2007