Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Elaine - Zoe Saldana Oscar - James Marsden
Jeff - Columbus Short Cynthia - Loretta Devine
Frank - Peter Dinklage Norman - Tracy Morgan
Farbror Russell - Danny Glover Martina - Regine Nehy
Derek - Luke Wilson Pastor Davis - Keith David
Duncan - Ron Glass Brian - Kevin Hart

Den brittiska regissören Frank Oz (som tidigare bland annat gjort The Stepford Wives och Mupparna på Manhattan) regisserade 2007 en komedi vid namn Death at a Funeral, som i Sverige fick titeln Trångt i kistan. Manuset var skrivet av engelsmannen Dean Craig. Där fick vi följa de problem som uppstod under en begravning, och filmen blev framgångsrik i Storbritannien men har förblivit förhållandevis okänd i resten av världen. Efter initiativ av skådespelaren och komikern Chris Rock gjorde den amerikanska regissören Neil LaBute därefter en nyfilmatisering av den brittiska originalfilmen bara tre år senare, och filmen som nu släppts under originaltitel släpptes direkt på DVD i Sverige.

Aaron är en hårt arbetande man som tillsammans med sin fru Michelle bor i sitt barndomshem och tar hand om sin mamma. De vill helst av allt flytta till ett eget hus och skaffa barn, men det har inte gått särskilt bra. Aaron vill helst av allt bli författare, men har inte lyckats få något publicerat. Därför är han avundsjuk på sin lillebror Ryan som redan är en framgångsrik författare. När brödernas pappa dör är det upp till Aaron att ordna begravningen, och se till att hela släkten kommer dit. Deras kusin Elaine kommer till begravningen tillsammans med hennes pojkvän Oscar och hennes bror Jeff, men Oscar är fruktansvärt nervös över att träffa Elaines släkt. Hon ger honom därför en tablett Valium från Jeff så att han ska lugna ner sig, men problem uppstår då tabletten ifråga inte visar sig vara Valium...

Jag har tyvärr inte sett den brittiska originalfilmen från 2007, så jag har inget att jämföra med. Jag tycker dock att nya Death at a Funeral har en kul och intressant story, och en del intressanta rollfigurer. Upplägget är roligt, även om storyn är i tunnaste laget.

Men det viktigaste vid en komedi är förstås humor, och på den punkten känner jag mig lite kluven. Visst är det en smårolig film, och jag skrattade vid några tillfällen. Men det är väldigt långt mellan de klockrena poängerna, och oftast går det inte längre än till småfniss. Lite mer än så hade jag väntat mig. Framförallt har manusförfattarna gått lite för långt och överdrivit allting till bristningsgränsen. Redan vid ett tidigt skede har trovärdigheten sjunkit till botten, och när precis allting går fel börjar man snabbt att tröttna. Det blir helt enkelt för mycket av det goda, och en del av skämten känns också ganska smaklösa. Att någon skulle flippa ut så fruktansvärt efter en tablett LSD känns också lite överdrivet, och att se höga personer bete sig allmänt korkat blir mer tröttsamt än roligt efter en stund.

Däremot har åtminstone vissa av rollfigurerna blivit hyfsat mångbottnade, och det är lätt att sympatisera med i alla fall en del av dem. Därför förblir filmen engagerande, och man vill trots allt hela tiden se vad som kommer att hända. Jag kan heller inte förneka att Death at a Funeral har en viss charm och ett tydligt underhållningsvärde.

Fotot är fullt funktionellt, men erbjuder varken vackra vyer eller något nyskapande bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och de allra flesta agerar övertygande och så trovärdigt som det är möjligt utifrån omständigheterna. Jag blev mest imponerad över Zoë Saldaña som Elaine, men även Chris Rock och Regina Hall gör bra ifrån sig. Tyvärr spelar Martin Lawrence över en hel del som Ryan och gav ett något konstlat intryck. James Marsden balanserar på gränsen till överspel som Oscar, men håller sig överlag på rätt sida trots en svår roll.

Man kan verkligen fråga sig vad en nyfilmatisering på samma språk som originalfilmen bara tre år senare egentligen kan tillföra, och i och med att samma manusförfattare crediterats för båda filmerna kan man misstänka att de sannolikt inte är alltför olika varandra. Det kan jag inte bedöma, men 2010 års Death at a Funeral är i alla fall en underhållande och smårolig film som tyvärr bitvis blivit lite för tillspetsad på gränsen till löjlig. Men den duger ändå som underhållning för stunden, och jag hade ganska trevligt medan jag såg den. Men det är inget jag skulle vilja se om och heller inget jag lär komma ihåg något längre tag, varför en svag sexa är det mest rättvisa betyget jag kan ge.

Recensionen skriven: 1 april 2011
Senast uppdaterad: 1 april 2011

Recensionen har lästs 3470 gånger av 1980 personer, sedan den 1 april 2011