Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Val - Regina Casé Jessica - Camila Márdila
Barbara - Karine Teles Dr. Carlos - Lourenço Mutarelli
Fabinho - Michel Joelsas Edna - Helena Albergaria
Janaina - Bete Dorgam Raimunda - Luci Pereira
Antonio Jardineiro - Luis Miranda Vandré - Theo Werneck
Diléia - Anapaula Csernik Pamela - Thaise Reis

Val har i över ett decennium jobbat som hemhjälp för en rik överklassfamilj i São Paulo i Brasilien, vilket innefattar TV-personligheten Barbara och den excentriska dr. Carlos (som dock inte verkar vara någon doktor) plus deras tonårsson Fabinho. Då Barbara aldrig har tid för Fabinho, har han i alla år sett på Val som en surrogatmamma, som behandlar honom med den närhet han aldrig får från sin riktiga mamma. Val bor i ett enkelt rum i huset och sköter allt som behövs i hushållet, och följer Barbaras och Carlos minsta vink. Trots att Barbara är hård trivs Val i hemmet, och vet alla osynliga hierarkier och oskrivna lagar som gäller - hon sitter aldrig vid samma matbord som familjen, äter en billigare glass än de andra och skulle aldrig drömma om att ens doppa tårna i simbassängen på gården hur mycket Fabinho än ber henne. Men Val har också en dotter, som hon lämnat kvar hemma i den fattiga landsbygdshålan Pernambuco och som de senaste tio åren bott med någon annan. Val har knappt sett sin dotter på åratal, fastän hon bidrar med pengar till henne hela tiden. Men en dag får Val ett telefonsamtal från dottern Jessica, som nu är i sena tonåren. Hon har tänkt att börja studera på universitetet i São Paulo för att bli arkitekt, och vill därför komma och bo med Val. I väntan på att Val och Jessica kan hitta en egen lägenhet på lagom avstånd från skolan ber Val sina arbetsgivare att låta Jessica få bo hos familjen. Men Jessica är en stark och självsäker ung kvinna, som inte har minsta plan på att bli lika underdånig som hennes mamma - hon blir chockad över Vals lilla skrubb till rum som är tio gånger mindre än till och med familjens gästrum, och hon tänker verkligen inte börja undvika att sitta vid matbordet...

På DVD-omslaget beskrivs filmen som "en nutida version av Downton Abbey", och det är i mina ögon tillräckligt för att skrämma bort vem som helst... Men dessbättre är Den andra mamman en riktigt bra film, och är bättre än jag hade kunnat drömma om. Den har en intressant story med bra budskap och teman som är värda att uppmärksamma. Resultatet är en både underhållande, tänkvärd och djupsint film, som har något att berätta samtidigt som det görs med en lättsam stil. Därför blir det aldrig tungt eller tråkigt, utan filmen håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Det är engagerande och minnesvärt, och här finns många bottnar. Trots något tillspetsade rollfigurer känns det också trovärdigt, och det är tyvärr inte så långsökt att det mesta i filmen skulle kunna hända på riktigt.

Samtidigt finns här mycket värme, och allting skildras med humor. Det är faktiskt ganska roligt, och man får skratta förhållandevis ofta åt de repliker och situationer som förekommer. Det finns rikligt med charm, och stämningen lättas upp genom den humoristiska stilen. Samtidigt blir det aldrig roligt enbart för sakens skull, och filmen går aldrig över gränsen till slapstick eller fars. Istället förblir det ett allvarligt och seriöst drama, men som lättas upp genom precis lagom mycket humor. Det har också blivit en berörande film, som griper tag i tittarna utan att någonsin upplevas översentimental eller genom att spela på känslosträngar.

Det är lätt att bry sig om både Val och Jessica, som båda skildras med många nyanser och lager. Till viss del gäller det även Fabinho och dr. Carlos, som båda upplevs något stereotypa men som i alla fall blivit hyfsat nyanserade. Detsamma kan dock inte sägas om Barbara, som skildras endimensionellt och stereotypt helt utan försonande egenskaper. Nu ska ju dock filmen fokusera på Val och Jessica och utspelas genom deras perspektiv, så det är förståeligt att andra blir mer endimensionella, men det borde ändå ha gått att skildra dessa på ett aningen mer mänskligt sätt; i synnerhet Barbara som känns helt omänsklig.

Den andra mamman har också blivit en smula övertydlig, då familjen blivit tämligen tillspetsade och det inte ska råda någon tvekan om vilka hierarkier som ska gälla. Det är förstås avsiktligt, men det går ändå en smula för långt då det aldrig ska råda någon tvekan om budskapet. Under tiden har andra aspekter blivit mer undangömda, och många frågor får vi aldrig något svar på. Varför kallas mannen dr. Carlos, när han faktiskt inte verkar vara någon doktor, och vad har han jobbat med? Vad exakt jobbar Barbara med? Vem är denna Sandra, som vi förstår har tagit hand om Jessica under alla dessa år? Vi kan i och för sig gissa oss till svaret på ett och annat, men några säkra svar får vi aldrig. Det gör i och för sig ingen skillnad för handlingen i sig, men för nyfikenhetens skull hade jag ändå velat veta lite mer.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt om än inte alltför originellt bildspråk. Den närmast dokumentära känslan förstärks också av det faktum att filmen knappt innehåller någon bakgrundsmusik alls; ett smart drag i det här fallet. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och Regina Casé är utmärkt som Val. Hon gör en trovärdig och naturlig rolltolkning helt utan överspel, och hjälper till att lyfta hela filmen. Camila Márdila är också mycket bra som Jessica, och gör även hon en riktigt imponerande rollprestation. Lourenço Mutarelli är bra som dr Carlos, och Karine Teles gör vad som går av den hopplöst stereotypa "skurkrollen" som Barbara.

Den andra mamman är en riktigt bra film, som engagerar och håller intresset vid liv hela tiden. Det är intressant och fascinerande, med bra budskap och många bottnar. Det är djupsint och filmen tar upp viktiga ämnen som förtjänar att uppmärksammas. Att den bitvis blivit en smula övertydlig och att värdfamiljen känns något stereotyp kan man nog leva med, eftersom det bidrar till att alla lättare ska ta till sig filmens budskap. Däremot upplevs filmen ibland något repetitiv och enkelspårig, då lite väl många scener främst går ut på att visa på hierarkin mellan värdfamilj och hemhjälp - onödigt, då vi förstår allt sådant vid ett ganska tidigt skede. Å andra sidan har filmen dock fått en lyckad blandning mellan allvar och humor, då stämningen lättas upp av en hel del humor samtidigt som det aldrig känns konstlat och humorn aldrig förtar det allvarliga och djupa temat. Därför är det trots nackdelarna svårt att inte fastna för den här charmiga filmen, som både har humor, värme och samtidigt många bottnar och budskap som förtjänar att uppmärksammas. Klassklyftorna må vara större i Brasilien än i de flesta andra länder, men temat och sensmoralen är lika tillämpbara överallt ändå. Efter moget övervägande ger jag därför filmen en mycket stark sjua, och det är en film väl värd att se för alla.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1 (omslaget anger felaktigt 1,85:1), och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på franska. Filmen har svensk text, men inga andra språk alls. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Då mina kunskaper i franska är närmast obefintliga kan jag inte bedöma översättningen, men jag hittar i alla fall inget som känns ologiskt. Det förekommer dock ett fåtal lite väl slarviga stavfel eller grammatikfel, som kan tyda på bristfällig korrekturläsning. Den svenska texten är lagom stor och lättläst. Efter inmatning av skivan möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny återfinns vilket är en nackdel om man vill hitta åt ett visst parti. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt och lite svagt när det trots allt gäller en mångfaldigt prisbelönad film som denna. Och för övrigt skulle jag verkligen vilja veta hur någon kommit på konststycket att översätta originaltiteln "Que Horas Ela Volta?" (ungefär: "När kommer hon tillbaka?") till "Den andra mamman"...

Recensionen skriven: 22 oktober 2016
Senast uppdaterad: 22 oktober 2016

Recensionen har lästs 2732 gånger av 1582 personer, sedan den 22 oktober 2016