Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Herr Räv - George Clooney Fru Räv - Meryl Streep
Ash - Jason Schwartzman Grävling - Bill Murray
Kylie - Wallace Wolodarsky Coach Skip - Owen Wilson
Råtta - Willem Dafoe Boggis - Robin Hurlstone
Bunce - Hugo Guinness Bean - Michael Gambon
Klikk her for den komplette norske rollelisten!

Den amerikanska regissören, producenten och manusförfattaren Wes Anderson är omtyckt av många, och näst intill hatad av nästan lika många. Han är för de flesta mest känd för The Royal Tenenbaums, och gjorde senast The Darjeeling Limited. Nu har han dock satsat på en helt ny genre, då han gjort en filmversion av den norsk-brittiska författaren Roald Dahls klassiska barnbok Den fantastiska räven. Det här är Wes Andersons första animerade film, och här rör det sig om gammaldags dockanimation. Filmen blev nominerad till en Oscar för bästa animerade långfilm, men vann dock inte.

I centrum står Herr Räv, som en gång i tiden roade sig med att stjäla hönor. När hans fru blir gravid tvingas han ta ansvar för sin nya familj, och lämna sitt vilda leverne bakom sig. Han bestämmer sig också för att flytta från den grop där familjen bott, för att istället ta med sig sin fru och sitt barn till ett nyköpt träd. Det var dock inte helt smart, då trädet ligger precis i närheten av landets tre mest otäcka bondar; Boggis, Bunce och Bean, som inte vill något hellre än att skjuta ihjäl rävar. Herr Räv kan inte motstå en "sista" aktion mot bondarna, men det kan också tänkas bli hans sista...

Jag har tyvärr inte läst Roald Dahls klassiska bok, och har därför ingenting att jämföra med. Men då Wes Anderson överlag brukar göra bra filmer och den här dessutom fått så bra kritik, så hade jag höga förväntningar inför Den fantastiska räven. Jag kan tyvärr inte påstå att mina förväntningar infriades, fastän det inte alls är en dålig film på något sätt. Filmen är dockanimerad via så kallad stop motion-teknik, vilket i klartext innebär att varje bildruta fotograferas var för sig med hjälp av dockor och andra byggda föremål. Rätt använt kan stop motion-teknik fungera riktigt bra, och så borde ha kunnat vara fallet även här.

Men jag hade faktiskt svårt för den här enkla animationen och den visuella stilen. Karaktärsdesignerna lämnar en del övrigt att önska, och animationen känns ryckig och onaturlig. Det ser inte alls mjukt och naturligt ut som det borde, utan allt är så hackigt och ryckigt att det tog lång tid innan jag lyckades vänja mig vid stilen. Jag vet inte om det är avsiktligt eller inte, men det funkade i alla fall inte för mig. Dessutom får man ibland en lite märklig känsla av animationen, då den som regel känns tredimensionell men ibland har tvådimensionella inslag som inte går särskilt bra ihop. Lyckas man att komma över den visuella stilen, så är det dock en intressant film och en genomarbetad story.

Den första knappa halvtimmen är ganska seg och tråkig, och den första gången jag såg filmen somnade jag ifrån den. Dessbättre börjar dock storyn att ta fart efter det, och när det väl börjar hända saker och ting så blir det genast betydligt mer intressant. När den konkreta storyn kommer igång, så får filmen ett föredömligt tempo och där allting händer i relativt rask takt. Det blir inte tråkigt längre, och det händer lagom mycket för att det varken ska kännas överdrivet rörigt eller långsamt. Det är också lagom fantasifullt för att bli intressant utan att kännas alltför överdrivet, och med mycket få logiska luckor.

Det låter lovande, men tyvärr finns det framförallt tre problem med Den fantastiska räven som drar ner helhetsintrycket. För det första ska det föreställa vara en komedi, men filmen är inte särskilt rolig. Jag skrattade bara en eller två gånger under hela filmen, och annars gick det inte längre än att jag uppfattade försök till humor men som i de flesta fall tyvärr föll platt ner. Betydligt mer än så borde man kunna förvänta sig av en komedi, och då Wes Andersons tidigare filmer haft en mer fungerande humor så vet jag inte riktigt vad som gått snett i det här fallet.

Ett annat problem är att filmmakarna inte verkar ha kunnat bestämma sig för vilken målgrupp filmen egentligen riktas till. Roald Dahls bok är utan tvekan riktad till barn i första hand, men Wes Anderson verkar ha haft svårare att bestämma sig. Det är inte en alltför barnvänlig film, då det förekommer många vuxna referenser som barn inte lär förstå alltför mycket av och filmen periodvis även är ganska våldsam. Men samtidigt lär många vuxna uppfatta filmen som lite tramsig och larvig, och för många ungdomar och vuxna är det ett oöverstigligt hinder att verkligen se en dockfilm om rävar. Jag lyckades i alla fall inte hitta någon som frivilligt ville se filmen med mig, utan tvingades göra det själv. Och medan jag inser att många element inte alls passar barn, så uppfattade jag åtminstone bitvis ändå filmen som lite barnslig och banal. Därför vet jag fortfarande inte vilken målgrupp den egentligen riktar sig till.

Det tredje stora problemet är att de allra flesta rollfigurer är tämligen osympatiska, och det är svårt att känna något för någon. Herr Räv är ärligt talat ganska självisk och elak, och verkar inte bry sig om någon annan än sig själv. Och att sympatisera med någon som roar sig med att stjäla och döda kycklingar är inte så lätt. Det kanske ska föreställa charmigt, men det var i alla fall inte intrycket jag fick. Det är inget fel med osympatiska rollfigurer om det har en poäng i slutändan och det finns någon form av positiva egenskaper, men jag såg inga sådana här och Räven verkar heller inte utvecklas nämnvärt under filmens gång. Hans fru är aningen mer sympatisk, men istället ganska endimensionell och ger inte mycket väsen för sig. De flesta andra är också antingen osympatiska, endimensionella eller bådadera, och i slutändan kunde jag inte känna något för någon eller bry mig om utgången i någon högre grad.

Manuset hade också behövt finslipas en del, då det finns inslag som inte alls fungerar. Det gäller bl.a. en sidohandling om att Herr Räv är rädd för vargar, men som blivit outvecklat och ignorerat under största delen av filmen, som gör att kulminationen känns helt poänglös och malplacerad. Även i övrigt finns ett flertal onödiga scener, som pågår för länge utan att egentligen leda någonstans. Trots en knapp speltid på bara 1 timme 23 minuter känns filmen därför ganska lång, och jag tyckte att den snarare kändes som runt två timmar. När filmmakare inte ens lyckas att hålla tittarna engagerade och fängslade i 80 minuter, så är det något som inte är som det ska...

Det låter inte särskilt lyckat, men trots de många bristerna är Den fantastiska räven inte alls en dålig film. Det är originellt och välgjort, och storyn är överlag genomarbetad. Det är också småroligt och med intressanta, om än tämligen osympatiska, rollfigurer. Det är helt enkelt en fascinerande upplevelse, och skådespelarna är överlag bra. De flesta gör dock inte alltför mycket väsen av sig, och hade lika gärna kunnat spelas av nästan vem som helst. Den enda jag verkligen kände igen rösten på när jag såg filmen var Meryl Streep, medan bl.a. George Clooney och Bill Murray gör mer neutrala roller. Det största problemet med ensemblen är Jason Schwartzman som sonen Ash, som ska föreställa vara 12 år gammal men som på rösten snarare låter som minst 25. Men det här är en film som man inte kommer att glömma i första taget. Och visst är det imponerande när man lagt ner så mycket tid på att göra en film, som det uppenbarligen gjorts här. Stop-motion-teknik är tidsödande, men resultatet brukar kunna bli riktigt bra; även om det här fallet är mer tveksamt. Masn borde helt enkelt kunna förvänta sig mer än så här, och i slutändan kan jag inte ge filmen mer än en svag femma i betyg. Visst kommer många att älska filmen, men fastän den var fullt sevärd så kan jag inte hålla med om det.

Recensionen skriven: 26 augusti 2010
Senast uppdaterad: 27 augusti 2010

Recensionen har lästs 4272 gånger av 2437 personer, sedan den 26 augusti 2010