Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Sebastian Bergman - Rolf Lassgård Vanja Lithner - Moa Silén
Torkel Höglund - Tomas Laustiola Ursula Andersson - Gunnel Fred
Billy Rosén - Christopher Wagelin Terapeuten - Jessica Zandén
Edward - Niklas Falk Ralph Svensson - Per Lasson
Anstaltschef - Björn Gedda Vaktchef - Anders Johannisson
Polis på brottsplats - Annika Ryberg Whittembury Anette Wilén - Lolo Elwin

TV-profilen Hans Rosenfeldt och manusförfattaren och tillika grundaren av filmbolaget Tre Vänner, Michael Hjorth, skrev under 2010 manus till en ny kriminalserie vid namn Den fördömde. Ett halvår innan TV-serien fick premiär gav de ut en bok baserad på TV-manuset; en roman vid namn Det fördolda. Miniserien i två delar hade därefter premiär i SVT på juldagen 2010, och nu har även det andra avsnittet släppts på DVD.

Precis som senast kretsar handlingen kring den pensionerade kriminalpsykologen Sebastian Bergman. Rikskrim - bestående av chefen Torkel Höglund samt Ursula, Vanja och Benny - är inte särskilt intresserade av att arbeta med honom längre, efter vad som hände i den första filmen. Men när tre olika kvinnor hittas mördade på ett sätt som tyder på en seriemördare känner de sig tvingade att ta Sebastian till hjälp igen. Tillvägagångssättet är identiskt med den dömde seriwemördaren Edward Hinze, som Sebastian hjälpte till att sätta fast 1995 och som ända sedan dess suttit i fängelse. Det ser ut som en härmapa, men problemet är att mördaren vetat detaljer om Edward Hinzes mord som aldrig offentliggjorts.

Det oväntade och geniala slutet i det första avsnittet är en utmärkt utgångspunkt inför det andra avsnittet, och den sidohistorien utgör en intressant bas för det här avsnittet, som återkopplas till vid ett flertal tillfällen under filmen. Det är intressant, och är ett av fåtalet fall med personliga relationer i kriminaldramer som faktiskt passar in och engagerar. Även den här filmen har en intressant grundstory, och jag uppskattar temat med kriminalpsykologer och gärningsmannaprofilering; ämnen som fram tills nu varit relativt sällsynta i svenska filmer och TV-serier.

Sebastian Bergman är också en annorlunda rollfigur, som är hyfsat mångbottnad och som vi får en ganska bra inblick i. Jag uppskattar också att Vanja fått fler nyanser än i den första filmen, även fast de flesta andra mer eller mindre stampar på samma ställe. Storyn i denna andra film är intressant och till viss del berörande, men trots den ovanliga privata vinklingen känns själva kriminalfallet inte alls lika originellt som den första filmens story. Däremot är tempot högre än i den första filmen, och det är bara ett fåtal scener som har ett lugnt tempo. Mellan varven blir det riktigt spännande, även fast det är minst lika många scener som mer känns som ett drama än en thriller. Det förblir engagerande och fascinerande, även fast filmen inte erbjuder något alltför stort djup.

Jag uppskattar det högre tempot och den lagom enkla storyn, som gör att filmen både engagerar och erbjuder en trovärdig spänning. Men främst under filmens andra halva förekommer en hel del trovärdighetsproblem, och även några logiska luckor. Det gör att filmen efter ett tag inte alls känns lika realistisk som i början, och trovärdighetsproblemen framstår som ännu större här in i Den fördömde - Första kriminalfallet. Däremot uppskattar jag att filmteamet den här gången inte krånglat till storyn till bristningsgränsen med mängder av rollfigurer och förvecklingar, utan det här är en lite enklare och mer slätstruken story med ett betydligt mer begränsat persongalleri. Det är förstås på gott och ont, och jag uppskattar att den här filmen inte alls blivit rörig eller svårfattlig. Men samtidigt gör det också filmen mer förutsägbar, och överlag är det inga större överraskningar som väntar.

Filmen erbjuder ett fullt godkänt foto, men någon unik berättarteknik eller ovanligt bildspråk erbjuds inte. Skådespelarinsatserna varierar en del, men Rolf Lassgård är utmärkt i huvudrollen som Sebastian Bergman. Moa Silén är också riktigt bra som Vanja, och jag uppskattar att hon har fått större utrymme än i den förra filmen. Jag blev dock inte riktigt lika imponerad över resten av den fasta ensemblen. Tomas Laustiola gör ett lite oengagerat intryck som Torkel, och Christopher Wagelin ger ett lätt konstlat intryck som Billy. Gunnel Fred är ganska bra som Ursula, och spelar bättre än i den förra filmen. Gästrollerna imponerar inte lika mycket som i den förra filmen, men alla gör stabila och fullt godkända insatser.

Den fördömde - Andra kriminalfallet är inte särskilt originellt eller minnesvärt, men erbjuder åtminstone något förhållandevis nytt efter alla femtioelva Wallander- och Beck-filmer som producerats. Klassen känns överlag som något högre än Wallander och storyn är intressant, men jag tycker ändå att den första filmen var lite vassare och engagerade på ett annat sätt än här. Därför stannar mitt betyg på en sexa, men det är absolut en fullt sevärd och underhållande film för stunden; varken mer eller mindre. Den håller knappast att ses om, men fungerar bra som lättsam underhållning en gång.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med formatet 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig text på norska, danska och finska. Trots att omslaget antyder det finns dock ingen vanlig svensk text, och dövtextningen är betydligt mer avancerad än senast. Texten är i minsta laget, men ändå förhållandevis lättläst. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter visas en språkvalsmeny. När man valt språk visas engelskspråkiga varningstexter i 5 sekunder som märkligt nog är anpassade för USA (med bl.a. hänvisningar till FBI), och därefter kommer man till huvudmenyn. Menyerna är engelskspråkiga och stillastående.

Efter filmens slut uppstår också Warners traditionella irritationsmoment, då det visas varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan. Dessa visas en i taget med 10 sekunder per språk, vilket alltså innebär att det visas varningstexter i över sex minuter. Den här gången går det dock att spola förbi varningstexterna i bild och likaså hoppa över alla genom att trycka på menyknappen, men jag fattar ändå inte varför det ska vara så svårt att följa andra distributörers exempel och bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning på...? Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket visserligen knappast är förvånande för en TV-film men det vore ju onekligen trevligt med någonting extra för att de som redan sett serien på SVT ska få ut något mer ur det. Trots allt är det här inte den sortens film som man skulle vilja se om.

Recensionen skriven: 4 maj 2011
Senast uppdaterad: 4 maj 2011

Recensionen har lästs 4706 gånger av 2900 personer, sedan den 4 maj 2011