Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Wadjda - Waad Mohammed Abdullah - Abdullrahman Al Gohani
Mamma - Reem Abdullah Pappa - Sultan Al Assaf
Fatin - Alanoud Sajini Fatima - Rafa Al Sanea
Salma - Dana Abdullilah Noura - Rehab Ahmed
Fröken Hussa - Ahd Kamel Leila - Sara Aljaber
Iqbal - Mohammed Zahir Abeer - Noura Faisal

Den saudiarabiska regissören och manusförfattaren Haifaa al-Mansour är Saudiarabiens första och hittills enda kvinnliga regissör, och då biografer är förbjudna i Saudiarabien finns i stort sett ingen filmindustri att tala om där. Den första filmen som spelats in helt och hållet i Saudiarabien blev Haifaas långfilmsdebut som spelfilmsregissör, efter att tidigare ha gjort tre kortfilmer och en långfilmsdokumentär. Den saudiarabisk-tyska samproduktionen Den gröna cykeln har vunnit priser på mängder av filmfestivaler världen över, däribland bästa film i Venedig, och det är också den första filmen som Saudiarabien skickat in till Oscarsgalan; dock utan att bli nominerad. I Sverige gick filmen upp på Folkets Bios biografer på den internationella kvinnodagen den 8 mars 2013, och har nu släppts på DVD (men dock inte Blu-Ray).

Wadjda är en 10-årig flicka som bor i Saudiarabiens huvudstad Riyadh tillsammans med sin mamma, och en pappa som kommer och går som han känner för. Saudiarabien är inget lätt land att bo i för kvinnor, då kvinnor varken får köra bil eller rösta. Helst bör de inte ens bli sedda på gatorna. Wadjdas mamma är därför mest bekymrad över att varje dag hitta någon som kan köra henne till jobbet, samtidigt som hon är orolig för att hennes man ska ta sig en ny fru. Wadjda vill inget hellre än att köpa en cykel, så hon kan kappåka med grannen och kompisen Abdullah. Visserligen är det förbjudet för kvinnor att cykla, men det är inget som bekymrar Wadjda. Då den gröna cykeln hon siktat in sig på kostar väldigt mycket pengar får hon en idé att ställa upp i skolans Koranen-recitationstävling, för med de prispengarna skulle hon få råd att köpa cykeln.

Storyn låter kanske inte alltför upphetsande, men ibland kan skenet bedra. Och i all sin enkelhet är Den gröna cykeln faktiskt en mycket bra film. Historien är enkel men fascinerande, och det är värdefullt att få en inblick i en annorlunda kultur. Filmen tar upp viktiga ämnen, och det är intressant att följa det vidriga kvinnoförtryck som förekommer i arabländer och som för oss i västvärlden känns närmast absurt. Allting skildras på ett trovärdigt och fint sätt, och utan att tydligt ta ställning. Därför har filmen blivit lagom lågmäld, och det uppskattar jag. Man förstår allting alldeles utmärkt, utan att regissören behöver ta till pekpinnar.

Allting är engagerande och intressant, och det är samtidigt en viktig film för alla att se på för att få ett intryck av hur vardagen egentligen är i arabländer såsom Saudiarabien. Det är starkt och berörande, och filmen griper tag i tittarna med enkla medel. Det är en mörk och dyster film, men samtidigt smårolig och med ett visst framtidshopp. Därför känns det aldrig becksvart, och allting har blivit mycket fängslande. Stämningen är också utmärkt, och det är underhållande samtidigt som det finns ett tydligt budskap.

Dock kan storyn upplevas lite i tunnaste laget, då det egentligen inte händer mycket mer än Wadjdas försök att köpa cykeln; plus en skildring av kvinnosynen i Saudiarabien. Det räcker visserligen ganska långt, men bitvis kan man ändå tycka att det blir lite långsamt. Det förekommer också en del snabba övergångar och inte helt övertygande karaktärsutvecklingar. Några rollfigurer känns också lite väl stereotypa, även fast jag inte alls betvivlar att många är så här i sådana arabländer.

Fotot är snyggt men enkelt, och filmen erbjuder en del vackra vyer i kombination med ett traditionellt men effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Framförallt är Waad Mohammed fullkomligt lysande i huvudrollen som 10-åriga Wadjdi, och hon spelar helt naturligt och övertygande helt utan överspel eller konstlade manér. En mycket imponerande rollprestation, och hon har alla möjligheter att komma långt inom branschen; åtminstone om hon lämnar hemlandet med tanke på att Saudiarabien inte direkt har en stor filmbransch. Reem Abdullah är riktigt bra som hennes mamma, och Abdullrahman Al Gohani är ganska bra som Abdullah. Bland klasskompisarna finns det dock några svagare kort, och skådisar som visserligen inte är dåliga men som bitvis ger ett något konstlat intryck.

Den gröna cykeln är måhända en ganska enkel film, men också en viktig film som alla bör se. Visst finns det några brister, men i all sin enkelhet är det en mycket bra film som sticker ut från mängden och både blivit fängslande och lärorik. Dock lär filmen upplevas mer originell och annorlunda i västvärlden än i arabländerna, och en del av poängen med filmen går sannolikt förlorad i både hemlandet och en del andra arabländer. Men åtminstone för oss i västvärlden är det en riktigt lyckad film, och en både stark och trovärdig skildring. I och med den något tunna storyn nöjer jag mig med en svag åtta i betyg, men det är absolut en mycket bra film som alla bör se - fast därmed inte sagt att alla lär uppskatta den.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på arabiska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har enbart svensk text, inga andra språk alls, och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. Jag kan dock inte bedöma översättningen, då jag inte förstår ett ord arabiska, men jag hittar i alla fall inget som känns inkonsekvent eller ologiskt i texten. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 19 sekunder, följt av svenskspråkiga varningstexter på 16 sekunder (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och oerhört enkel. Här finns bara möjlighet att slå av och på svensk text samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny finns, vilket är en nackdel om man vill hitta åt ett visst parti i filmen. Det finns inget extramaterial alls, vilket känns lite svagt för en biovisad och prisbelönad film som denna.

Recensionen skriven: 31 januari 2014
Senast uppdaterad: 1 februari 2014

Recensionen har lästs 3341 gånger av 1963 personer, sedan den 31 januari 2014