Katrine Ries Jensen - Laura Bach Thomas Schaeffer - Jakob Cedergren
Magnus Bisgaard - Lars Mikkelsen Stig Molbeck - Frederik Meldal Nørgaard
Mia Vogelsang - Lærke Winther Adam Krogh - Carsten Bjørnlund
Frederik Berthelsen - Peter Gilsfort Malene Winther - Mia Jexen
Överläkare Nyholm - Henrik Weel Läkare Madsen - Sune Kofoed
Benedicte Schaeffer - Iben Dorner Johan Schaeffer - Benjamin Brüel

Den som dräper är namnet på en ny dansk kriminalserie, skapad av bl.a. Birger Larsen och författarinnan Elsebeth Egholm. Serien handlar om Köpenhamnspolisens avdelning för seriemördare, och består av 10 delar som hör ihop två och två. Det första avsnittet visades på den danska kommersiella marksända kanalen TV2 den 15 mars 2011, och redan nu kommer den svenska DVD-utgåvan med de två första avsnitten ihopklippta till en långfilm. I TV-serieform hette avsnitten Liket i skogen, men DVD:n har istället fått samma titel som miniserien. DVD:n släpps i det här skedet endast som hyr-DVD, men kommer senare även att släppas som köpfilm.

I Köpenhamn arbetar den ambitiösa kriminalinspektören Katrine som mordutredare på Köpenhamnspolisens rotel för seriemord. Hon har inte jobbat på ett tag, men är nu beredd att satsa på sin karriär igen. När en ung kvinna hittas mördad i skogen får Katrine fallet, men det alla andra tror sig vara en rutinutredning visar sig snart vara allvarligare än de kunnat ana. När fyra kvinnor till snart hittas mördade i samma skog, som alla dödats med långa mellanrum mellan varje, inser teamet snart att det rör sig om en seriemördare. För att få hjälp med gärningsmannaprofilering vänder sig Katrine till den framstående rättspsykiatern Thomas Schaeffer, som tidigare arbetat för polisen men som numera undervisar på universitet. Hennes chefer vill ogärna samarbeta med Thomas, men hon bryr sig inte utan anlitar honom för att hjälpa till. Och i takt med att de kommer allt närmare gärningsmannen, hamnar de också snart i allt större fara...

Det är sannerligen inte mycket originellt med Den som dräper, utan det rör sig om en vanlig hederlig kriminalare enligt standardmodell, utan direkt nyskapande begrepp. Men det är i och för sig inget större fel med det, och detsamma kan ju i ärlighetens namn sägas om de flesta kriminaldramer över hela världen.

Det första jag reagerar på med filmen är att den inte har någon som helst introduktion av karaktärer eller utgångsläget, utan vi hamnar direkt inne i ett kriminalfall på en gång. Här finns varken inledning eller presentation, och redan efter en minut har själva fallet kommit igång på allvar. Därför dröjer det ett tag innan vi får några klara grepp om de större rollfigurerna, och vi får aldrig veta alltför mycket om de olika personernas privatliv. Här fokuserar 95% av hela filmen på just kriminalfallet och morden, och privatliv får väldigt lite utrymme. Det kan upplevas en smula opersonligt, fast å andra sidan är det nog en fördel än en del andra kriminaldramer där privatliven ibland får större utrymme än de relevanta fallen.

Den abrupta början gör att det kan ta en liten stund innan man blir bekant med karaktärerna och bryr sig om dem, men när handlingen väl kommit igång på allvar så är det trots allt en förvånansvärt lyckad film. Det är en intressant story, som bitvis är riktigt obehaglig med en del otäcka scener. Överlag är det också riktigt spännande, och filmen förblir hela tiden engagerande. Det är ingen alltför komplicerad story och persongalleriet är förhållandevis begränsat, men Den som dräper lyckas att fängsla och intressera med enkla medel. Det är dock bara Katrine och Thomas som man får något grepp om och som känns någorlunda mångbottnade - resterande rollfigurer får man egentligen inte veta någonting alls om. Det känns lite tråkigt, och jag hade gärna velat få åtminstone en viss begränsad inblick i exempelvis de andra poliserna. dessutom känns Thomas bitvis nästan som en slags light-kopia av Tony Hill i Mord i sinnet, och han har en del personlighetsdrag gemensamma med honom, om än i nedtonad form.

Men det kanske största problemet med filmen är att det förekommer ett fåtal logiska luckor och trovärdighetsproblem, varav i synnerhet en lite väl klantig detalj sänker trovärdigheten en hel del. Det är tråkigt då filmen i övrigt känns förhållandevis realistisk, och det mesta upplevs som någorlunda autentiskt. Det är också bitvis ganska förutsägbart, och upplösningen kan upplevas en smula förenklad. Jag hade gärna sett att Den som dräper kunnat förlängas en smula, för att ge mer tid åt inledning och personbeskrivningar; något som nu hamnat i skymundan till förmån för själva kriminalfallet. 1 timme 27 minuter räcker gott för själva fallet och ger filmen ett intensivt och bra tempo, men det ger inte mycket tid till mer än den allra nödvändigaste informationen om Katrine och Thomas; och ännu mindre om resterande rollfigurer. Förhoppningsvis blir det här bättre till nästa film i serien, då man har en bättre utgångspunkt och redan har lärt känna personerna till viss del.

Filmen erbjuder ett snyggt foto med ett effektivt om än föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och både Laura Bach och Jakob Cedergren spelar riktigt bra i de två största rollerna. Även i övrigt är det bra skådespelare, och jag uppskattar att filmteamet undvikit alltför kända skådespelare, vilket är utmärkt för realismen.

Den som dräper är egentligen ingen märkvärdig film, och särskilt originell eller nyskapande är den minsann inte. Men det kompenseras av att det trots allt är en spännande och fängslande film, som effektivt håller intresset vid liv under hela filmens gång. Därför anser jag att den här filmen trots allt håller en märkbart högre klass än både Wallander och Beck, och bland renodlade kriminaldramer finns inte många bättre serier i Skandinavien. Betygsmässigt når filmen därför upp till en svag sjua, och fastän det inte är något som man funderar över långt i efterhand eller vill se om, så är den absolut sevärd som underhållning för stunden.

Av någon märklig anledning har Den som dräper enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Det är kanske inte någon film som särskilt många vill se om flera gånger, men det känns ändå märkligt att inte också släppa filmen som köpfilm. DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS - ovanligt bra för en TV-serie, men tyvärr har jag inte utrustning för att testa det sistnämnda spåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen har vanlig text på svenska, norska och engelska samt dansk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är stilren och effektfull men engelskspråkig. Det enda extramaterialet som finns är en kort trailer för nästa film i serien, som verkar bra av trailern att döma.

Recensionen skriven: 11 maj 2011
Senast uppdaterad: 12 maj 2011

Recensionen har lästs 5557 gånger av 3409 personer, sedan den 11 maj 2011