Magnus Bisgaard - Lars Mikkelsen Stig Molbeck - Frederik Meldal Nørgaard
Mia Vogelsang - Lærke Winther Lars Werner - David Dencik
Andrea Lorch - Stine Stengade Sora Lorch - Emma Bendtzen Marrot
Christian Lorch - Morten Lützhøft Grannen - Elsebeth Steentoft
Johnny Møller - Søren Poppel Frederik Forné - Christian Mosbæk
Benedicte Schaeffer - Iben Dorner Johan Schaeffer - Benjamin Brüel

Den som dräper är namnet på en ny dansk kriminalserie, skapad av bl.a. författarinnan Elsebeth Egholm. Serien handlar om Köpenhamnspolisens avdelning för seriemördare, och består av 10 delar som hör ihop två och två. Det första avsnittet visades på den danska kommersiella marksända kanalen TV2 den 15 mars 2011, och släpptes på DVD strax därefter. Nu är det dags för den andra filmen i serien, Utopi (tekniskt sett avsnitt 3 och 4 i serien) som visades i dansk TV i slutet av mars och början av april.

Katrine jobbar fortfarande på Köpenhamnspolisens rotel för seriemord, och ser nu fram emot att för första gången på länge få leda en mordutredning. Rättspsykiatern Thomas är numera en fast konsult åt polisen, och hans hjälp behövs. Nu har man nämligen hittat en mamma och hennes son döda i sin lägenhet, och pappan är försvunnen. Till en början tror man att pappan mördat sin familj, men snart inser poliserna att det är mer invecklat än så. Och när ytterligare en hel familj hittas död inser Katrine och Thomas att det rör sig om en seriemördare, och tiden är knapp innan ännu en familj riskerar att mördas...

Om man uppskattade den första Den som dräper, så lär man också uppskatta Den som dräper - Utopi. Även här ligger fokuset på kriminalfallet, och vi får fortsatt veta lite om poliserna och deras privatliv. Vi får en viss inblick i Katrine och i Thomas familj, men mycket mer än så blir det aldrig och till 90% handlar det om själva kriminalfallet och jakten på seriemördaren. Det är en trevlig omväxling, efter alla Wallander och Beck där det oftast fokuseras alldeles för mycket på polisernas privatliv och alla verkar glömma bort att det faktiskt är en mördare man letar efter. Det känns i alla fall inte lika abrupt den här gången, när vi ju känner till rollfigurerna sedan tidigare.

Storyn är intressant och någorlunda nyskapande, även om jag vill minnas att det funnits ett avsnitt av TV-serien Criminal Minds en gång i tiden som hade en snarlik story. Filmen lyckas att väcka intresse med enkla medel, och förblir engagerande hela tiden. Storyn är något mer komplicerad än senast, men det rör sig fortfarande om ett relativt litet persongalleri och ingen alltför invecklad intrig.

Fortfarande är det bara Katrine och Thomas som man får något egentligt grepp om, och de andra poliserna förblir endimensionella och outvecklade. Det är lite tråkigt, och märkligt att man inte ens i den andra filmen satsar på att vi ska få veta något mer än namnet på de andra poliserna. Däremot uppskattar jag att Thomas känns lite mer mänsklig här, och framstår inte längre som en kopia av Tony Hill från Mord i sinnet. Fast istället har Thomas bitvis fått lite för lite utrymme, och man blir ibland inte riktigt klok på hur han kommer fram till sina slutsatser.

Precis som i den förra filmen förekommer ett fåtal logiska luckor och trovärdighetsproblem, även om filmen överlag känns hyfsat realistisk. Värst tycker jag är att poliserna kommer på seriemördarens identitet på ett lite väl förenklat och ologiskt sätt, och det är inte lätt att förstå hur teamet egentligen lyckats komma på vem det var så snabbt. Men istället erbjuder filmen ett intensivt tempo, där det hela tiden är riktigt spännande och särskilt mot slutet är det lätt att känna för vissa rollfigurer. Speltiden är ännu kortare än senast, och det här avsnittet klockar in på 1 timme 24 minuter. Det är i minsta laget, och även om det ger ett lagom tempo för själva kriminalfallet så innebär det en del förenklingar vad gäller karaktärsporträtt och personbeskrivningar. Jag hade också gärna sett att filmmakarna kunnat förklara Thomas ageranden lite bättre, så man faktiskt förstår hur han tänker och hur han kommit fram till sina ganska imponerande slutsatser.

Filmen erbjuder ett snyggt foto med ett effektivt om än föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och både Laura Bach och Jakob Cedergren spelar riktigt bra i de två största rollerna. Även i övrigt är det bra skådespelare, och jag uppskattar att filmteamet undvikit alltför kända skådespelare, vilket är utmärkt för realismen.

Den som dräper - Utopi är ingen märkvärdig film, och särskilt originell eller nyskapande är den inte. Men trots vissa trovärdighetsproblem och en del förenklingar är det en spännande och fängslande film som håller intresset vid liv hela tiden. Därför anser jag att även denna trots allt är lite bättre än de flesta Wallander- och Beck-filmer, så bland renodlade kriminaldramer är det svårt att hitta så mycket bättre i Skandinavien. Jag upplevde dock den första filmen i serien som snäppet bättre, och nöjer mig därför med en mycket stark sexa den här gången. Filmen är fortfarande fullt sevärd och underhållande, men det är absolut inget särskilt minnesvärt eller något man skulle vilja se om.

Av någon märklig anledning har Den som dräper - Utopi enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer först vid ett senare skede att släppas som köpfilm. DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS - ovanligt bra för en TV-serie, men tyvärr har jag inte utrustning för att testa det sistnämnda spåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen har vanlig text på svenska, norska och engelska samt dansk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är stilren och effektfull men engelskspråkig. Det enda extramaterialet som finns är en kort trailer för nästa film i serien, som verkar intressant av trailern att döma.

Recensionen skriven: 11 maj 2011
Senast uppdaterad: 12 maj 2011

Recensionen har lästs 5440 gånger av 3107 personer, sedan den 11 maj 2011