Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Calcifer - Johan Ulveson Mark - Emil Smedius
Lettie - Cornelia Dahlgren Fru Hatter - Lizette Pålsson
Herr Kålrot - Linus Wahlgren
Övriga röster:
Louise Raeder Annica Smedius
Norea Sjöquist

Japansk tecknad film, s.k. anime, har hittills inte blivit alltför känd i Sverige - åtminstone inte utanför en liten och näst intill fanatisk skara människor. Men kanske håller det på att ändra sig, då åtminstone vissa större japanska filmer blivit kända i Sverige. Häromåret släpptes den japanska regissören och manusförfattaren Hayao Miyazakis film Spirited Away i Sverige, och ifjol var det dags för hans senaste verk Det levande slottet, som hade urpremiär i Japan 2004. Den hade svensk biopremiär i september 2005, och nu släpps den äntligen på DVD - efter en orimligt lång väntetid, som jag inte lyckats få någon egentlig förklaring till. För ovanlighetens skull är det här inte ett originalmanus av Miyazaki, utan filmen bygger på en (åtminstone i England) populär fantasy-ungdomsroman vid namn Howl's Moving Castle, skriven av den brittiska författarinnan Diana Wynne Jones 1986. Själv kände jag inte till denna roman innan jag hörde talas om filmen, men den har tydligen översatts till svenska redan 1988, så helt okänd lär den väl inte vara... Boken hette ursprungligen i Sverige Trollkarlens slott (men döptes om i samband med filmens biopremiär), och därför kan man tycka att det är lite märkligt att inte behålla samma titel till denna film. Som filmens titel antyder, handlar filmen om ett levande slott - och då menar jag det bokstavligt. Slottet (om det nu kan kallas för ett slott) har alltså ben, är förtrollat och rör sig lite grann som det vill - t.o.m. mellan olika världar. Slottet verkar till och med kunna vara i flera världar och flera ställen samtidigt!. I en av dessa världar bor en ung hattmakerska vid namn Sofie - exakt hur gammal hon är får vi inte veta, men diskussioner på Internet verkar göra gällande att hon ska föreställa 18 år. En dag hamnar hon i en besvärlig situation, och får där hjälp av en mystisk främling - en trollkarl vid namn Hauru - som hjälper henne i säkerhet. Strax därefter råkar hon reta upp en äldre dam som besöker hattaffären. Hon råkar vara Ödehäxan, som förbannar Sofie och hon förvandlas till en 90-årig gumma. Då bestämmer sig Sofie för att försöka leta upp den mystiska Hauru, för att få hjälp att förhoppningsvis kunna bli sig själv igen. Hon kommer då i kontakt med det levande slottet, och de som bor där; däribland just denne Hauru samt en elddemon vars krafter driver hela slottet.

De flesta av Hayo Miyazakis tidigare filmer har mig veterligen varit helt och hållet handtecknade; men det här är faktiskt ett undantag till regeln. Här är det i stället en kombination av handteckningar och 3D-baserad datoranimation - och en riktigt lyckad kombination, bör tilläggas. Det går nämligen inte med säkerhet att se vilka delar som är datoranimerade, och vilka som handanimerats. Just bilderna är också en av filmens främsta styrkor. Det är oerhört vackra bakgrunder och miljöer - rena rama konstverken. Karaktärerna är också vältecknade, och har en slags halvrealistisk stil som passar filmen utmärkt. Själva animationerna fyller sin funktion, men är relativt enkla - vid panoreringar eller när centrum ligger på en viss karaktär, står ofta resten av bilden helt still, vilket ser lite overkligt ut. Många amerikanska filmer har egentligen mer genomarbetad animation, men oftast tänker man ändå inte så mycket på det... Manuset är välskrivet, men precis som med Spirited Away, så är det väldigt rörigt och man måste vara helskärpt för att lyckas att uppfatta de undermeningar och referenser som förekommer. Och hur skärpt man än är, så är nog chansen stor att man inte lyckas att förstå allt - åtminstone inte första gången man ser den. Det hade nästan behövts en bruksanvisning till filmen... Trots röran, så kan man dock hänga med hjälpligt, även om jag inte lyckades att få klarhet några del saker. Trots att jag nu sett filmen ett par gånger är jag fortfarande exempelvis inte helt säker på varför Sofie verkar ändra ålder stup i kvarten, även om jag har mina teorier. Filmen, som räcker ganska exakt två timmar lång i original (och följaktligen några minuter kortare på VHS/DVD i Sverige), kändes på bio lite i längsta laget - men nu när den släppts på DVD, så känns det inte alls för långt. Storyn räcker faktiskt till den långa speltiden, så det vore antagligen svårt att korta ner den särskilt mycket. Överlag är det i alla fall en mycket bra film, och väl värd att ses. Och här är det nog nästan ett måste att se om filmen åtminstone någon gång, för genom bara en enda genomtitt är man nästan körd att kunna hänga med allt som händer. Kort sagt, filmen är rörig och lite svårfattlig, men utan tvekan en upplevelse man inte glömmer i första taget. Någon typisk barnfilm är det dock inte, och även om barn säkerligen kan få utbyte av filmen, så gissar jag att den nog i första hand avsedd för vuxna - om t.o.m. vi vuxna har svårt att hänga med, så lär det trots allt knappast vara särskilt lätt för barn...

Med tanke på målgruppen, så är det lite förvånande att Triangelfilm valde att släppa filmen i Sverige i dubbad form, även på bio. Själv tycker jag det var ett klokt beslut, men det är förmodligen minst lika många som ifrågasätter beslutet. Nu på DVD finns ju dessbättre även en textad originalversion med, så nu spelar det inte längre någon roll - men när den gick på bio minns jag att det var en del som klagade på att de flesta städer bara visade filmen i dess svenskdubbade form. Lite förvånande, med tanke på att Spirited Away (också från Triangelfilm) på bio bara gick i originalversion, men dubbades senare för videoreleasen. Bakom den svenska versionen står Eurotroll i Stockholm som står bakom den svenska versionen. Regin är det dubbningsveteranen Hasse Jonsson som svarat för, som även varit tekniker. I huvudrollen som Sofie, i alla åldrar, hör vi Vanna Rosenberg - inte särskilt vanligt förekommande i dubbningssammanhang, även om hon har medverkat i bl.a. Monsters, Inc. och Kogänget. Trots att hon var 32 år gammal vid dubbningstillfället låter hon helt övertygande som tonåring, och gör en mycket imponerande insats. Hon lyckas på ett skickligt sätt att ändra rösten lagom mycket till de olika åldrarna. Hon låter också mycket lik den japanska originalrösten, och det finns egentligen inte något att klaga på där. Trollkarlen Hauru spelas av Kim Sulocki, som börjar förekomma allt mer och mer i dubbningar. Han gör också en bra insats, och passar bra i rollen. Han är relativt lik originalrösten, även om han kanske låter aningen yngre än originalet, och även har en något för ljus röst. Ödehäxan spelas av Siw Malmkvist, som vi tidigare bl.a. hört som Magica de Hex i DuckTales. Hon gör en mycket bra insats till en svår roll, och passar bra i rollen. Visserligen är hon inte helt lik det japanska originalet, som har en mörkare och lite mer "karlaktig" röst. Men hon bibehåller ändå samma röstkaraktär som originalversionen, och det tycker åtminstone undertecknad är viktigare än exakt röstlikhet. Elddemonen Calcifer spelas av Johan Ulveson, som gör en bra rolltolkning och bibehåller samma känsla och karaktär som originalrösten. Särskilt lik det japanska originalet är han dock inte - Johan har en alldeles för vanlig och ljus röst, medan originalet har en betydligt grövre röst.passar utmärkt för rollen. Den lilla pojken Mark, som bor i det levande slottet tillsammans med Hauru, spelas av Emil Smedius, son till dubbningsveteranen Annica Smedius. Han gör också ett bra jobb, och passar utmärkt i rollen. Visserligen har han en något mörkare röst än originalet, och låter kanske också ett par år äldre än originalrösten, men röstlikheten är ändå fullt godkänd. Som madam Suliman, det brittiska kungahusets häxa, hör vi ingen mindre än Pernilla August, som mig veterligen inte medverkat i dubbningssammanhang tidigare. Hon gör en mycket bra rolltolkning, och passar bra till rollen. Hon låter också relativt lik den japanska originalrösten, även om originalet har en något mörkare röst och även låter aningen äldre. Låt oss bara hoppas att vi får höra henne i dubbningssammanhang vid fler tillfällen... Som Lettie hör vi Cornelia Dahlgren. Hon är fullt godkänd, även om hon låter yngre än originalrösten, och också har en lite för ljus och pipig röst. Även i övrigt förekommer mycket bra skådespelare, däribland Lizette Pålsson, Annica Smedius, Louise Raeder och Norea Sjöquist. Även bland birollerna är de flesta någorlunda lika sina respektive originalröster, och alla talar med bra eller mycket bra inlevelse. Jag har heller inte kunnat höra att en och samma skådespelare haft mer än en roll, vilket är positivt. En brist är dock att den svenska dubbningen inte verkar bibehålla samma 3D-känsla och stereoanvändning som originalet. I det japanska originalet händer det ofta att karaktärer hörs mer i vänster eller höger kanal, för att stämma överens med var i bilden de talar. Men i den svenska versionen ligger alla skådespelarna nästan jämnt i centern (lika mycket i vänster och höger), vilket inte låter helt bra. Av förståeliga skäl låter givetvis musik och bakgrundsljud identiskt som i originalet (där används ju originalspåret), så problemet med 3D-känslan för ljudet gäller alltså enbart dialogen.

Den svenska översättningen är gjord av Anoo Bhagavan, precis som så många andra filmer dubbade av Eurotroll. Exakt hur han översatt filmen har jag dock inte fått klart för mig, och jag vet inte huruvida översättningen gjorts direkt från det japanska originalet eller från någon annan dubbning (exempelvis den engelskspråkiga versionen). Visserligen har jag även sett originalversionen, men då mina kunskaper i japanska är lika med noll, så kan jag tyvärr inte bedöma huruvida det förekommer översättningsfel eller andra översättningsmässiga brister. Dialogen låter i alla fall naturlig och bra, och jag har inte kunnat hitta något som skulle kunna tyda på översättningsfel. Det finns heller inga större skillnader mellan denna översättning och textningen till originalversionen (som gjorts av någon annan), vilket hade kunnat tyda på översättningsfel. Jag reagerade visserligen över enstaka ordval och uttryck, men ingenting särskilt allvarligt - och även det jag reagerade på handlar egentligen bara om tycke och smak. Det bör nämnas att karaktärsnamnen har behållit sina japanska namn i den svenska dubbningen, och heter alltså inte samma sak som i den engelskspråkiga dubbningen samt den brittiska originalromanen. Jag har dock inte läst boken och vet inte vilka karaktärsnamn de använt i dess svenska översättning - därför vet jag inte om karaktärsnamnen har medfört kontinuitetsproblem eller inte. De fåtal sånger som förekommer, mestadels av bakgrundskaraktär samt en låt under sluttexterna, har inte översatts utan är kvar på japanska. Lite svagt, men då jag inte förstår ett ord av språket kan jag tyvärr inte bedöma huruvida sångtexterna är viktiga för handlingen eller inte. Jag gissar att bakgrundssångerna troligtvis ligger som del av originalets bakgrundsljudspår (det så kallade M&E-spåret), och därför har det mest troligt inte varit möjligt att dubba. Men jag har svårt att tro att det skulle finnas tekniska hinder till att dubba den fina låten under sluttexterna, vilket åtminstone undertecknad hade föredragit.

Munrörelser kan självklart aldrig bli perfekt - särskilt inte från språk så olik svenskan som japanska. Här stämmer det dock förvånansvärt bra, och läppsynken är i de allra flesta fall mycket bra. Självklart finns brister även här, men det är absolut bättre än jag kunnat vänta mig och känns aldrig irriterande - inte ens för personer som i normala fall brukar haka upp sig på munrörelser. De bra munrörelserna kan dock till viss del bero på den enkla animationen, som gör att munnen inte rör sig alltför mycket och läppsynken därför inte är hundraprocentig ens i originalet.

Tyvärr är det värre ställt med den svenska bildversionen, eller avsaknaden av dito... Förtexterna står på japanska (förutom informationen om originalromanen, som står på engelska), och även titeln står enbart på japanska. Titeln översätts inte ens via undertexter eller speakerröst. Textskyltar under filmens gång står märkligt nog på engelska (inte japanska), men har inte heller översatts - varken i bild eller via speakerröst. Alla sluttexterna står också kvar på japanska (med japansk skrift), helt utan bearbetning. Tråkigt, då det givetvis innebär att i stort sett ingen blir särskilt mycket klokare av vad som står... Jag är övertygad om att det gjorts en engelsk bildversion med engelskspråkiga sluttexter som komplement till Disneys amerikanska dubbning, och därför tycker jag att det hade varit mycket smartare att försöka få tillgång till den bildversionen att kunna använda i Sverige. Engelska eftertexter är åtminstone betydligt mer lättbegripliga än japanska... Och vad ännu värre är, svenska röster eller dubbningscredits står inte utsatta överhuvudtaget - inte ens efter alla sluttexter. Det är en oförlåtlig brist, och mycket svagt att inte Triangelfilm åtminstone kunnat lägga till extra textskärmar med svenska röster efter sluttexterna. Det är sällsynt med avsaknad av dubbningscredits på bio, men jag känner inte till tidigare dubbade filmer som distribuerats via Triangelfilm, så därför vet jag inte hur de brukar ställa sig till den saken. Tyvärr har denna oförlåtliga brist inte rättats till ens på den svenska DVD-utgåvan, som bildmässigt är helt identisk med biovisningen. Man har alltså inte ens översatt titel och textskyltar via undertexter, på samma sätt som bl.a. Disney brukar göra, vilket borde vara mycket enkelt att ordna på DVD-utgåvan. Mycket tråkigt att man inte kunnat lägga ner lite mer arbete på DVD-utgåvan, och åtminstone sätta ut svenska röster via programmerade uthopp efter sluttexterna.

I många länder, däribland Storbritannien, USA och hemlandet Japan, har denna film fått en 2-discutgåva med ganska mycket extramaterial. I Sverige får vi dock nöja oss med en skiva, vilket givetvis medför mindre extramaterial, och även att originalets DTS-spår fått stryka på foten. Bilden är i anamorfisk Widescreen i 1,85:1, och har bra kvalitet. Av någon märklig anledning verkar dock bilden vara interlaced (inte progressiv), trots att filmoriginalet givetvis är progressivt (non-interlaced) och en överföring till PAL därför rimligen också bör bli progressivt - speltiden stämmer också bra mot originalet med hänsyn till den 4-procentiga PAL-uppsnabbningen, så uppenbarligen är det inte något med det som orsakat att bilden här är interlacad. Dock har jag inte utrustning för att närmare kunna analysera bilden, så jag kan inte utesluta att bilden kanske trots allt är progressiv, även om den signalerar/flaggar för att vara interlaced. Det finns två ljudspår att tillgå, båda två i Dolby Digital 5.1 - förutom den svenska dubbningen, finns även den japanska originalversionen. Tyvärr finns dock inte den engelskspråkiga dubbningen med, vilket hade varit önskvärt då den är gjord av Disney i USA och är av många ansedd att vara av hög kvalitet (även om undertecknad inte sett den). Av någon märklig anledning finns det på omslaget utsatt en logo för ljudstandarden DTS, trots att något DTS-ljud inte finns att tillgå. Visserligen stämmer de skriftliga specifikationerna, som uppger att det enda ljudet som finns är Dolby Digital 5.1, men denna logga gör ändå att det är lätt hänt att bli lurad. Den enda textning som finns är svenska (till den japanska ljudversionen) - den texten är tyvärr nyöversatt från originalet, och följer inte samma dialog som den svenska dubbningen. Därför kan den i praktiken bara användas mot originalversionen, och inte som komplement till den svenska dubbningen. Någon textning för hörselskadade finns heller inte att tillgå. När man stoppar i skivan spelas först en Triangelfilm-vinjett följt av varningstexter på svenska (ingetdera går tyvärr att hoppa förbi, vilket känns lite segt). Sen kommer vi direkt till menyn (inga påtvingade trailers, vilket är positivt), som är animerad och helt på svenska. Tyvärr innehåller menyn en lite för seg introduktion, medan man inte kan välja någonting, men i övrigt är den snygg och effektfull.

Som extramaterial finns först och främst en åtta minuter lång intervju med romanförfattarinnan Diana Wynne Jones (på engelska med svensk text), som berättar en del om romanen och filmen, samt skillnaderna däremellan. Det är riktigt intressant att lyssna på, även om det gärna hade fått vara lite längre. Av någon märklig anledning hör vi aldrig intervjuaren, utan frågorna visas enbart i den svenska texten. Därför kan man alltså i praktiken inte stänga av den svenska texten, vilket annars hade varit ett alternativ då det ju faktiskt är på engelska. Vidare finns en dryg kvartslång dokumentär om datoranimationen i filmen, som bl.a. tar upp hur själva slottet animerats. Det är någorlunda intressant ett tag, men blir tyvärr lite för utdraget och tekniskt. Om man inte jobbar som grafiker eller animerare, så lär helt enkelt en del av denna diskussion inte vara alltför intressant... Dessutom saknar jag någon information om handanimationen, som annars hade passat bra att kombinera med. Det här inslaget är på japanska, men har svensk text. Slutligen finns två trailers till denna film, samt en trailer vardera till två andra filmer av Hayao Miyazaki - Spirited Away samt Cat Returns, varav den sistnämnda mig veterligen aldrig släppts i Sverige. Man får väl förmoda att det här innebär att den sistnämnda filmen kommer att släppas snart i Sverige, men om det står ingenting. Av någon outgrundlig anledning återges dock samtliga dessa trailers enbart i japansk originalversion, helt utan text. Det gör att de delarna i praktiken blir helt värdelösa, då nästan ingen i Sverige lär förstå någonting... Jag hade verkligen önskat att en sådan här storfilm kunnat få mer extramaterial - exempelvis mer bakom kulisserna vid produktionen av filmen - men man får väl vara tacksam över de två inslagen som trots allt var någorlunda intressanta.

För att sammanfatta, så är det här en annorlunda men mycket intressant film - lite för rörig i min smak, men definitivt en upplevelse och en film värd att se mer än en gång. Dubbningen håller även den mycket hög klass, även om den bristande stereoanvändningen vid dialogen är en brist, och likaså röstlikheten mot originalrösterna som i somliga fall inte är alltför slående.

Recensionen skriven: 30 november 2005
Senast uppdaterad: 30 november 2005

Recensionen har lästs 6749 gånger av 4219 personer, sedan den 5 december 2007